AdmMit : Markedets mest komplette flåtesystem
Det nye drifts- og planleggingsverktøyet selges og implementeres via Transportkompetanse og stod i fokus på selskapets stand på Transport 2016. Det kom på markedet for et halvt års tid siden og Roger Sjøvik anslår at det allerede har mellom 6.000 og 8.000 brukere i norske transport- og entreprenørbedrifter. Tilbakemeldingene så langt er meget gode.
Systemet er eid av Svein Ove Vetrhus og Rune Furseth gjennom selskapet AdmMit AS og er utviklet i samarbeid med Appex AS i Haugesund som også er dataleverandør.
Skreddersys med moduler
– Transportkompetanse har bygget seg opp på blant annet analyse av kjøre- og hviletid i tillegg til omfattende konsulentvirksomhet, men selskapet har som mål å kunne tilby løsninger som dekker hele verdikjeden. I så måte er AdmMit er svært viktig produkt, opplyser Sjøvik.
Hovedmålet med systemet er å effektivisere datahåndteringen ved å samle mest mulig data i ett system som således bare krever én pålogging. AdmMit er moduloppbygget og kan enkelt skreddersys den enkelte bedrifts behov. Det henter inn kjøretøyinformasjon som kanaliseres i to portaler; én for kjøreleder eller andre i bedriftens ledelse, og en annen portal som er tilgjengelig for sjåførene. De har for øvrig sin egen IP-adresse og logger seg på det skybaserte systemet via en nettleser. AdmMit er med andre ord ikke app-basert.
Sjøvik opplyser at det er lagt stor vekt på at systemet skal være enkelt å bruke for sjåførene, med minst mulig trykking og knoting.
Grunnmodulen inneholder funksjoner for timeregistrering og fakturering i tillegg til ansattliste og kjøretøyliste.
– Sjåførene kan enkelt registrere timene sine fra en smarttelefon, nettbrett eller PC. Administrasjonen får på sin side full oversikt over antall timer på den enkelte ansatte og kan enkelt eksportere direkte i et lønnssystem, forklarer Sjøvik.
Her er noen av hovedelementene i systemet (det finnes langt flere):
Min side gir sjåførene blant annet full oversikt over timelister, ukeplan, sertifikater, kontrakter og andre dokumenter.
Sjekk inn består av en kjøretøyliste hvor man velger bil, i tillegg til å gjennomgå et kontrollskjema før bruk. Finner man feil kan dette beskrives, fotograferes og innrapporteres direkte fra modulen.
Meldinger består av en 2-veistjeneste med muligheter for dokumentasjon og med full historikk. Dette er ifølge Sjøvik en langt bedre løsning enn vanlig sms som generelt er en grei kommunikasjonsform, men som er tungvinn når den skal integreres med andre systemer.
HMSK er en modul som inneholder alle aktuelle skjemaer tilknyttet helse, miljø, sikkerhet og kvalitet.
Kart & Sporing gir oversikt over posisjonen over samtlige kjøretøy og er ifølge Sjøvik et godt planleggingsverktøy for de kontoransatte. Modulen er også godt egnet til ruteplanlegging. Dersom kjøretøyet ikke er utstyrt med en black box kan det ettermonteres og benyttes på både lastebiler og hengermateriell, så vel som på traktorer og anleggsmaskiner.
Ukeplanlegger skal passe like godt for en tobilseier som en med større bilpark. Herfra fordeles oppdragene som enten kan legges på sjåførens navn eller på den enkelte bil. Modulen gir full oversikt over ressursbruken av både personell og materiell.
Kjøre- og hviletid er en svært viktig del av hele løsningen forteller Sjøvik. – Alle blir målt på den, enten man kjører langtransport eller en dumperbil, og modulen blir skreddersydd ut fra hvilken kjøring sjåføren har. Her kan vi også legge inn en tariffavtale fra kunden og få den ferdig analysert slik at man slipper å sitte med den i den ene hånden og arbeidstidsdirektivet i den andre.
Denne modulen selges for øvrig også helt separat, og med et rimelig abonnement er den blitt svært populær.
Regnskapsrapporter gir online tilgang til regnskapstall for selskapet, splittet på avdelinger, prosjekter. per ansatt eller per bil.
Abonnementsbasert
Siden systemet er skybasert trenger brukerne hverken å anskaffe server eller annen hardware og slipper dessuten å tenke på oppgraderinger. Det eneste som kreves er tilgang til internett, en kontor-pc og en smarttelefon eller et nettbrett til sjåførene. Og det har jo de fleste. Brukerne betaler en månedspris per bruker, basert på en grunnavgift og antall moduler som er i bruk.
Selv om systemet kan hente inn informasjon fra flere ulike systemer, mener Roger Sjøvik at det også vil være et meget nyttig verktøy for brukere som eksempelvis bare kjører Volvo og benytter Dynafleet. I så tilfelle vil det være nok å ta i bruk grunnmodulen av AdmMit.
– Det begynner etter hvert å bli mange om beinet på dette området, kommenterer vi.
– Det gjør det, men vi er alene om å kunne tilby et system som kan skreddersys i like stor grad som AdmMit og som er så komplett, avslutter Roger Sjøvik