23948sdkhjf

Mat & Emballasje: Bransjens viktigste møteplass

Industrimessen Mat & Emballasje ble arrangert parallelt med Smak 2014 på Lillestrøm i forrige måned. Her fikk de besøkende oppleve de nyeste produktene og tjenestene for næringsmiddel- og emballasjebransjen.
I løpet av de tre dagene Mat & Emballasje ble arrangert var godt over 24 000 besøkende innom de to messene.

- Besøkende, utstillere og arrangører er godt fornøyd, sier Elisabeth Schulze, prosjektleder Mat & Emballasje. Hun legger til at de to messene tilsammen er blant de største som arrangeres på Norges Varemesse. Arrangementet er Norges største utstillingsvindu for trender og ny produksjonsteknologi i mat- og emballasjesektoren. Messens utstillere var leverandører av maskiner og utstyr, ingredienser og tjenester som benyttes i matproduserende industri. Totalt var 479 utstillere representert, hvorav 84 var under Mat & Emballasje.

- Som arrangør er vi fornøyd med å samle hele verdikjeden under samme tak samtidig og den merverdi dette gir for både besøkende og utstillere, sier Schulze.

Sterk vekst

Mat- og emballasjeindustrien er i sterk vekst. Endringer i rammebetingelser, krav til kvalitet, kontroll og miljøhensyn gir store muligheter for fremtidsrettede leverandører og produsenter. I tilknytning til messa var det flere spennende foredrag som dvelte over temaene ny teknologi og bransjens rolle i et miljø- og samfunnsperspektiv.

Ny superDAGFINN versjon

- Vår hovedattraksjonen på messen var den nye versjon av superDAGFINN med tilhørende løsninger, sier Jan Erik Evanger, daglig leder i ACT Systems AS. - Vi tilbyr våre brukere enkle logistikkløsninger med Supply Chain og innkjøpsmoduler. Dette er en helt ny løsning for fullskala elektronisk sporing gjennom hele virksomheten.

Han kan fortelle at løsningen har et stort sparepotensial og retter seg primært mot næringsmiddelmarkedet.

- Under messen delte vi stand med Transportnett. For våre kunder gir det store synergier å ha en felles produksjons-, logistikk- og transportløsning.

Integrerte løsninger

På messen presenterte ACT Logimark AS en rekke løsninger for norsk næringsmiddelindustri. Selskapets tre nøkkelord er sporbarhet, datafangst og kontroll.

- På disse områdene blir næringsmiddelindustrien møtt med strenge krav. Vi har integrerte løsninger som ivaretar disse, sier daglig leder Morten Mathiesen. Han legger til at det var programvareplattformen ACT Logiflow og etikettering som spesielt ble lagt merke til av deres besøkende.

- Salget av våre programvareløsninger til næringsmiddelbransjen øker kraftig. Vår firefargers blekkstråleskriver for digital merking av emballasje, vakte også oppsikt. Den er spesielt egnet for emballasjemerking med fullfargeskala. Mat & Emballering er viktig for å treffe kunder og samarbeidspartnere. Vi har lagt ned store ressurser i etableringen av en publikumsvennlig stand. Oppslutningen var bra og vi har fått flere henvendelser som vi følger opp i etterkant.

Flere nye kundeprospects

Daglig leder Bjørnar Torsnes i CodeIT forteller om flere gode kundeprospects som nå blir fulgt opp.

- Vår største messenyhet var utvilsomt presentasjonen av CodeIT Freeware etikettdesign og print. Dette er et enkelt brukergrensesnitt som kundene laster gratis ned fra nettet og hvor de kan designe egne etiketter. Programmet støtter en rekke printere, strekkoder og symboler på markedet. Dette er en standardløsning med et enkelt brukergrensesnitt og med mange utvidelsesmuligheter. Besøket på vår stand har vært bra.

Synliggjøring

- Å delta på Mat & Emballasje er viktig for å øke synliggjøringen i det norske markedet, sier daglig leder Stig Pedersen i Multivac AS. Selskapet presenterte et bredt program av skålpakkere, dyptrekkere, slicere, røntgenutstyr, kammerpakkemaskiner og vekter. I følge Pedersen kan utstyret enkelt integreres i linjeløsninger gjennom designede enkeltmoduler som er spesifikke for kundens pakkebehov.

- Standen ble et viktig midtpunkt og en vrimleplass for nye og eksisterende kunder. Vi er meget godt fornøyd med oppslutningen og har fått en del prospekter vi vil følge opp i ettertid. Vi er en del av et verdensomspennende tysk konsern med datterselskaper i 70 land og over 4 000 ansatte. Konsernet har en årlig omsetning på 700 millioner euro, med en omsetning på 100 millioner kroner i Norge.

Nye relasjoner

- I løpet av de tre dagene på Lillestrøm bygget vi relasjoner til nye kunder som forhåpentligvis vil føre til mersalg av våre løsninger. Også flere av våre samarbeidspartnere og eksisterende kunder var innom vår stand, sier daglig leder Lasse Eriksen i Lexit Group Norway AS. Selskapet er Skandinavias ledende konsern innen fagområdene RFID, datafangst, produktmerking, trykte etiketter, butikkdata og automasjon.

- Vår store nyhet på messen var LexIT ONE. Det er et moderne og brukervennlig etikettsystem på produksjonslinjenivå. Systemet dekker alle arbeidsoperasjoner i etikettproduksjon fra design og bestilling til produksjon og etikettering. Med vår egenproduserte app kan kundene bestille etiketter via telefon. For øvrig presenterte vi flere nye printere fra våre verdensomspennende leverandører. Oppslutningen om standen var meget bra. I tillegg til Scanpack i Göteborg er Mat & Emballasje vår viktigste messe der vi får presentert kundetilpassede løsninger, konkluderer Eriksen.

Helautomatisk pallvender

- Vi viste frem vår nye helautomatiske pallevender som blant annet benyttes til bytte av paller fra ren og uren sone og til engangspaller for transport, forteller Terje Obrestad og Torstein Obrestad i Teo Teknikk as. - Teo pallvender er konstruert for å skifte paller fra standard eur-pall til plastpall eller andre størrelser på paller. Den er designet for forskjellige pallstørrelser og egner seg godt for næringsmiddelindustrien og interntransport. Sett under ett har oppslutningen om vår stand vært relativ bra. Vi har fått en del interessante leads som vil bli bearbeide i etterkant.

Store på transportbånd

- Fra en rolig start opplevde vi en jevnt økende oppslutning om standen vår, sier salgsingeniør Gotfred Berg i Transmeca Larvik. - Vår målgruppe er sluttbrukere og forbrukere innen næringsmiddelindustri og logistikkintensiv virksomheter. Vi leverer alt av transportbånd, drivremmer, modulbånd og tromler. Vi har fått flere henvendelser og konkrete forespørsler som vil bli fulgt opp i etterkant. Mat & Emballasje er en av våre foretrukne messer. Her får vi vist frem bredden av våre produkter.

Flersidig merkemaskin

Daglig leder Jan Gulbrandsen og senior salgskonsulent Kari Margrethe Sundet i BarCom Labelling AS føyer seg inn i rekken av utstillere som kunne melde om god oppslutning om standen og mange henvendelser som skal følges opp.

- Vår flersidige merkemaskin V-SEAL fra Herma er spesialdesignet for matbeger og porsjonspakker og retter seg primært mot næringsmiddelindustrien, forteller Gulbrandsen. - Flere av de som var innom vår stand kommenterte produktets fortreffelighet. For øvrig registrerer vi også stor interesse for blekkskriveren VIACODE fra leverandøren Matthews. Skriveren egner seg for merking av kartonger med logo, tekst og strekkode. Besparelsene ved bruk av blekk til merking av kartong kan være opptil 90 prosent i forhold til fortrykte kartonger og etiketter.

www.logistikk-ledelse.no © 2014

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063