Transportplanlegging:: Nordmenn flytter verdens største teleskop
10 milliarder kroner koster det å bygge verdens desidert største teleskop på en fjelltopp i Chile.
Over 900 speil på opp til 4,5 meter i diameter, og en rekke følsomme instrumenter skal transporteres fra fabrikker i Europa.
Selv om Norge ikke er medlem av organisasjonen European Southern Obsorvatory (ESO) ble to eksperter hos Rambølls logistikkavdeling i Trondheim plukket ut til å planlegge denne gigantiske flytteoperasjonen.
Avansert teknologiNår European Extremely Large Telescope (E-ELT) står ferdig i 2024, vil det bli den største optiske teleskopkonstruksjonen som noensinne er bygget.
Selve domen rundt teleskopet vil være nesten hundre meter i diameter, av samme størrelsesorden som Colosseum i Roma. Primærspeilet blir 39,3 meter i diameter, og vil dermed fange like mye lys som alle verdens teleskoper i dag til sammen.
I tillegg til selve optikken, består teleskopet av meget avansert og nyskapende teknologi for å kompensere for atmosfæriske forstyrrelser, vind også videre, og for å behandle og forberede bildene for vitenskapelige analyser.
Temmelig følsom prosessInnmaten til teleskopet leveres fra fabrikker og forskningsinstitusjoner over hele Europa. Produksjonstiden på speil og instrumenter er flere år. Et havari i løpet av produksjonsprosessen eller i logistikk-kjeden mellom fabrikk og teleskop, vil være katastrofalt.
De 798 sekskant-speilene er ekstremt sårbare for temperatursvingninger og mekaniske sjokk, logistikken utgjør en vesentlig del av programmets risiko.
For å kartlegge og vurdere denne risikoen, og å utforme strategi for logistikk-operasjonen, valgte ESO å benytte seg av Terje Norddal og Håvard Gaustad Harbo i Rambølls avdeling for Forretningsutvikling og Logistikk.
I løpet av et halvt år har Rambølls logistikkrådgivere intervjuet ESOs prosjektledere og eksperter.
- Ingen dagligdags oppgave-Den største utfordringen med dette oppdraget har vært å få en oversikt over omfanget, sier Norddal.
-Programmet består av veldig mange aktører, og mange av hovedkomponentene har knapt kommet på tegnebordet enda.
En stor del av oppdraget har dermed bestått i å sette seg inn i hvordan et slikt teleskop fungerer, legger Harbo til.
-For oss teknisk interesserte, har dette vært en stor bonus. Å frakte slike konstruksjoner over land, sjø og delvis med fly, er i seg selv meget avanserte operasjoner. Å få være en brikke i det puslespillet er ikke dagligdags for en norsk rådgiver, avslutter Håvard Gaustad Harbo.