Mercedes-Benz Vito prøvekjørt i Spania:: Nye Vito innfrir
Inntrykket er godt etter en dag med nye Vito på landeveieskjøring og bykjøring mellom Bilbao og Vitoria nord i Spania.
Fin kombinasjonDen første motorkombinasjonen vi kjørte var V116 (163 hestekrefter og 380 Newtonmeters dreiemoment) med den nye syvtrinns automaten (som også brukes i nye C-klasse).
Rett og slett en komfortabel og deilig kombinasjon som gir krefter nok for de fleste.
OM 6512,15-literen har internnavnet OM 651 og kommer i 136, 163 og 190 hestekrefter. Alle blir aktuelle i Norge.
Les om priser og den forlengede garantien her.
StillegåendeKomforten er ekstra god på de mer påkostede modellene med 2 desibel lavere støynivå i forhold til forgjengeren.
Materialvalg og utforming er også bra, selv om midtkonsollen minner om designet på lillebroren Citan.
Deilig rattRattet er blitt ekstra godt å holde i og det kan stilles med bra lengde både i høyde og dybde.
114 hk og forhjulstrekkRimeligste versjon som blir tilgjengelig i Norge blir V111 med 114 hestekrefter og forhjulstrekk.
Renault-motorHer har Daimler tatt i bruk 1,6-literen til Renault som driver nye Trafic og Opel Vivaro med Biturbo-teknologi.
Motoren ga oss mersmak i Vivaro og den gir mersmak her med lavt støybilde og en fin momentskukrve.
Vi fikk kjøre den i en enkelt utstyrt Vito med manuell 6-trinns kasse som fungerte fint, den var lastet opp med omtrent 300 kilo.
Mangler litt i bunnenI krevende motbakker kombinert med hårnålssvinger måtte gearspaken brukes flittigere for å ikke la turtelleren falle under 1700 omdreininger, men over dette var det bra med sprut.
Daimler kaller den for OM622 og finnes også med 88 hestekrefter (109 CDI), men den kommer ikke til Norge, foreløpig.
Lav AWD4x4-versjonen vil være på plass i første kvartal 2015, chassiet vil ha samme bakkeklaring som forhjulstrukket og bakhjulsdrevet Vito.
Vil bli segmentleder i EUDaimler har høye mål med nye Vito, med den billigere innstegsvarianten ønskes de å bli segmentsleder i EU, og det er ikke snaue mål.
40.000 kilometerMercedes-folket lover 6,4 prosent lavere servicekostnader og intervallene er økt til 40.000 kilometer.
GalvanisertPå spørsmål om rustproblematikk svarer ingeniørene at Vito er fullt galvanisert. De tilbyr 12 års rustgaranti.
Ikke E-etterspørselDet kommer ikke en ny E-Vito med det første.
Det er rett og slett for dårlig etterspørsel for dette, svarer nyttekjøretøyfolkene hos Mercedes-Benz.