Lindes nye skyvemasttrucker: Bredt modellprogram med høy komfort
Bredt modellprogram med høy komfort
Linde Material Handling har nylig lansert en helt ny generasjon skyvemasttrucker, med kapasitet fra 1,4 til 2 tonn. Produsenten fremhever at de nye modellene er blitt sterkere, mer komfortable og lettere å betjene. I tillegg er kombinasjonsmulighetene av chassis, mast og batteri større enn noen gang.
De nye skyvemastmodellene R14 til R20 har en løftehøyde på 13 meter og har en helt ny mastkonstruksjon med blant annet sterkere profiler som reduserer mastutslagene i tillegg til at restkapasiteten er økt med 20 prosent.
Den nye generasjonen skyvemasttrucker kommer i 17 basisversjoner. I tillegg til ulike chassisbredder og -lengder tilbys også fryseromsutgaver, ulike batteristørrelser og hundrevis av mastvarianter.
Høy komfort
Salgssjef Per Erik Pedersen hos den norske Lindeimportøren Hesselberg Truck AS fremhever den høye komforten og gode ergonomien på de nye skyvemasttruckene som allerede er kommet i salg her i landet. En rekke forbedringer skal bidra til å unngå slitasje og belastningsskader på truckføreren. Både ratt, display, joysticks og armlene kan tilpasses den enkelte førers kropp. Pedersen trekker spesielt frem det luftavfjærede setet som effektivt fjerner støt og vibrasjoner forårsaket av ujevnheter på gulvet. Setet kan justeres 110 millimeter og tilpasser fjæringen automatisk etter førerens vekt. Oppbevaringsrom i ulike størrelser gjør at papirer og gjenstander kan lagres innen rekkevidde, og via et ekstra strømuttak kan truckføreren lade mobiltelefonen sin.
Kombinasjonen av Lindes dobbelpedal og 180 graders styring gjør at truckene svinger både raskt og presist.
Som ekstrautstyr kan de nye skyvemasttruckene utstyres med et herdet glasstak som både gir god sikt oppover samtidig med at det beskytter for fallende gjenstander.
Blant øvrige sikkerhetsfunksjoner kan nevnes firehjuls bremsesystem som gjør at trucken kan stanse svært fort hvis det skulle være behov for det, samt det valgfrie Linde BlueSpot som ved hjelp av et LED-lys ned på gulvet bak trucken gjør den synlig for andre før den eksempelvis kommer ut av en reolgang.
41 prosent raskere løft
Med belastning har de nye skyvemasttruckene en løftehastighet på inntil 0,55 meter pr. sekund, som er en økning på opp til 41 prosent sammenlignet med forrige generasjon. Uten belastning er løftehastigheten opp til 0,7 m/s som er 27 prosent raskere enn tidligere. Senkehastigheten uten belastning er også blitt forbedret og er nå opp til 0,55 m/s, en økning på opptil 22 prosent sammenlignet med den forrige serien. For å matche energiforbruket så presist som mulig til effekt, kan føreren velge mellom programmene "Ytelse, "Effektivitet" og "Økonomi".
www.logistikk-ledelse.no © 2013