Volkswagen: Ekstrem skogstur med Crafter
Ekstrem skogstur med Crafter
Inn ruller en standard Volkswagen Crafter og ut kjører et terrengkjøretøy med mange bruksområder. Østerrikske Achleitner bygger om modellen til et nyttekjøretøy som tar deg frem nesten over alt.
Benthe Saga, informasjonssjef Volkswagen nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS, ser ut til å kose seg i skogen med Crafter 4Motion. Fotos: Njål Hagen
Njål Hagen
Det er mange som mener at en lang tur i skogen gjør godt for kropp og sjel. Så hva er vel bedre enn å tilbringe fem timer i skogen nord for Stockholm en fin vinterdag? Selv om vi var godt kledd, tente bål og gravde i snøen, var det likevel ingen helt vanlig skogstur. I stedet for truger eller ski for å ta oss frem, brukte vi firehjulsdrevne nyttekjøretøy fra Volkswagen.
Utfordrende løype
Den norske Volkswagenimportøren Harald A. Møller hadde invitert til vinterlansering av Crafter 4Motion. Første gang vi prøvekjørte modellen var i spanske Andalucia for et drøyt år siden (ref. L&L nr 4/2012) hvor den bestod prøvene med glans. Nå skulle vi få oppleve den ombygde Crafter med firehjulsdrift på vinterføre, og opplevelse ble det. VW-importøren hadde også denne gang leid inn det svenske selskapet Car Events til å finne et egnet sted for kjøring og til gjennomføring av arrangementet, noe dem klarte til gangs. Car Events hadde lagt opp en krevende terrengløype i flotte omgivelser, bare noen få mil utenfor den svenske hovedstaden. Det var som nevnt Crafter 4Motion som var hovedgrunnen til at vi sneglet oss frem i en nesten ufremkommelig skogsløype, men Møller-folkene hadde også tatt med tre Amarok. Varebilene vi kjørte var Amarok SingelCab med innkoblbar firehjulsdrift, Amarok i Arctic Trucks ombygd versjon, Amarok med permanent firehjulsdrift, Crafter 4Motion kassebil og Crafter 4Motion med lasteplan.
Bare et kort blikk på Crafter 4Motion tilsier at dette er et kjøretøy som er konstruert for de mest krevende forhold. Vi hadde da heller ikke kjørt lenge i testløypa før vi fikk bekreftet dette. På snødekt skogbunn uten tele i bakken, sank vi godt ned i den bløte grunnen. Dette skapte en del utfordringer, men til gjengjeld fikk vi testet hvor godt varebilene tar seg frem utenfor allfarvei. Det ble en del spaing, dytting og bruk av vinsjen som var montert på kassebilen, men frem kom vi. Fire timer på fem kilometer forteller vel det meste.
Mange varianter
Crafter 4Motion er tiltenkt e-verk, teleselskaper, brannvesen, kommuner, entreprenører og andre med krav til ekstrem fremkommelighet utenfor vei. Modellen er bygget om av Franz Achleitner Fahrzeugbau und Reifenzentrum GmbH, et østerriksk selskap som siden 1932 har spesialisert seg på ombygging av kjøretøyer til sivil og militær bruk. Selskapet bygger blant annet om hele forstillingen på Crafter med blant annet spiralfjærer i stedet for bladfjærer. Modellen leveres med sperre på både senterdifferensial, bakaksel og foraksel (vi fikk bruk for alle tre). Varebilen har også lavgirserie og bakkeklaringen er økt med 10 cm i forhold til standard Crafter.
Sperrer og lavgirserie kobles inn med brytere plassert til venstre for rattstammen.
Den klarer stigninger opp mot 45 grader, sidehelling opp mot 43 og angrepsvinkler opp mot 28 grader. Vadedybden er oppgitt til 600 mm. Motoren er en 2.0-liter TDi på 163 hk og 400 Nm. Girkassen er 6-trinns manuell. Ombyggingen kan gjøres på alle Crafter-versjonene, unntatt minibussen. Det vil si at man kan få den i et stort antall versjoner. Fra kort og lav, til lang og høy. Som kassebil eller med plan, varebil-, lastebil- eller personbil-registrert (to til ni seter). Modellen som registreres som femtonns lastebil kan trekke hengervekt på inntil 3,5 tonn. Crafter 4Motion leveres med Norgesgaranti på 5 år/250.000 km.
Sukker
Selv om de bløte partiene skapte noen utfordringer, var det den tørre snøen som skapte de største utfordringene. I bratte stigninger med mye snø, måtte vi brøyte oss vei med støtfanger og understell. Flere steder måtte vi prøve å forsere flere ganger og for hver gang ble snøen løsere og løsere, og til slutt ble den som "sukker". Men med god veiledning fra de dyktige instruktørene hos Car Events krøp vi oss til slutt frem.
Noen volummodell vil aldri Crafter 4Motion bli, til det er modellen både for spesiell og for dyr. Ombyggingen til Achleitner gir en prisøkning på ca. 250.000 kroner, men i følge sjefen for nyttekjøretøy hos den norske VW-importøren, Harald Frigstad, er Crafter 4Motion en unik modell for de som har behov for en slik bil.
www.logistikk-ledelse.no © 2013