Jungheinrich: Ny plukktruck og neste generasjon litium-ionbatterier
Plukktrucken av typen ECE 220/225 er helt nyutviklet, og én av hovedegenskapene ved den nye truckgenerasjonen er ifølge Jungheinrich økt omløpshastighet på opptil ti prosent. Dette er mulig på grunn av en komplett gjennomarbeidet drivverks- og styringsteknologi som forbedrer akselerasjons- og kjøreegenskapene vesentlig.
Den elektroniske styringen på ECE 220/225 har i tillegg til den egenutviklede programvaren blitt skreddersydd i forhold til motorytelsen til trucken. Til tross for økt omløpshastighet er energiforbruket redusert med fem prosent. Som tilleggsutstyr er flere utstyrspakker tilgjengelig.
Høy ytelse, lave energikostnader
ECE 220/225 er i stand til å transportere last på opptil 2.500 kilo og kommer med ulike utstyrsalternativer. Selv standardtrucken kan skilte med svært gode ytelsesverdier og som Jungheinrich oppgir til å være de beste på markedet. Den nye førerplassen bidrar til økt effektivitet gjennom ergonomisk utforming og ulike rygglener og plattformvarianter.
Den nye plukktrucken kan fås med to ulike batterikonsepter; bly- (ECE 220/225) og litium-ionteknologi (ECE 220i/225i).
Neste generasjon litium-ionbatterierI løpet av året kommer Jungheinrich på markedet med en ny generasjon litium-ionbatterier som har en kapasitet på 110, 240 og 360 amperetimer. Batteriene som er utviklet i en egen "Energy and Drive Systems"-divisjon kan, takket være et svært nyskapende konsept, lades i løpet av 30 minutter for et helt skift. Dette er ifølge Jungheinrich en milepæl for hele intralogistikken i videreutviklingen av energilagringssystemer.
Til energilagringskonseptet hører foruten litium-ionbatterier høyeffektive trucker med et grensesnitt til et intelligent batteribyttesystem, ladeteknikker basert på bruken av hurtigladeutstyr og profesjonell energirådgivning. De nye litium-ionbatteriene fra Jungheinrich er spesielt egnet for større elektriske trucker og plukktrucker og kan i fremtiden erstatte tradisjonelle blybatterier med betydelig større kapasitet.
Med det nye energilagringskonseptet fra Jungheinrich er brukeren også i stand til å lade batteriet i pausen. Disse batteriene kan fulllades i løpet av halvannen time. En halv time er likevel nok til å klargjøre batteriet for enda et skift.
Litium-ionteknologi – lønnsomt allerede
Trucker med litium-ionteknologi forbruker i praksis allerede i dag opptil 30 prosent mindre energi enn trucker med blybatteri, og levetiden på litium-ionbatterier er cirka tre ganger så lang. Dessuten har litium-ionbatteriene lengre utladingskapasitet. I tradisjonelle blybatterier er cirka 80 prosent av den eksisterende energien tilgjengelig. I litium-ionbatterier ligger prosentandelen på cirka 90. I kombinasjon med synkende priser for litium-ionceller på verdensmarkedet, fører dette til en ytterligere kostnadsreduksjon. Dermed er litium-ionbatterier allerede i dag lønnsomt for bruk over flere skift, konkluderer Jungheinrich.