23948sdkhjf

Jungheinrich: Ny hydrodynamisk serie fra seks til ni tonn

Ny hydrodynamisk serie fra seks til ni tonnJungheinrich har lansert en ny serie av motvektstrucker med forbrenningsmotor og hydrodynamisk drivverk. DFG / TFG 6-serien har løftekapasiteter fra seks til...

Ny hydrodynamisk serie fra seks til ni tonn

Jungheinrich har lansert en ny serie av motvektstrucker med forbrenningsmotor og hydrodynamisk drivverk. DFG / TFG 6-serien har løftekapasiteter fra seks til ni tonn og får sin publikumspremiere på den internasjonale bygg- og anleggsmessen Bauma 2013 som avholdes i München i april.

Den nye serien står ifølge Jungheinrich for høy omløpshastighet ved transport- og produksjonsoppgaver ved middels lange og lange strekninger. Serien består av en rekke modeller med løftekapasitet opp til 9.000 kilo ved lastsenter 900 millimeter i opptil åtte meters høyde.

Lavere forbruk

De er utstyrt med kraftige og robuste industrimotorer som er spesielt konstruert for bruk i trucker og sørger allerede ved lave turtall for høyt dreiemoment og dermed også for høy omløpshastighet. I tillegg har det lykkes å redusere drivstofforbruket betydelig.

Ergonomisk

Den romslige og ergonomisk utformede førerplassen har plant førergulv, stor benplass og svært god sikt til alle kanter. Den er i tillegg koblet fra rammen (Floating Cab), noe som reduserer vibrasjonene som føreren utsettes for til et minimum. Som tilleggsutstyr kan et 180 graders dreibart sete velges.

DFG/TFG i 6-serien har så å si samme type betjeningskonsept som hydrostatserien. Hertil hører rattstammen som kan justeres i høyde og vinkel, samt et justerbart armlene som følger setets bevegelser. Betjeningshendelen SOLO-Pilot er festet til førersetet og følger setets bevegelser. En godt synlig og justerbar skjerm og et bjelkefritt takvindu avrunder det ergonomiske betjeningskonseptet til diesel-/gasstruckene.

Komfortpakke for hydrostatiske kjøreegenskaper

Det elektronisk styrte hydrodynamiske drivverket sørger ifølge Jungheinrich for enkel og effektiv kjøring. Giringen skjer automatisk, og som tilleggsutstyr er det mulig å utstyre DFG/TFG 6-serien med en spesiell komfortpakke. Her handler det om en programvareløsning som aktivt bremser trucken så snart foten slippes fra gassen, og automatisk hever turtallet ved betjening av hydraulikkfunksjonene. På den måten oppnår man så og si en hydrostatisk kjørekarakteristikk. Med denne funksjonen behøver heller ikke truckføreren å aktivere bremsene ved endring av kjøreretning.

Hele førerhytten kan tiltes hydraulisk bakover Gjennom den gode tilgjengeligheten på viktige komponenter -- reduseres servicekostnadene. Selv daglig vedlikehold, som for eksempel kontroll av kjølevann, blir betydelig enklere. Peilepinnen for olje er praktisk nok tilgjengelig fra utsiden.

Produksjonen av den nye serien startet opp på Jungheinrichs fabrikk i Bayern på tampen av fjoråret og de nye maskinene er allerede i ordinært salg.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062