23948sdkhjf

Truck i tunnelen

Denne svært spesielle 4-veistrucken på 24 tonn henter og løfter på plass det ene betongelementet etter det andre.

I Norge finnes det 200 tunneler med en lengde over 500 meter som skal oppgraderes for å tilfredsstille kravene i Tunnelsikkerhetsforskriften.

I Fosskolltunnelen på E18 i Lier utenfor Drammen var det AF Anlegg som rehabiliterte de tre løpene. For å frost- og fuktsikre løpene ble det montert nye betongelementer med duk bak, og her kom en svært spesiell maskin inn i bildet.

Utgangspunktet er en Combilift C.15.000 – en av de største 4-veistruckene som finnes. Det finnes riktignok til sammen tre trucker med denne modellbetegnelsen i Norge, men ingen er helt lik denne.

Maskinen er et resultat av et samarbeid mellom produsenten Combilift, aggregatprodusenten E.L.M. Kragelund, AF Anlegg og den norske importøren Materialhåndtering AS.

Jakt på nye løsninger

Det hele startet med at Kenneth Svendsen, avdelingsdirektør i AF Anlegg med ansvar for blant annet tunnelinnredning, var på jakt etter nye løsninger for å håndtere tunnelelementer.

En ny sidelaster var under vurdering, men så kom han i prat med Jørund Woll i Materialhåndtering AS som nevnte mulighetene for å skreddersy en stor 4-veistruck.

– Bare hytta og understellet er hyllevare. Denne produsenten er vant til å flytte grenser og å ta frem spesialprodukter, forklarer Jørund Woll, og opplyser at Combilift i stor grad skreddersyr maskinene sine etter kundenes ønsker.

– Denne har fått ekstra motvekt og et litt bredere chassis som gjør den mer stabil. Vekten slik som maskinen står her på bildet er 24 tonn og den har på 1,7 meter lastsenter en løftekapasitet på over 11 tonn.

Men det er E.L.M. Kragelunds løfteaggregat på 3,5 tonn sammen med egenskapene til trucken som gjør maskinen så hendig. Aggregatet er nokså spesielt, selv for en spesialprodusent som den danske produsenten faktisk er. Løfteaggregatet har en arbeidsplattform for de som skal montere elementene, og de to fungerer uavhengig av hverandre.

Mens to gripeøyne i toppen tar tak i elementet så hviler bunnen av elementet på en støtdempende pute. Etter at grepet er låst kan elementet beveges til alle sider. Aggregatet kan også justeres sideveis, roteres og tiltes så selve trucken kan stå i ro.

Betongmanøvrering

I Fosskolltunnelen møtte vi montørene Magnus Westrum og Lars Vibeto, som er godt fornøyde med spesialmaskinen.

Det var mye arbeid som skulle gjøres og fristen for ferdigstillelse nærmet seg da vi tidligere i år fikk gå inn i det midtre av de tre løpene. Totalt skal dette løpet ha 210 elementer. De bruker fra en halvtime til en time på et element.

Elementene på drøye seks tonn må manøvreres på plass med millimeterpresisjon. Mellom elementene skal det være en fuge på 20 millimeter. Etter at elementet er satt i riktig posisjon, blir det forankret med festebolter.

Og det å se på et så stort stykke betong bli manøvrert på plass med en sånn finesse og rolige bevegelser, kan beskrives som imponerende. For maskinen er usedvanlig smidig. Siden alle hjulene kan kjøres sideveis alle fire retninger, kan den snu rundt sin egen akse med elementene i tunnelen.

Under montering er det også god plass i de fleste tunnelløp til at en lastebil kan passere bak. Trafikken inne i et pågående tunnelprosjekt kan være overraskende hyppig.

Materialhåndtering leverer ikke mye til anleggsbransjen, men de er gode på logistikk og trucker til industri, offshore og næringsliv. Dette prosjektet virker imidlertid såpass vellykket at Materialhåndtering nå ser anleggsbransjen som mulig ny kundegruppe.

– Maskinen viser at vi kan levere svært tilpassede maskiner, også til anleggsbransjen, sier Woll.

Økt HMS og effektivitet

Entreprenører har hittil brukt motvektstrucker og hjullastere til denne jobben. Maskinen effektiviserer dermed arbeidet ved at to mann kan hente elementene på anlegget og montere det i tunnelen, en oppgave det har vært satt tre mann på tidligere.

HMS-fokuset får også sitt ved at montørene kan stå på egen arbeidsplattform under montering. Tidligere kunne det bli en del klatring på arbeiderne som skulle feste elementene, det slipper de nå.

Ved plassering av selve elementet bruker føreren radiokontrollen og står på bakken ved siden av maskinen for å kunne se mer nøyaktig. Maskinen ble fraktet til Ryfast-prosjektet etter at den var ferdig i Fosskolltunnelen.

KLIKK for alle artikler i Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109