23948sdkhjf

Douglas:: Ny parfymerikjede i Norge med spennende flerkanalskonsept

Norge blir et testmarked for Europas største parfymerikjede. Når Douglas nå etablerer seg her i landet fjernes skillet mellom den fysiske butikken og nettbutikken.

Douglas er Europas største forhandler av kosmetikk med 1.700 butikker og den mestselgende nettbutikken i bransjen. I november åpner nettbutikken Douglas.no og Norges største parfymeri i Bogstadveien 10 i Oslo som den første av flere planlagte butikker.

Norge er testmarked for Douglas´ nye omnikanal-konsept hvor det beste fra fysiske butikker og netthandel skal møtes.

– Det vi skal bygge har ikke vært gjort tidligere i Europa, sier Thor Hauge, administrerende direktør i Douglas Nordic AS.

En butikk, mange kanaler

Douglas fjerner grensen mellom den fysiske butikken og nettbutikken, og utnytter det beste fra begge kanaler. For kunden betyr det at de får samme informasjon i alle kanaler, som pris, beholdning, informasjon og anbefalinger. Dette gjør også at kundene kan «handle på nett i butikk» ved å betale for varen og få den sendt hjem, eller kjøpe på nett og hente i butikk.

Slik kan de tilby kundene titusenvis av varer på den plattformen kunden selv ønsker å handle og åpner for samspill med for eksempel sosiale medier og apper. Det lanseres også en egen app med skanner som vil bli både en integrert del av handleopplevelsen i butikken og som frittstående handelskanal.

Kundeopplevelse i fokus

Løsningene som skal gjøre dette mulig er den Vismaeide mobile kasseløsningen Wallmob POS på Apple hardware og Visma Retail Suite som tilrettelegger for integrasjon med butikk og nettbutikk. På den måten blir betjening av kunden ute på gulvet i stedet for bak disk mulig. Butikken blir også utstyrt med pris- og informasjonsskjermer på iPad der kunden selv kan skanne produkter for mer informasjon.

Det unike er hvordan Douglas fokuserer på kunden ved at nettbutikken og CRM integreres i den mobile kasseløsingen ved bruk at plattformen Visma Retail Suite. Løsningen binder sammen historikken fra nettbutikken, de fysiske butikkene og CRM, for å gi kundene og de butikkansatte et godt bilde av kundens preferanser og behov.

– Slik kan Douglas møte den enkelte kundes behov og gi riktige råd og anbefalinger, enten det er på gulvet i butikken, eller i en annen handelskanal, forteller Bjørn Willoch Bjanger, løsningsarkitekt i Visma Retail.

Nettbutikken gir den nødvendige informasjonen

For at en løsning skal være enkel og intuitiv i front krever det ofte mer komplekse løsninger bak. Visma Retail Suite sørger for at all pris og produktinformasjon er oppdatert til enhver tid, samtidig som den sørger for visning av rett varebeholdning i alle kanaler. Med løsningene fra Visma Retail får Douglas en god oversikt over driften. Analyse av salg på tvers av kanalene gjør at Douglas enkelt kan styre sortimentet i de fysiske butikkene. I tillegg kan de automatisere varebestillingene basert på snittlageret.

– Vi i Visma Retail er spesielt glade for at en så stor aktør som Douglas ga oss tilliten da deres nye betjeningskonsept skulle utvikles, sier adm. direktør Gisle Sveva. – Vi har over tid jobbet med å ta frem nye konsepter og skape nye handleopplevelser gjennom utvikling av egne løsninger og strategiske oppkjøp.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078