ITO Gruppen:: Kan endelig levere komplette pakkelinjer
Nå er ikke pakkemaskiner noe nytt for ITO. Selskapet har opp gjennom årene hatt flere enkeltstående leveranser av slike, eksempelvis den avanserte Savoye-maskinen som benyttes av Komplett i Sandefjord. Den maskinen er imidlertid så stor og kostbar at den kun er aktuell for virksomheter på tilsvarende størrelse som Nordens største netthandelsaktør.
Det er først og fremst som en leverandør av svært fleksible banesystemer ITO har vært best kjent for gjennom flere tiår. Oppkjøpene av Multicraft og Pall-Pack tilførte selskapet roboter og strekkfilmmaskiner som også gjorde dem sterke i enden av pakkelinjen. Men da var altså produktene allerede på eskenivå, og ITO har lenge savnet gode løsninger for primær- og forbrukerforpakninger.
Pakkemaskinene i starten av pakkelinjen har som regel enten vært levert av Nor-Reg (nå Tronrud Engineering), Servi-Pack eller Dynapac. Oppdragene som leverandør av tilhørende baner, palleterings- og vikleløsninger har ITO fått direkte eller via Element Logic som ITO har hatt en langvarig og godt samarbeid med.
Kreative løsninger
Og det var nettopp gjennom Element Logic at ITO kom i kontakt med Jomet.
– De produserer alle typer pakkemaskiner til pappforpakninger og er etter vår mening ekstremt kreative. Sammen med dem er vi nå kapable å tilby kundene langt mer enn tidligere, sier Christian Hagen, salgsansvarlig i ITO Gruppen.
Han forteller at næringsmiddelindustrien er så stor at alle pakkemaskinprodusenter tilpasser seg den. Så også Jomet, men Christian opplyser at de også har spennende løsninger til logistikkindustrien, inkludert mindre og rimelige maskiner som eksempelvis kan benyttes av mindre netthandelsbedrifter.
Totalt funksjonsansvar
Christian forteller om mye tidligere banning i gangene når ITO tapte jobber fordi man manglet pakkemaskiner. Det er det ingen grunn til lenger, men konkurransen med de andre pakkeleverandørene lever naturligvis i beste velgående.
– Vi har imidlertid ikke som mål å pushe ut stand-alone maskiner i konkurranse med de andre. For oss er det lite spennende å bare levere en pakkemaskin. Fortrinnsvis vil vi jo gjerne bidra med alt det andre vi kan tilby på en pakkelinje i form av baner og palleteringsroboter.
Totalleveranser også noe kundene i større grad etterspør.
– De bryr seg ikke lenger så mye om hvor pakkemaskinen kommer fra. Nå er de langt mer opptatt av å få levert et komplett anlegg til en avtalt pris. Ikke minst blir det vektlagt at leverandøren tar funksjonsansvar siden det blir stadig mindre teknisk kompetanse og færre mekanikere "on site", sier Christian.
Nøtter for Sørlandschips
Det nye pakkemaskintilbudet fra ITO er blitt godt mottatt av kundene og gjennom en kontrakt på en ny leveranse til Sørlandschips fikk selskapet en flying start med de nye produktene.
Selskapene kjenner hverandre godt fra en leveranse for et par år siden, og som også var ganske typisk for førsituasjonen til leverandøren; på de to chipslinjene overtar ITO varestrømmen etter at posene er lagt i pappesker som deretter blir fraktet til robotpalletering.
Sørlandschips bygger nå en helt ny fabrikk ved Mjåvann rett utenfor Kristiansand. Den skal også romme Nøttekongen som ble kjøpt for noen år siden. De holder i dag til på Bjørndal utenfor Oslo der all pakking skjer helt manuelt.
– Det er den pakkeprosessen vi skal automatisere på den nye fabrikken, forteller Christian. – Her skal en Jometmaskin pent og pyntelig stable nøtteposene i trau som deretter får påført et løst lokk før de transporteres videre til en robot for palletering.
Det er for øvrig snakk om en kombinertmaskin som også kan håndtere WrapAround-esker som er svært populære innenfor næringsmiddelindustrien.
Den nye pakkelinjen skal leveres i midten av februar og når hele fabrikken står klar litt senere i 2016 vil den bestå av tre chipslinjer og en for bøtter.
Sennep og ketchup hos Idun
Allerede nå i januar skal ITO levere en Jometmaskin til Idun på Rygge.
– Det er en spennende og litt uvanlig løsning. Her blir en del av sennep- og ketchupproduksjonen stablet på tredjedelspaller, men i stedet for vikling med strekkfilm kles hele pallen inn med papp. Arkene stor og litt uhåndterlige og Idun har til nå brukt to årsverk på å kle inn pallene på den måten. Snart vil dette arbeidet bli automatisert, opplyser Christian.
Han legger til at de også er i dialog med en tredje stor aktør innenfor norsk næringsmiddelindustri. Han vil ikke si hvem, men bedriften tilbyr en rekke ulike produktvarianter i plastbegre. I dag etiketteres de eksternt og bestilles i svært store kvanta.
– For å oppnå større fleksibilitet ønsker produsenten i stedet å benytte nøytrale begre og en dekorert sleeve. En slik pakkemaskin inngår naturligvis også i sortimentet vårt.
Skjemmer bort kundene med for mye skreddersøm
Christian Hagen mener at mange av pakkemaskinprodusentene han kjenner til er giret inn mot svært store brukere på kontinentet. Standardiserte forpakninger gjør at disse gjerne bare har én pakkelinje som krever pakkemaskiner med superkapasitet. Prisen er gjerne deretter.
Foruten å tilby maskiner som er tilpasset norske volumer, mener han at Jomet også skiller seg ut ved å være veldig fleksible og tar ingenting for gitt.
– Det passer oss veldig godt. Selv om vi forsøker å levere en standardløsning ender som regel de fleste prosjekter med større eller mindre kundetilpasninger.
– Dere kan kanskje takke dere selv for at kundene er litt bortskjemte? Er det ikke nettopp fleksibilitet og servicegrad dere aller helst vil bli forbundet med?
– Jo da, det er riktig, og vi er alltid innstilt på å strekke oss langt. For tiden jobber vi blant annet med å forbedre selve servicekvaliteten vår, sier Christian, og legger til at de har tre mann på ren service og seks mann på elektro.
Det er imidlertid ikke bare bare å få folk til å reise på kort varsel for å løse et problem.
– Ved stans ropes det raskt krise. Kundene forlanger mer og mer av oss på dette området, men de er også villig til å betale for det.
– Er det mye som dere kan fjernstyre eller må arbeidet gjøres på stedet?
– Vi har en del remoteløsninger, og på utsatte anlegg er det et krav om det. For å fjernstyre trenger vi en åpen brannmur inn til kunden og da må vi ofte be om gjeste VPN-er (Virtual Private Network). Slike henvendelser blir imidlertid ofte neglisjert med kommentarer tilbake som "Er dere tjukke i panna?" fordi de er livredde for å bli hacket. Så i stedet for å vente på aksessen er det nesten raskere å sette seg på flyet til kunden, avslutter Christian Hagen.