Lastebiltransport (litt) bedre betalt
ØKONOMI: Stort sett alle transportører jeg snakker med mener prisene er alt for lave. Og bedyrer at de aldri får gjennomslag for økning.
Men noen må ha gjort det likevel.
Ifølge Statistisk sentralbyrå er prisene for godstransport på vei øket med 2,3 prosent fra i fjor vår til i vår (2. kvartal)
Men andre har øket merGodstransporten er likevel svakest i klassen sett i sammenheng med sammenliknbare sektorer, som alle øker mer:
* Prisene på lagringstjenester økte med 2,8 prosent fra 2. kvartal 2014.
* Prisene på lasting og lossing økte med 2,9 prosent fra 2. kvartal 2014.
* Prisene på post- og distribusjonstjenester økte med 2,4 prosent fra 2. kvartal 2014.
Har du ikke fått din del i prisstigningen? Da er det kanskje på tide.
Stabil vekst i det lange løpDenne skribenten synes fortsatt det er artig når SSB tar seg bryet med å illustrere de lange linjene. Spesielt på dager som denne, når selv VG skriver børsras med fete typer på forsiden.
Se den oppdaterte grafen under: Den grønne, solide, forutsigbare positive linjen er prisindeksen for godstransport på vei.
Den gule jojo-linjen er prisen på flybilletter, mens den ikke fullførte lilla jojo-linjen gjelder prisen for sjøtransport.
Med unntak for den flate perioden 2008 til 2010 har veitransporten jevnt og trutt tatt ut noen få prosent hvert eneste år de siste ti årene.
Indeksen er opp fra 82 til 113, som veldig grovt kan omregnes til 35 prosent prisøkning på 10 år. Men om det veier opp for kostnadsveksten er en annen skål.