Skal doble omsetningen på to år:: ABAX sikter mot milliarden
Det ligger knallhard og målbevisst jobbing bak selskapets satsning. Siden ABAX ble etablert i 2003 har Quinsgaard vært med å styre skuta i riktig retning. Han er en strateg som sammen med sitt lederteam har sett muligheter der andre har gitt opp. Hardt og målbevisst arbeid har gjort selskapet til verdens ledende utvikler og leverandør av elektroniske kjørebøker. – Det er noe våre kunder nyter godt av, understreker han.
I dag har ABAX 300 ansatte med kontorer i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Storbritannia og Nederland.
– Vårt hovedkontor er i Larvik. Vi også har salgs- og utviklingsmiljø i Stavanger og Bergen i tillegg til en liten avdeling i Oslo, sier Quinsgaard. Han kan fortelle at alle selskapspiler peker oppover. – I 2015 oppnådde vi en vekst på 43 prosent og den skal vi øke i årene fremover.
Kjørebok med flåtekontroll
De siste seks, syv årene har selskapets hovedprodukt vært kjørebok med flåtekontroll.
– I fjor høst lanserte vi vårt nye flåtestyringssystem for tyngre kjøretøy med online overføring av fartsskriverdata, sier Quinsgaard. Han legger til at også timeregistrering er et nytt produkt som ble lansert via et Bergensoppkjøp.
– I løpet av året kommer vi med flere store nyheter. Ett av dem er ABAX Worker, som inneholder timeregistrering, prosjektstyring, HMS med fullintegrert kjørebok. Dermed får våre kunder full oversikt over hvor bilene til enhver tid befinner seg geografisk, og hvilke som er ledige for oppdrag.
Elektronisk kjørebok
80 prosent av yrkesbilsjåfører bruker i dag elektronisk kjørebok.
– Vi registrerer at flere som bruker bilen i jobbsammenheng med bilgodtgjørelse, nå går over til elektronisk kjørebok. Mange store selskaper har valgt å gå til anskaffelse av løsningen for de ansatte for å forenkle utfyllingen. Også tynge kjøretøy tar nå i bruk systemet, sier Quinsgaard. – Fordelen er at du kan effektivisere driften og oppnå store besparelser ved å følge gjeldene regelverk.
Høyt servicenivå
ABAX´ flåtestyringssystem retter seg primært mot tyngre kjøretøy.
– Det finnes flere markedsleverandører og den tekniske løsningen er ofte gitt fordi det er en del regulatoriske forhold med fartsskrivere i bunn. Vi, som flere andre, leverer systemer som laster ned fartsskriverdata over nett i stedet for fysisk å gå inn med brikker for å laste ut data fra bilene og registrere det manuelt på kontoret. Alt skjer nå helautomatisk. Forskjellen på oss og andre aktører er vårt servicenivå. Vi tilbyr 24-timers support på alle våre løsninger i de land hvor vi er representert. Meg bekjent, er det ingen som har en tilsvarende supporttjeneste. Kundene får et telefonnummer hvor de til enhver tid får svar på alt fra brukernavn, passord, regelverk rundt skatt til personvern fra vår operatør. Vi gjennomførte nylig en kundeundersøkelse hvor vi oppnådde en gjennomsnittlig svartid på under seks sekunder, forteller Quinsgaard.
Loggingssystem
Flåtestyringssystemet består av en fysisk enhet med GPS-posisjonering, mobiltelefonmodul og SIM-kort.
– Mobiltelefonmodulen overfører data til vår sentral. Her blir dataene analysert og presentert for kunden i et webgrensesnitt, sier Quinsgaard. Han kan fortelle at enheten kommuniserer kun mot serveren og har ingen interface i bilen for sjåføren.
– Kunden kan via smarttelefon, nettbrett, pc og app gå inn å se hvor bilen befinner seg geografisk. Dette er primært et loggingssystem som ser på hendelser og er ikke et planleggingssystem.
Problemløser
Årsaken til ABAX kraftige vekst de senere årene, skyldes at selskapet går mot bestemte markedssegment.
– Vi har ikke spredd oss mot flere bransjesegmenter. Våre tjenester er etterspurte og vår oppgave er å være en problemløser for et utvalg av bransjer. Når vi mottar en forespørsel om å bruke GPS-teknologien til å spore opp sauer i Rogaland, sier vi nei takk. Ikke fordi det ikke er et marked for dette, men fordi det ikke stemmer med vår profil om å tilby løsninger for selskaper med bil i arbeid, fra enmannsbedrifter til store selskaper som har flere tusen kjøretøyer, understreker Quinsgaard.
Effektiviserer virksomheten
Et flåtestyringssystem effektiviserer virksomheten til transport- og logistikkselskap fra oppdraget oppstår til det er utført.
– Det forbedrer kundeservicen, reduserer dødtid og øker inntjeningen. Det er vanskelig å tallfeste hvor mye en kunde kan spare på innføringen av systemet og er avhengig av kundens størrelse. For en bedrift med flere tusen biler er gevinstpotensialet stort. Relacom er en av mange store kunder som nyter godt av elektronisk kjørebok, påpeker Quinsgaard.
Kundetilpassede løsninger
Gode IKT-systemer skapes sammen med krevende kunder.
– Vi kan lage mange spennende løsninger, men hvis ikke kundene vil bruke dem, har det lite for seg. Vi leverer en standard løsning i bunn som tilpasses den enkeltes behov. For eksempel har Relacom vært en krevende kunde som har kommet med mange ønsker. Flere er vurdert og noen lagt til grunn for deres elektroniske kjørebok, sier Quinsgaard. Han kan fortelle at elektronisk kjørebok ble påbudt for flere yrkeskjøretøyer fra nyttår.
– Har du ikke elektronisk kjørebok og yrkesbilen brukes privat, blir du skattet for fri bil. Har du elektronisk kjørebok kan du skatte for tilleggsdistansen med 3,40 øre pr. kilometer. Her bidrar elektronisk kjørebok til å redusere beskatningen, sier Quinsgaard
Kraftig vekst i telemetriløsninger
Telemetri er en teknologi som brukes for å sende, motta og oppbevare digital informasjon ved hjelp av telekommunikasjon.
– Det mest åpenbare eksempelet med kjøretøyer er GPS-posisjoner, men også fart, drivstofforbruk, kjøremønster og kjøre-/hviletid er funksjoner som nå løses med telemetriske løsninger. Ulike nasjoner med USA og Russland i spissen har i årevis brukt milliarder av kroner for å sende satellitter ut i rommet. Det er dette store nettverket av satellitter som i dag gjør det mulig å hente informasjon fra et kjøretøy og tilby tjenester til kundene. Dette skjer i løpet av svært kort tid og til en svært billig penge, avslutter Petter Quinsgaard.