23948sdkhjf

Kina er viktig for norsk utvikling

– Norge må øke eksporten med over 50 prosent innen 2040 for å opprettholde velferdsutviklingen, sa John Rogne i Innovasjon Norge på DHLs Kina-konferanse.

Sammen med Innovasjon Norge, DNB Markets, Maersk, og Kales avholdt DHL nylig en konferanse med trender og utvikling i Kina som hovedtema.

Sjeføkonom John Rogne i Innovasjon Norge satte søkelyset på norsk handel med Kina, og fremtidsutsiktene for norsk økonomi.

OECD ga nylig ut en rapport som viser at Norge presterer dårligere enn de nordiske landene og OECD-gjennomsnittet på eksport av varer og tjenester, målt i volumindekser.

– Kurven er fortsatt fallende, og avstandene til de andre landene økende, sa Rogne til de rundt 60 konferansedeltakerne.

Det har lenge vært kjent at mye av Norges import kommer fra Kina, men fra 2006 ser man at også eksporten har økt kraftig. Den kinesiske økonomien vil derfor ha betydning for Norges framtidsutsikter.

Makroøkonom Ole A. Kjennerud i DNB Markets dro paralleller mellom utviklingen i Kinas boligmarked, og utviklingen man har sett i Hellas og andre kriserammede land.

– Det har blitt bygget langt flere boliger enn man klarer å bosette mennesker. Trenden man ser i Kina nå, har ingen andre land klart å mestre uten en bankkrise, sa Kjennerud.

Spennende utvikling

– Det er ingen tvil om at det er spennende tider i møte for både Norge og Kina. DHL er et av verdens største logistikkselskaper, så det er viktig for oss å legge til rette for denne kunnskapsdelingen blant våre kunder, sa Hans B. Østergaard, adm. direktør i DHL Global Forwarding Freight.

DHL har nylig lansert flere produkter som kombinerer ulike transportmidler, som fly, båt, jernbane og biltransport.

– Skal Norge lykkes med omstillingen, må også transportører være med å legge til rette for optimaliserte transportløsninger. Vi må ha flere alternativer for å sikre rett produkt til rett tid og rett pris, sa Østergaard.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063