Atea: Full kontroll på pakker med "inngående logistikk"
Full kontroll på pakker med "inngående logistikk"
Logistikksjef Pål Bråthen i Atea har full kontroll på alle leveranser av pakker til samtlige ansatte ved hovedkontoret til bedriften. Alle innkomne pakker registreres umiddelbart med ScanApp på en smarttelefon, får ny strekkodemerking og kan spores av den enkelte mottaker.
Logistikksjef Pål Bråthen i Atea forklarer, mens operatør Karl Magnus Kinander registrerer innkomne pakker. Foto: Christian Roth Christensen
Odd M. Johansen
I forrige utgave av Logistikk & Ledelse omtalte vi problemene med at pakker "forsvant" på St. Olavs Hospital i Trondheim og hvorledes sykehuset i Trondheim løste dette ved hjelp av en inboundløsning til EDI-Soft AS. Denne gang bringer vi et eksempel på hvordan løsningen er i bruk hos en stor aktør i næringslivet.
Atea er den ledende leverandøren av IT infrastruktur i Norge, Norden og Baltikum. I korte trekk begynte selskapets historie i Norge med Merkantildata, som senere ble til Ementor. I 2006 tok dagens Atea form da Topnordic, Ementor og Atea ble slått sammen på tvers av de nordiske landegrensene.
Slipper sjåfører løpende rundt
I samme øyeblikk som en pakke ankommer postmottaket på Ateas hovedkontor på Bryn i Oslo, registreres den, og det genereres automatisk en e-post eller SMS til mottakeren om at pakken er kommet til huset. Dersom noen venter på en hasteforsendelse kan de umiddelbart henvende seg i logistikksenteret i underetasjen på bygget og hente pakken.
Ikke bare har man full kontroll, man slipper også å ha en rekke budbilsjåfører løpende rundt i trapper og ganger på jakt etter mottaker. Postsenteret ved Atea tar nemlig imot alt fra pakkepost og budbilleveringer til ankommet gods ved bedriften.
- Vi er veldig fornøyd med det systemet vi har etablert. Vi benyttet allerede Consignor til utgående pakker da vi bestemte oss for å prøve det til intern logistikk. I dag kan jeg ikke se for meg en situasjon der vi ikke har en slik oversikt, sier logistikksjef Pål Bråthen, som har ledet arbeidet hos Atea.
Innført på avdelingskontorene
De gode erfaringene med internlogistikk på hovedkontoret har gjort at selskapet har innført tilsvarende systemer ved lageret på Brobekk i Oslo og avdelingskontorene i Bergen, Stavanger og Trondheim.
- Dette gir oss en enormt god kontroll på alt som kommer inn til bedriften. Alle pakker kvitteres ut når de hentes, så i den grad man begynner å lure på hvor noe har blitt av, kan man finne tilbake i historikken, sier Bråthen.
Skanner med gratis app
Atea kjører hele sin interne logistikk gjennom ScanApp, en app som enkelt lastes ned og installeres på smarttelefon. Appen er gratis, noe som betyr at man ikke trenger å gjøre kostbare investeringer. Med smarttelefonen skanner brukeren strekkoden som automatisk lastes over i Consignors nettsky.
Telefonens kamera brukes enkelt som skanner i app-en. Med mange pakker gjennom dagen har Atea valgt å investere i en liten trådløs skanner som sender informasjonen til telefonen via Bluetooth, før den lastes opp i nettskyen.
Alle transaksjoner som gjøre med mobilappen kan senere finnes igjen i Consignor, enten man har programmet installert eller benytter seg av en web-versjon av programmet.
Savner signeringspad
Bråthen forteller at det fungerer veldig bra hos Atea med bare å bruke ScanApp fra mobil. Det eneste de kunne ønske seg er en egen signeringspad i tilknytning til systemet.
- Ettersom vi driver dette som et "postkontor" blir det litt knotete å hele tiden dra fram mobilen, der de ansatte signerer på skjermen med en spesiell penn, sier logistikksjefen, som håper det dukker opp en løsning også for dette.
Til sist poengterer Bråthen en annen grunn for at det er viktig å ha kontroll med internlogistikken:
- Noen ganger hender det faktisk at ansatte glemmer å hente sine pakker. Når ting har ligget her en stund kan det enkelt sendes en purring til mottakeren, slik at han får hentet pakken og frigjort mer plass.
-----
Inbound Logistics (inngående logistikk) er definert som et system for mottak, lagring og distribusjon av varer eller materiell til intern bruk i bedrifter og organisasjoner.
Pakker og gods registreres, får ny identitet og kan spores i organisasjonen både med ny og opprinnelig identitet.
Inbound Logistics gir større sikkerhet for rask levering og mulighet til å spore opp pakker og gods om avvik skulle forekomme.
Inbound Logistics er lite kjent i Norge, men sykehus og en del større bedrifter har allerede tatt systemet i bruk.
Consignor Inbound
Consignor er ledende i Norden når det gjelder transportadministrative (TA) løsninger. EDI-Soft AS som står bak Consignor har utviklet en inbound-løsning der bedrifter og organisasjoner kan få full oversikt over den inngående logistikken. EDI-Soft har også utviklet ScanApp, en "app" til smarttelefon eller nettbrett som kan lastes ned gratis, og som fungerer som skanner. Dermed slipper brukere å investere i håndholdte enheter som PDA, noe som inntil nylig var nødvendig. For brukere med et stort antall skanninger kan en liten IR-skanner knyttes til smarttelefonen eller nettbrettet med Bluetooth-teknologi.
Informasjonen fra ScanApp lastes automatisk opp i Consignors nettsky der all informasjon om pakken lagres og på den måten kan spores.
Det kan registres lokasjoner rundt om i bedriften som skannes og knyttes opp mot leveransen.
Mottaker kan signere direkte på smarttelefonen eller nettbrettet.
www.logistikk-ledelse.no © 2014