23948sdkhjf

Linde E60 til E80: Nye elektriske tungvektere

Nye elektriske tungvektereLinde Material Handling har lansert en helt ny serie med tunge elektriske trucker fra seks til åtte tonn. Modellene er like kompakte og smidige som produsentens dieseldrevne ...

Nye elektriske tungvektere

Linde Material Handling har lansert en helt ny serie med tunge elektriske trucker fra seks til åtte tonn. Modellene er like kompakte og smidige som produsentens dieseldrevne trucker i denne størrelsen.

Henning Ivarson

I løpet av de siste tre årene har Linde gradvis erstattet hele sin serie av elektriske motvektstrucker med kraftigere, mer effektive og mer ergonomiske modeller. Frem til nå har modellutvalget stoppet på fem tonn, men nå utvider den europeiske markedslederen spekteret ytterligere. Den nye serien E60 til E80 består av fire modeller med løftekapasitet fra seks til åtte tonn, i tillegg til én 8-tonner med 900 mm lastsenter. Serien ble avduket på Lindes store kundearrangement "World of Truck" i tyske Mainz. Det vil pågå over flere uker og erstatter produsentens deltakelse på årets CeMAT. Totalt forventer Linde at World of Truck vil trekke 6.000 og 7.000 personer. Over 150 Lindetrucker var utstilt, i tillegg til 50 fra konkurrerende merker slik at kundene skulle ha noe å sammenligne med.

Kraftige driv- og løftemotorer

Nullutslipp og stillegående drift er noen av årsakene til at elektriske trucker tar stadig større andeler fra forbrenningsmotortruckene. Kravet til økt produktivitet genererer samtidig behov for trucker med økt løftekapasitet, også til innendørs bruk. For å sikre rask og sikker håndtering av opptil åtte tonn både horisontalt og vertikalt er de nye 80 volts-truckene utstyrt med en kraftig innkapslet drivenhet bestående av to 11 kW trefase AC-motorer integrert i forakselen.

To svært stillegående 21 kW AC AC-løftemotorer bidrar til løftehastigheter opp til 0,46 m/s og senkehastigheter på opp til 0,56 m/s.

I følge Linde er de nye truckene svært enkle å manøvrere og har liten svingradius. For å drifte trucken så økonomisk og rasjonelt som mulig, kan fører velge mellom ulike kjøremodus som sikrer god balanse mellom ytelse og effektivitet.

Ergonomi som lønner seg

Det romslige førerkabinen er den samme som benyttes på Lindes forbrenningsmotortrucker. Det betyr blant annet god benplass og et hydraulisk dempet førersete med en rekke innstillingsmuligheter. Kundene kan også velge et luftavfjæret komfortsete med setevarme. Truckene betjenes presist og følsomt med Dual-Pedal Control og Linde Load Control - samme ergonomikonsept som benyttes på alle Lindes gaffeltrucker.

Linde Curve Assist er standard. Dette systemet reduserer hastigheten i svinger avhengig av styrevinkel. En annen funksjon er muligheten for automatisk aktivering av parkeringsbremsen etter en viss tid som forhindrer ukontrollert trilling etter stopp. Visning av batteriets gjenværende bruksperiode ned på minuttnivå gjør at man nøyaktig kan planlegge neste batteribytte eller lading og unngå dyputlading og påfølgende skader på batteriet.

Produktsjef Bjørn Gustavsen hos den norske Lindeimportøren Hesselberg Truck AS, opplyser til Logistikk & Ledelse at salget av de nye truckene starter i løpet av fjerde kvartal i år. Produksjonen starter opp i løpet av første kvartal 2015 og Gustavsen forventer at de første truckene vil komme til Norge i mars/april til neste år.

www.logistikk-ledelse.no © 2014

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079