Nye kjøretøyforskrifter: Færre ombygde personbiler
Færre ombygde personbiler
Konsekvensene av de nye kjøretøyforskriftene er at flere ombygde personbiler forsvinner fra markedet, og det blir nærmest umulig å bygge varebiler om til personbiler.
Fiat Freemont forsvinner som varebil. Arkivfoto: Henning Ivarson
Pål André Skogen
De nye kjøretøyforskriftene som regulerer dette trådte egentlig i kraft 15. september i fjor, men vi er nå inne i en overgangsperiode som varer frem til 29. april. I denne perioden vil det fortsatt være mulig å registrere de ombygde personbilene som allerede har nasjonal typegodkjenning som klasse N1.
Det er imidlertid ikke lenger mulig å få utstedt disse nasjonale typegodkjenningene for ombygde biler. Det betyr at heretter må alle nye biler være typegodkjent som klasse N1 fra fabrikk. På grunn av dette, er det en del modeller som i dag finnes på markedet som vil forsvinne helt i slutten av april. For at ikke forhandlere skal brenne inne med dyre varebiler uten mulighet for godkjenning, vil det imidlertid være mulig å selge biler som kom til landet før 29. april i inntil ett år.
De nye forskriftene gjør at flere modeller forsvinner fra markedet. De to mest populære bilene, Volkswagen Touran og Toyota Land Cruiser, ser imidlertid ut til å fortsette som varebiler. Hos Ford blir det i fremtiden kun Galaxy som vil bli solgt i varebilform, mens den mindre S-Max går ut av sortimentet. Mercedes-Benz velger å droppe både SUV´en GL og den store MPV´en R-klasse i varebilform.
Førstnevnte har akkurat kommet i ny utgave, og salgssjef for Mercedes-Benz personbiler, Reidar Holtedahl, forklarer dette med kort overgangsperiode og liten internasjonal etterspørsel.
- Dette er et særnorsk fenomen, og fabrikken ser ikke noen grunn til å typegodkjenne GL som varebil. Siden overgangsperioden er såpass kort, har vi valgt å ikke selge neste generasjon GL som varebil i det hele tatt, sier han.
Kraftig fall i salget
Salget av disse ombygde personbilene har falt ganske kraftig de siste par årene, og det er vel ikke til å stikke under stol at sannsynligheten er stor for at enda færre vil velge disse bilene når muligheten til å bygge dem om til personbiler ved salg forsvinner.
De som allerede har ombygde varebiler og bakseter i kjellerboden, trenger derimot ikke å bekymre seg. Disse bilene er fortsatt typegodkjent som klasse M1 fra fabrikk, og kan derfor registreres som personbiler igjen etter en ombygning. Kravene om at ombyggingen kan dokumenteres fra fabrikant eller importør blir like som i dag.
Biler som skal registreres etter de nye forskriftene vil ha større endringer som gjør at de vanskelig kan bygges om til personbiler. Blant annet vil fester til setebelter og bakseter måtte sveises igjen. For å eventuelt bygge om disse til personbil, må dette bores opp, man må gå til innkjøp av bakseter samt skaffe dokumentasjon på at bilen, etter ombygningen, er lik personbilene som selges med bakseter. Det siste har ofte vist seg å være en utfordring for mange som bygger biler.
Småseriegodkjenning kan være løsningen
Vi har laget en liste basert på OFVs oversikt over solgte varebiler, og en ringerunde til de forskjellige importørene viser at omtrent halvparten av bilene på markedet vil forsvinne. Noen modeller vil også forsvinne en liten stund før fabrikantene får i orden en N1-typegodkjenning.
Det vil imidlertid være en mulighet for at flere modeller kommer tilbake etter hvert. Det er på grunn av åpningen for såkalt småseriegodkjenning.
- Her er det en antallsbegrensning på 500 kjøretøy i året. Vegdirektoratet har ikke alle rutinene på plass for behandling av en slik søknad nå, men vi jobber med saken, sier Unni Augland Eik i direktoratets seksjon for kjøretøyteknikk.
Mitsubishi er blant importørene som har planer om å benytte seg av denne muligheten med sine Outlander og Pajero-modeller. Flere andre vurderer også muligheten til å bruke denne løsningen for å registrere det som i utgangspunktet er personbiler som varebiler.
-----------------
Disse forsvinner
Disse fortsetter
www.logistikk-ledelse.no © 2013