23948sdkhjf

Grenland bygges ut for containertrafikk

Grenland bygges ut for containertrafikkDen nye ro-ro rampen og kaia for ro-ro virksomhet settes nå i drift i Brevikterminalen. Denne terminalen har trafikk daglig av Kystlink til og fra Hirtshals med ...

Grenland bygges ut for containertrafikk

Den nye ro-ro rampen og kaia for ro-ro virksomhet settes nå i drift i Brevikterminalen. Denne terminalen har trafikk daglig av Kystlink til og fra Hirtshals med vogntog og løstrailere. Dessuten seiler Tor Line DFDS til Immingham, Felixstowe og Rotterdam.

Christian Ryg

Driften er det Europa Terminalen Brevik AS som står for. Terminalen har avtaler med Hydro om transporter til og fra Herøya og Holmestrand.

I tillegg til investeringene på ro-ro siden, skal Brevikterminalen også få ny containerkran. Dermed kan man utvikle containertrafikken over havnen ytterligere. Med ukentlige anløp fra de store containerhavnene Bremen, Bremerhaven og Hamburg ligger alt til rette for rasjonell containertransport til Oslo med blokktog. Allerede i 1992 ble jernbanesporet ført ned til terminalen i Brevik, slik at togtransporten over Bratsbergbanen skulle gi rask transport til og fra Alnabru i Oslo og tilknytning til NSB Gods nettverk over store deler av landet.

Transport på Bratsbergbanen er et av alternativene NSB Gods vurderer for containertrafikk til og fra regionen, og tilknytning til sjøtransport. Banen er opprinnelig bygget med tanke på tungindustrien i Grenland og dens behov, og har bl.a. lange krysningsspor for å lette møte mellom tog på strekningen opp til Eidanger. Strekningen til Oslo er 160 km, og transporttiden skulle gi innsparing i forhold til seiling hele veien til Oslo.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.089