52 tonns Hyster til Follobanen
Follobanen ivaretas av AGJV – Acciona Ghella Joint Venture – og er det største infrastrukturprosjektet i Norge. Det består av en 22 kilometer lang dobbeltsporet tunnel som vil koble Oslo Sentralstasjon med forstedene og prosjektet skal ferdigstilles i desember 2021.
I byggeperioden skal Hystertrucken klare den interne logistikken av tunge tunnelrør i betong, som veier opp til 40 tonn. Den er levert av ProTruck Norge AS som også er ansvarlig for opplæring av brukere og ettermarkedstjenester, inklusiv 24/7-tjeneste gjennom hele byggeprosessen.
Rask leveranse
AGJVs valg av ProTruck Norge som leverandør var basert dels på kort leveringstid, men også at partnerne – spanske Acciona og italienske Ghella – hadde god erfaring med Hyster fra andre lignende prosjekter.
– Trucken er utstyrt med siste generasjon Cummins industrimotor, med redusert slagvolum og optimalisert effekt og dreiemoment kurve, opplyser Torben Lund Nielsen, daglig leder i ProTruck Norge.
Foruten å imøtekomme EUs strengeste utslippskrav, påpeker Lund Nielsen at trucken har et svært lavt drivstofforbruk og støynivå både inne i maskinen, men enda viktigere også utenfor.
– Byggingen av Follobanen skjer i områder med mange beboere, og nettopp derfor har konsernet bak prosjektet lagt stor vekt på minst mulig støy og minimale utslipp, sier han.