Miljøpris til DHL Express
– Dette er takket være tre parters innsats, sa Terje Aarbog, administrerende direktør i DHL Express, under prisutdelingen på Transport & Logistikk på Gardermoen. – Vår egen klare og beviste satsning over mange år, dernest konsernet (Deutsche Post) som vi er en integrert del av hvor vi helt tilbake i 2006 hatt et omfattende miljøprogram der kjernen er "GoGreen". Sist, men ikke minst, våre kunder som lenge har vært en del i vårt GoGreen program, sa Terje Aarbog.
Omfattende satsning– Først lanserte vi en sertifisert kalkulator for drivhusgasser, GoGreen, hvor vi kalkulerer hvor mye drivhusgasser kundens sendinger generer. Kunden betaler litt ekstra, og dette går inn i et fond hos våre eiere, som uavkortet investerer i klimanøytraliserende prosjekter rundt om i verden, opplyste Aarbog.
En betydelig andel, ca. 15 prosent av sendinger fra Norge går som GoGreen. Parallelt med dette programmet definerte DHL i 2009 en strategi og et mål for reduksjon av drivhusgasser: 30 prosent reduksjon innen 2020 målt mot 2007-nivå.
– Dette var 10 prosentpoeng mer ambisiøst enn målet som europeiske politikere satte på samme tid, og per i dag ligger DHL godt foran dette målet, sier Aarbog.
En rekke tiltak er gjortHan forteller at selskapet har hatt, og driver fortsatt et omfattende program for å modernisering av sin store flyflåte.
– Tilsvarende har vi jobbet både her i Norge og globalt, med utfasing av distribusjonsbiler med eldre motorer til fordel for nye biler med langt lavere utslipp. I flere land har vi tatt i bruk biler med alternative drivstoff (primært el og hybrid). Løpende ruteoptimaliseringer gjøres for å sikre at vi kjører kortest mulige distanser. Vi drifter også et brett nettverk av ServicePoints. Det å kunne levere mange sendinger på ett sted kontra å kjøre disse til hver enkelt hjemmeadresse reduserer kjøring og utslipp. Distribusjon med sykler er vårt neste tiltak. På vårparten i 2017 vil vi igangsette distribusjon med sykler i Oslo. Dette gjøres i samarbeid med Oslo kommune og Veidirektoratet.
Styrke miljøbevissthetenNHO Logistikk og Transports miljøpris har som formål å styrke miljøbevisstheten i logistikknæringen. Fokus skal være spydspisser for miljøarbeid innenfor transport og logistikk, som kan vise vei for andre i bransjen. Prisen deles ut til en virksomhet, en organisasjon eller en person som på forbilledlig vis har arbeidet med miljøspørsmål og oppnådd vesentlige resultater.
– DHL Express har i mange år hatt miljø høyt på sin agenda, spesielt gjennom sitt GoGreen-program, og har konkrete resultater å vise til, sier Are Kjensli komitéleder og administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport.