Kvitbjørn på vei til Norge
MV Kvitbjørn er det første av to nye naturgassdrevne godsskip som skal erstatte eldre tonnasje i fast rute fra kontinentet via Oslofjorden og langs kysten til Kirkenes.
– Dette er en stor dag for Nor Lines. Vi gleder oss til å tilby en enda mer effektiv og miljøvennlig logistikkløsning for godstransport langs hele Norgeskysten, sier adm. direktør Tor Arne Borge.
Kapasitet tilsvarende 200 vogntog
Den prisbelønte skipstypen er utviklet i tett samarbeid med Rolls-Royce og omfatter i tillegg til bruk av flytende naturgass som drivstoff, også nyvinninger relatert til skrogdesign, fremdriftsanlegg og kraftproduksjon om bord. Hvert av skipene vil ha en kapasitet tilsvarende minst 200 vogntoglass og øker fleksibiliteten for transport mellom vei og bane til sjø.
Bruk av naturgass (LNG) som drivstoff gir en kraftig forbedring i miljøregnskapet for en allerede miljøvennlig sjøtransport.
– Nor Lines og vår eier, Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD), mener at fremtidens drivstoff for skip er naturgass. I forhold til oljedrevne skip vil de to nye skipene ha mer enn 35 prosent prosent lavere klimagassutslipp. Utslippene av nitrogenoksid (NOx) blir redusert med 90 prosent, og svovel- og partikkelutslipp fra drivstoff elimineres, forklarer Tor Arne Borge.
Fra festtaler til handling
Nor Lines-direktøren viser til at det i snart 40 år har vært en klar politisk målsetting å overføre mer godstrafikk fra vei til sjø.
– Når vi nå gjør festtaler om til handling og investerer en halv milliard kroner i to nye naturgassdrevne miljøskip, håper vi at myndighetene også vil legge forholdene bedre til rette for økt bruk av sjøtransport. Dette vil være både god miljøpolitikk og god samferdselspolitikk, sier Borge.
Men for at miljøvennlig sjøtransport skal være et reelt valg for vareeierne, må det også være et kommersielt konkurransedyktig alternativ.
– Et bedre tilpasset avgiftsregime og bedre rammebetingelser vil derfor øke sjøtransportens konkurranseevne, poengterer Borge.