Citan med dobbelclutch
I sommer ble personbilvarianten standardisert med Euro6-motor, mens man på varebilene kan velge dette som tillegg. Gjør man det får man i tillegg BlueEfficiency med på kjøpet. Det innebærer blant annet et automatisk start/stopp-system som sørger for lavere forbruk. Videre øker dreiemomentet med 20 Nm.
Bare på bensinmotor - iallefall til å begynne medDen største nyheten på Citan er introduksjonen av en ny sekstrinns dolbbelclutch gearkasse. I starten er det bare Citan med 1,2 liters bensinmotor som kan leveres sammen med denne kassa, men vi regner med at man på sikt også kan få den sammen med dieselmotor. At det ikke allerede er på plass, skyldes nok at ute i Europa selges disse bilene i et stort antall som personbil med bensinmotor.
Vi benyttet anledningen til en aldri så liten prøvekjøring i Hamburgs travle gater. Etter en runde som tok oss rundt 40 minutter kan vi slå fast at dette er en fin løsning, men den er ikke helt på høyde med DSG-kassa som Volkswagen Caddy kan skilte med.
Ny navigasjon trenger navigeringPå den samme turen fikk vi også testet en annen nyhet på Citan, nemlig det nye navigasjonssystemet. Det imponert ikke veldig, hovedsakelig fordi det var unøyaktig. Et eksempel: Når vi fikk beskjed om å svinge til høyre eller venstre etter 150 meter, så var det i stedet snakk om 75 meter. Slikt fører til feilnavigering i travle sentrumsgater.
Av andre nyheter på Citan er ryggekamera med visning i innerspeilet, samt en versjon med tre seter. Sistnevnte bør være aktuelt for Norge der det er en etterspørsel etter nettopp en slik løsning.