Nye Mercedes-Benz Atego: Den minste stjernen skinner sterkt
Den minste stjernen skinner sterkt
- Atego er kanskje vår minste stjerne, men den skinner likevel spesielt sterkt, sa Stefan Buchner, ansvarlig for Mercedes-Benz Trucks, under verdenspremieren av siste generasjon Atego.
Henning Ivarson
Få andre lastebilprodusenter, om enn noen, kan vise til et mer intensivt utviklingsprogram enn Mercedes-Benz Truck de siste årene. Deres "Future Programme" ble innledet i 2011 med lanseringen av siste generasjon Actros, etterfulgt av tungdistribusjonsmodellen Antos i fjor, anleggslastebilen Arocs tidligere i år og nå altså siste generasjon Atego.
Helt siden urintroduksjonen i 1998 har Atego hatt en svært sterkt posisjon i både Norge og i resten av Europa, og hvor markedsandelen har ligget jevnt på rundt 30 prosent i segmentet mellom 6 og 16 tonn. Etter at Iveco fikk den siste rammeavtalen med Posten for et par år siden har Atego i dag en markedsandel på ca. 20 prosent her i landet.
Stor bredde
Stefan Buchner, ansvarlig for Mercedes-Benz Trucks, opplyser at selskapet har investert 300 millioner euro i utviklingen av nye Atego. I tillegg er det blitt investert 500 millioner euro i det nye midtre motorprogrammet som blant annet benyttes av Atego.
Utviklingsansvarlig Georg Weiberg poengterer at det dreier seg om en komplett ny lastebil.
- Det er ingen facelift. Både motorer, girkasser, chassis, førerhus og interiørdesign er fornyet og videreutviklet, sa han under den første pressevisningen som foregikk på fabrikken i Wörth i Tyskland.
Atego har et svært bredt bruksområde og for å kunne skreddersy den best mulig er den tilgjengelig i hele 72 vektvarianter fra 6,5 til 16 tonns totalvekt, fire forskjellige førerhus, syv motoreffekter, manuelle og automatiserte girkasser i tilsammen ni varianter, 15 akselavstander og 34 ulike kraftuttak. Den er også tilgjengelig som 4x4.
Redesignet førerhus
Det var ingen stor overraskelse at nye Atego har fått et eksteriør som har svært mye til felles med sine elegante storebrødre. Førerhusprogrammet er det samme som på dagens modell og består av fire versjoner, alle med en bredde på 2,3 meter; ClassicSpace i kort, forlenget og lang utgave, samt BigSpace med høyt tak. Sistnevnte benyttes blant annet i dag av distributører på blant annet Vestlandet med så lange ruter at det kreves overnatting.
Inn- og utstigning er blitt lettere ved at dørene kan åpnes 90 grader i tillegg til bedre utformede stigtrinn. Også interiøret har svært mye til felles med det vi kjenner godt fra siste generasjon Actros, både hva gjelder farge- og materialvalg så vel som brytere, hendler og instrumentering. Det digitale displayet mellom speedometer og turteller er blitt langt større en på dagens modell og kan blant annet benyttes som monitor til ryggekamera. Et nytt multifunksjonratt er standard. Det samme er radio/CD i tillegg til både Bluetooth og USB for tilkobling av blant annet smartphones etc. Køyene er utstyrt med de samme nye madrassene som ble lansert til Actros og også stolprogrammet er nytt.
156 til 299 hk
Atego har fått et helt redesignet chassis, inklusive en nykonfigurert foraksel og styresystem som skal bidra til økt komfort og en mer presis styring. Stability Control Assist - av mange kanskje bedre kjent som ESP - er standard.
Mercedes-Benz har utviklet en helt ny 4-sylindret BlueEfficiency Power-motor til Atego. Den 5,1-liter store motoren har effekter fra 156 til 231 hk og har svært mye til felles med den 6-sylindrede BlueEfficiency Power-motoren på 7,7 liter som ble introdusert sammen med Antos i fjor og som tilbys i Atego med effekter fra 238 til 299 hk.
For alle effektvariantene oppnås maks dreiemoment mellom 1.200 og 1.600 o/min, og produsenten fremhever god akselerasjonsevne, og høy fleksibilitet med god trekkraft selv på lave turtall.
Effekten på motorbremsen er økt med 50 prosent og er opp til 170 kW for 4-sylindrede motorer og 300 kW på de 6-sylindrede. Atego vil også kunne leveres med en magnetretarder med en bremseeffekt på 650 Nm.
Lavere forbruk
Til tross for at motorene tilfredsstiller Euro 6-standarden er drivstofforbruket redusert med opp til fem prosent sammenlignet med dagens Atego. Fordi motorene også benytter EGR for å tilfredsstille de kommende utslippskravene er forbruket av AdBlue til SCR-systemet redusert med hele 50 prosent og ligger nå mellom 2 og 2,5 prosent av dieselforbruket.
Og når vi er innpå økonomi, er det i høyeste grad også viktig å nevne at serviceintervallene kan strekkes opp til 120.000 kilometer. Det er 20.000 kilometer lengre enn dagens modell.
Automatisert girskift
I Tyskland vil Atego bli levert med produsentens automatiserte girskiftsystem Mercedes PowerShift 3 som standard. Systemet, som ble lansert til siste generasjon Actros, har høstet mange lovord og er på alle områder vesentlig mer avansert enn Telligent girautomatikk på dagens Atego. Relativt får norske brukere har så langt valgt Telligent, men dette vil garantert forandres med PowerShift 3. Systemet betjenes svært enkelt fra en spak på høyre side av rattstammen, og inkluderer både den drivstoffbesparende EcoRoll i tillegg til kjøremodusene Economy og Power. 4x4-modellene av Atego vil i tillegg ha et offroad-program, mens brannbiler vil ha et tilpasset girprogram for slike.
Atego med de to sterkeste motorene har en helt nyutviklet 8-trinns Mercedes PowerShift 3, mens de øvrige motoreffektene vil stå i kombinasjon med en 6-trinns versjon av dette systemet.
Hvis man av en eller annen grunn fortsatt ønsker å gire for hånd kan Atego leveres med en 6- og 9-trinns manuell girkasse. Disse har ikke lenger noen mekanisk forbindelse til girspaken hvilket både reduserer vibrasjoner og støynivå. Girspaken har dessuten fått en plassbesparende plassering på dashbordet.
Til kommunal bruk og andre spesielle gjøremål kan Atego også leveres med en 9-trinns manuell ZF-kasse med krabbegir. Også en fullautomatisk 5-trinns Allisonkasse står på programmet, fortrinnsvis til renovasjons- og brannbiler.
Kommer til høsten
Det virker nesten som at nye Atego kom noe brått på den norske importøren som for tiden har et spesielt fokus på markedsintroduksjonen av anleggslastebilen Arocs. Selv om produksjonen av Atego starter opp allerede i juni/juli, kan PR- og informasjonssjef Olav-Kåre Thingwall i Mercedes-Benz Norge Nyttekjøretøy foreløpig hverken opplyse om priser eller om PowerShift 3 blir standard også her i landet. De første demobilene vil komme relativt raskt etter produksjonsstart, men ordinære leveranser vil først starte på høstparten.
-------
Motorprogram:
4-sylindrede:
6-sylindrede:
www.logistikk-ledelse.no © 2013