Vil kutte 7.000 vogntog med denne hybridbåten
Tradisjonelt blir fisken i dag slaktet på land, før den går på bil sydover.
Hav Line Vessel tar mål av seg til å effektivisere hele denne prosessen, og frakte fisken sjøveien, direkte fra merd til marked.
- Vi vil slakte og sløye fisken om bord, og så kjøles den ned mens vi frakter den sjøveien til Danmark for videre behandling og transport. Fisken er gjennomkjølt innen den ankommer Hirtshals. Da trengs det minimalt med is og isopor på veien videre. Det gir i seg selv store gevinster for energibruk og ressursbruk. Med mindre emballasje får du dessuten fraktet mer fisk på hvert transportmiddel, forklarer styreleder Kristian Haugland i Hav Line Vessel.
Slaktebåten, som tar jomfruturen i tredje kvartal 2018, blir utstyrt med 14 sløyemaskiner om bord som hver kan sløye 25 fisk i minuttet. – Båten får faktisk verdens største slaktekapasitet. Hadde den slaktet for full maskin hele døgnet, kunne båten tatt seg av all slakt av fisk i Norge sør for Stad, sier Haugland i en pressemelding sendt ut av Enova.
Båten vil gå 140 turer i året mellom bergenske oppdrettsanlegg og Hirtshals. Med en kapasitet på tusen tonn sløyd laks eller ørret per tur, kan dette ene fartøyet fjerne minst 7.000 vogntog fra norske veier, mener de.
– Denne båten er en liten revolusjon som gir helt nye muligheter for å effektivisere oppdrettsnæringen. Det sies at ingen har det mer travelt enn en død laks, og det er dette tidspresset som gjør at det meste av eksporten går på lastebil i dag.
Med denne slaktebåten kommer fisken fram til markedet med opptil to dager lenger holdbarhet, og det ved hjelp av et miljøvennlig transportmiddel, sier Enovas markedssjef Ole Aksel Sivertsen. Enova investerer 6,55 millioner kroner i slaktebåten. Støtten gjør at den blant annet bygges med hybriddrift, med nyutviklet energioptimalisert motor og batteripakke. Båten kan også benytte landstrøm.
– På veien mot lavutslippssamfunnet må utslippene ned, også innen havbruk. Batteriteknologi egner seg godt for store deler av den norske fiskeflåten, og det er veldig viktig at det kommer flere hybridbåter som tester ut teknologien. Vi setter derfor stor pris på å bidra til at Hav Line Vessel kan gå foran og vise bransjen hva som er mulig, sier Sivertsen i Enova.