Nye 2-tonns Ford Transit:: Sprinter-utfordreren
Ford har "splittet" opp Transit til å utgjøre deres nyttekjøretøykonsept i fire forskjellige modeller. For med Courier, Connect, Custom og Transit skal de treffe de forskjellige segmentene bedre. Varebilen som tar over i størrelse der Transit Custom blir for liten, heter altså bare Ford Transit, eller 2-tonns Transit, som Ford Motor Norge omtaler den. Importøren ser for seg at Transit-familien totalt sett skal klare å selge 4 600 enheter på et år.
Jumbochassis
2-tonns Transit vil bli tilbudt i tre lengder, L2 - medium akselavstand og 11,2 kbm varerom, L3 - lang akselavstand og 13 kbm og L4 - lang akselavstand med forlenget ramme og 3,95 meters akselavstand og 15,1 kbm varerom. To takhøyder; H2 og H3 hvor sistnevnte er standard på L4. H2 er standard på L2 og L3.
I forhold til tilsvarende utgaver av utgående modeller, har de nye kassevognene ca. 10 prosent større varerom. Som L2-versjon har nye Transit plass til fire paller mot forgjengerens tre paller. Transit kommer i tillegg til varebilen, som chassis med enkelt eller dobbelt førerhus, og som 8/9-seter kombi eller 17-seters buss. I chassisform kommer det også en L5-utgave på 4,52 meters akselavstand og rammelengde på 5,15 meter. Et slags jumbochassis som nok blir interessant for flere påbyggere.
Transit er delt inn i tre vektklasser, 310, 350 og 470. Som vanlig indikerer tallkodene bilens totalvekt som 3,1 tonn, 3,5 tonn og 4,7 tonn. Forskjellen vil være 400 kilos ekstra brutto nyttelast for hver vektklasse, men hva den reelle nyttelasten blir, vil avhenge av hvor mye utstyr bilen har
FWD, RWD eller AWD
En Duratorq dieselmotor på 2,2 liter kommer i tre effekter, 100, 125 og 155 hestekrefter. Med henholdsvis 310, 350 og 385 Newtonmeters trekkraft, oppleves motorene som sterke nok på den vesle prøverunden i Barcelona. Det er positivt at man kan velge mellom forhjulstrekk, bakhjulsdrift og firehjulsdrift på L2 og L3. I L4-versjon kan man velge mellom bakhjulsdrift og firehjulstrekk. Et fortsatt negativt punkt er at den ikke kommer med automat, et tilvalg vi vet er svært populært hos segmentlederen her hjemme.
Mye fokus blir gitt til ECOnetic-utgavene som nå er utvidet til seks modeller og i forhold til forrige generasjons ECOnetic, skal denne spare ytterligere seks prosent drivstoff. 125-hesteren har auto-start-stop som standard i tillegg til akselerasjonskontroll og fartsbegrenser på 110 kilometer i timen.
Ford har også gjort en del endringer som å konstruere bilen mer servicevennlig. Som for eksempel å skifte bakbremser tok på den utgående modellen 2,6 timer, på den nye skal dette kunne gjøres på 1,3 timer. 17 slike servicepunkter er forbedret. Serviceintervallene er også økt til 50 000 kilometer, eller to år.
Mange støttesystemer
En myriade av elektroniske hjelpesystemer skal sørge for at det blir mindre sannsynlig at du klarer å tabbe deg ut; Traction Control, Torque Vectoring Control, Roll-Stability Control, Curve Control, Trailer Sway Control, Emergency Brake Light, Hill Start Assist, Load Adaptive Control, Emergency Brake Assist. Alle disse blir oppsummert som Electronic Stability Control - ESC. Lane assist er også kommet på plass i den nye Transiten.
Trend + premium
To utstyrsnivåer, Ambiente og Trend blir tilgjengelig, som på Connect. Ford Motor Norge regner med å selge mest av den med mest utstyr, Trend. Til denne har de satt sammen en premiumpakke som inneholder Adaptiv Cruisecontrol, ryggekamera, parkeringssensor foran og bak, filskiftvarsler og regnsensor. I følge Damir Ljubuncic, produktsjef nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, skal denne pakken prises slik at det blir vanskelig å si nei til den. Biler til Europa vil komme fra Fords fabrikk i Kocaeli, Tyrkia. De første vil være på norske veier i mai. Ford Motor Norge har et ambisiøst mål om å ta førsteplassen fra Mercedes-Benz Sprinter i dette segmentet. Det vil si at de har håp om å selge 600 i løpet av 2015.
www.logistikk-ledelse.no © 2014