23948sdkhjf

Høyere servicegrad i Midt-Norge

DHLs nye terminal på Værnes gir også trøndere mulighet til å få pakkene sine på dagen.

Den sterkt økende e-handelen var en viktig årsak til etableringen av den nye terminalen. DHL Express Norge viser til Handelsrapporten 2014 der det kommer frem at 47 prosent av nordmenn handlet fysiske varer fra nettbutikker i 2014 og at gode leveringsmuligheter er femte viktigste faktor for nordmenn ved valg av nettbutikk.

– Med den nye terminalen kan vi betjene kunder i Midt-Norge raskere og mer effektivt enn noen gang. Dette er gode nyheter for alle fra Surnadal til Brønnøysund, sier Ståle Thoresen, Operation Manager ved Trondheimskontoret i DHL Express.

Med åpningen av den nye terminalen får flere kunder i regionen tilbud om «dag 0-tjeneste», det vil si at varene skal komme frem samme dag som de ankommer Oslo. Thoresen åpner for utvidelse.

– Dersom etterspørselen etter gods fortsetter å øke, vil dette gi rom for investeringer som vil bidra til å øke servicegraden utenfor Trondheimsregionen. Dersom pilene fortsetter å peke oppover ser vi derfor for oss at også kunder i distriktene vil få dag 0-tjeneste på sikt.

DHL har en uttalt strategi om å opprette terminaler i umiddelbar nærhet til flyplasser. Målet er å gjøre transporten enda raskere og mer effektiv.

– DHL Express´ godstransport kommer inn som flyfrakt og ekspressgods, så det gir mening at vi har et tett samarbeid med flyplassene. Vi merker allerede at samarbeidet med Avinor er godt, da det gir oss mer fleksibilitet enn vi har hatt tidligere. Dersom det skulle oppstå forsinkelser med innkommende fly har det eksempelvis mindre å si ettersom vi befinner oss i nærheten, forklarer Thoresen.

Mer automatisering

Den nye terminalen har flere fordeler. Blant annet er store ressurser lagt ned i mer automatisering.

– Vi har investert i en PuD-finger (Pick-up and delivery) som gjør at sjåførene kan sette kjøretøyene på en øy utenfor terminalen, og hente pakkene rett fra et transportbånd. Dette effektiviserer prosessen betraktelig, og sparer oss for mye unødvendig lagertid. Redusert sorteringstid kommer også kundene til gode i form av at sjåførene er enda raskere ut på rute enn tidligere.

En mer moderne terminal gir også HMS-fordeler.

– Mer automatisering betyr mindre manuelt arbeid. Dette reduserer risikoen for yrkesskader grunnet tunge løft og bevegelser, og medarbeiderne har gitt gode tilbakemeldinger på utvidingen. De ansatte er viktige for oss, det er de som gjennom god service skaper fornøyde kunder og øker kundelojaliteten. Det er derfor gledelig at de nå får en enklere arbeidshverdag, fortsetter Thoresen.

Ledelsen i DHL Express i Norge er også godt fornøyde med at terminalen nå er på plass.

– Terminalen på Værnes er et viktig steg i vår vekststrategi. Kvalitet og vekst i balanse gjør at vi når vår målsetningen om å sikre norsk næringsliv rask tilgang til det globale markedet. Vi er derfor glade over å kunne tilby en enda bedre service til kundene også i region Midt-Norge, avslutter Terje Aarbog, adm. direktør i DHL Express Norge.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063