Tung satsing fra nye STILL Norge
Det var nok med blandede følelser at Roar Andersen underskrev kontrakten med STILL under CeMAT-messen i Hannover i månedsskiftet mai/juni. På den ene siden vemodig at bedriften som han og familiemedlemmer etablerte i 1989 snart ville bli historie, men samtidig glede over at virksomheten føres videre med samtlige ansatte og en lettelse over at han slipper det økonomiske ansvaret.
Den formelle overtakelsen av eierskapet skjedde 1. september og inkluderer hele den norske STILL-organisasjonen som på sikt vil bli samlet under navnet STILL Norge.
Roar Andersen fortsetter som salgsansvarlig, mens virksomheten blir ledet av Marek Juhas, tidligere adm. direktør for STILL Slovakia. Sönke Imbeck, tidligere økonomidirektør i STILL Romania, får samme stilling i STILL Norge, i tillegg til å få ansvaret for utleie og brukt.
God vekst de siste årene
Andersen Truck var de første årene en av flere norske distributører og der STILL Scandinavia stod for de fleste importfunksjonene. I 1996 ble denne organisasjonen avviklet og det norske markedet ble betjent av to sidestilte norske importører; Andersen Truck og Lagerteknikk Norge. Roar Andersen hadde ansvaret for Midt-Norge og nordover og opparbeidet seg blant annet en unik posisjon som truckleverandør innen fiskeriindustrien.
I 2013 kjøpte og overtok han Lagerteknikk Norge og samtidig med at Andersen Truck ble landsdekkende flyttet Trondheimsavdelingen og hovedkontoret inn i helt nye lokaler på Heimdal. Selskapet har de siste årene økt markedsandelene gjennom blant annet store leveranser til Coca-Cola og ikke minst Europris.
Varsler økt satsing
Etter gjennombruddet på lagertruckmarkedet har Roar Andersen tidligere sagt at han syntes det har vært morsomt og inspirerende å være med å spise kirsebær med de store truckleverandørene. Men oppkjøpet av Lagerteknikk Norge og den øvrige satsingen har kostet mye, og til tross for økt salg har de økonomiske resultatene de siste årene langt fra vært tilfredsstillende. Det har naturligvis begrenset markedsaktivitetene.
Med en fabrikkeid STILL-importør må konkurrentene nå belage seg på en langt større konkurranse enn de så langt har fått fra "lille Roar", som han alltid har karakterisert seg selv som – i hvert fall overfor pressen.
STILL i Tyskland opplyser at det nye nasjonale selskapet skal utvikles videre, både gjennom økonomiske investeringer og ved å styrke staben innenfor distribusjon, service, utleie og brukt. Styreformann Henry Puhl sier det slik:
– Etter å ha hatt et godt og tillitsfullt samarbeid med Andersen Truck i mange år er vi glade for at vi har vært i stand til å etablere et nasjonalt selskap som kan forfølge våre ambisiøse mål i det norske markedet. Med sin høye andel av premium-produkter og elektriske trucker har det norske markedet stor betydning for STILL i Europa.