eVito prøvekjørt
Mercedes-Benz skal i løpet av noen år elektrifisere alle sine varebiler (Mercedes-Benz Vans). Først ut er eVito i 2018, så kommer eSprinter i 2019 og til slutt en elektrisk Citan. Mercedes presenterte sin elektriske varebilplan i Berlin på tirsdag og vil ha en holistisk tilnærming til elektrisk fremdrift, forteller de.
15 mils rekkeviddeMercedes-Benz eVito skal klare 150 kilometer med den nye WLTP-normen med last.
Produsenten garanterer 100 kilometer under dårlige forhold, (vinterforhold).
Dette høres kanskje litt spett ut, men den tyske logikken er der et sted.
For det første:
Bilen beregnet på urban varelevering, "last mile logistics" noe det er et voksende behov for i Europa med økende dieselforbud og lavutslippssoner.
For det andre:
De har også funnet ut at i snitt kjører budbilene i byene 100 kilometer om dagen. og da er det ikke noe logikk i å kjøre rundt med batterier som klarer 300 kilometer om du bare kjører 100, er kommentaren til Mercedes.
Mercedes-folkene legger til at med max regenerering og optimale forhold så kan rekkevidden gå opptil 180 kilometer.
Den kan bestilles nå i Tyskland, men leveringene kommer i midten av 2018, da kommer også den offisielle markedslanseringen.
41,4 kilowattLitium-ion-batteriene kommer fra personbilavdelingen og er å finne i blant annet S-klasses og GLCs plug-in-hybrider. Tre slike er parallellkoblet til å yte 41,4 kilowatt, noe som skal rekke til 150 kilometer og det tar seks timer å lade de opp med AC-lader på 7,2 kilowatt.
Hurtiglader er altså ikke klart nå, men det kommer en DC-lader om ikke så lenge, fikk vi vite. Hele pakka er montert i en beskyttende ramme og med total vekt på 400 kilo.
Elmotoren yter 84 kilowatt, 300 newtonmeter og gir nyttekjøretøyet en toppfart på 120 kilometer i timen.
40.000 EuroVarebilen er nå til salgs i Tyskland, men markedslanseringen kommer først i midten av 2018. Prisen i Tyskland skal ligge på 40.000 Euro og den norske importøren ser for seg at den vil koste litt mer enn en forhjulsdrevet diesel-Vito. Det skal også nevnes at personbilutgaven, Vito Tourer, er klar med samme drivlinje, men lanseringen kommer ikke enda.
Etterspørsel etter elektriske varebilerMercedes-Benz eVito kommer likevel inn som et friskt pust i et marked som kun har hatt Peugot Partner og søsteren Citroën Berlingo, Nissan e-NV200 og Renault Kangoo å velge i. Tre av dem er relativt utdaterte og den andre mangler hurtilading.
Sammenlignet med disse er Vito mer moderne, mer komfortabel, har mer nyttelast og lastevolum.
Mercedes-Benz eVito: Rekkevidde: 150 km (WLTP) Batteri: 41,4 kWh Elmotor: 85 kW Dreiemoment: 300 Nm Toppfart: 80 eller 120 km/t (valgfritt) Akselavstand: 5140 mm eller 5370 mm Nyttelast: 1073 kg Varerom: 6,6 m3 Maks totalvekt: 3200 kg Pris i Tyskland: 39.990 Euro |