23948sdkhjf

Kjøper ny lagerinnredning på autopilot

Selv om det ofte ligger store besparelser i å sjekke bruktmarkedet, anskaffer mange virksomheter ny lagerinnredning nærmest på autopilot.

– Reoler i stål er så godt som uslitelige og gjør samme nytten, nye som brukte. Likevel går tonnevis med brukte lagerreoler i smelteovnen og erstattes med nytt, sier Tor Blaasmo, daglig leder i Areol Innredninger AS.

For over 30 år siden så han at reolsystemer verdt mye penger ofte gikk rett på dynga når bedriftene utviklet seg og nye behov oppstod. Det ga grunnlaget for Areol, som i dag er en av landets ledende på kjøp og salg av brukte lagersystemer.

Sparer mellom 30 og 50 prosent

Alle reolløsninger som skal ut på bruktmarkedet gjennomgår grundige kvalitetssjekker før de legges ut for salg.

– Vi tar ansvar for at reolene har samme kvalitet som nytt og holder seg innenfor gjeldende normer og standarder, sier driftssjef Frank Johansen. – Det er ikke bare å smelle opp noen reoler og fylle på med varer. I denne bransjen handler mye om sikkerhet. Reoler har sine begrensinger og det krever fagkunnskap å fastslå hvor det svakeste leddet befinner seg. Skulle noe rase, så kan det ende katastrofalt, fortsetter Johansen, som mener det er liten grunn til å sette særlig høye krav til utseendet på brukte reoler. Som oftest er det snakk om kosmetiske ting som lakk og overflaterust.

Prismessig kan kunden spare mellom 30 og 50 prosent sammenlignet med nypris.

Bygger ofte ut eksisterende løsning

Areol holder til på Maura, rett nordvest for Gardermoen, hvor selskapet har en ti mål stor tomt og to lagre på 2.000 kvadrat hver. For dette er arealkrevende business. Fra Maura går leveransene ut til hele landet.

– Styrken vår er at vi har det meste på lager. Vi er gode på supplering og utbygging av eksisterende løsninger. Nye reoler kan helt fint suppleres med brukte, mener Johansen.

Han legger til at mange opplever at leverandøren endrer tekniske spesifikasjoner som dybder og profiler og da blir det trøblete å få ting til å passe sammen.

– Da ringer mange til oss. Vi finner som regel en løsning og kan også ta på oss montering, sier Johansen.

Utnytter ressursene

Kjøp og salg av brukte reoler utgjør 70 til 80 prosent av Areols virksomhet, som rent omsetningsmessig har ligget på drøye 20 millioner kroner de siste årene.

Johansen synes det er tilfredsstillende å jobbe i en bedrift som bidrar til gjenbruk og bedre utnyttelse av ressursene.

– Jeg er ingen miljøfreak, men det er et stort miljøaspekt ved det vi driver med her, sier Johansen, og viser til at de stadig ser reolsystemer som er hensatt utendørs.

– Dette kan ofte representere verdier på flere hundre tusen kroner og vi prøver å nå frem før de skades av vær og vind. Vi må øke gjenbruksmoralen og se mulighetene. Der har Sverige kommet lengre enn oss. Kan vi bruke noe på nytt og gi det lengre levetid, så bør vi gjøre det, avslutter Frank Johansen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063