Varebil:: Gir 50.000 kroner i vrakpant
Det er Citroën- og Peugeot-importør Bertel O. Steen som på denne måte ønsker å bidra til det grønne skiftet. Om man kjøper deres biler, selvsagt.
- I begynnelsen av desember ble det klart at Regjeringen ønsker å bidra til å skifte ut fossildrevne varebiler med nullutslippskjøretøy ved å øke vrakpanten, forklarer Bertel O. Steen i en pressemelding.
- Peugeot og Citroën velger imidlertid å gå enda lengre for å bidra til en raskere utskiftning av fossilt drevne varebiler i Norge.
Fra nyttår vil det gis et tilskudd på 13 000 kroner ved kjøp av ny, utslippsfri varebil. I tillegg kommer den tradisjonelle vrakpanten på 3000 kroner.
- Men alle som kjøper en elektrisk Peugeot Partner eller Citroën Berlingo får et ekstra tilskudd på 34 000 kroner, opplyser importøren.
- Insentivene har hittil ikke slått til for varebil på samme som for personbil, men vi er nå klare til å hjelpe til, sier Roy Erik Johnsen, merkesjef for Citroën og Peugeot varebil.
Ifølge beregninger gjort av Transportøkonomisk Institutt kan 75 prosent av dagens varebiler i hovedstadsområdet skiftes ut med elektriske varianter dersom man lader noen timer midt på dagen. Selv uten lading vil omtrent halvparten av varebilene som blir kjørt av håndverkere i storbyene ha lang nok rekkevidde.
Peugeot Partner og Citroën Berlingo har begge en rekkevidde på 170 kilometer målt etter NEDC-standarden. Det gir en realistisk rekkevidde på mellom 80 og 120 kilometer ved norske forhold.