23948sdkhjf

Maersk Triple-E: Verdens største skip setter kursen mot Skandinavia

Verdens største skip setter kursen mot SkandinaviaFra og med august vil Maersk Line frakte varer til Skandinavia i verdens mest energieffektive containerskip. Den nye Triple-E-klassen – som også er ve...

Verdens største skip setter kursen mot Skandinavia

Fra og med august vil Maersk Line frakte varer til Skandinavia i verdens mest energieffektive containerskip. Den nye Triple-E-klassen - som også er verdens største - er bygget av resirkulerbare materialer og vil ha svært lave CO2- utslipp.

Triple-E står for Economy of scale, Energy efficient and Environmentally improved. Marit Vårdal, salgssjef for Maersk Line i Norge, forteller at de nye containerskipene med en kapasitet på 18.000 TEUs vil være enormt energieffektive.

- Ved vanlig fart vil drivstofforbruket være redusert med 37 prosent og CO2-utslipp per container med 50 prosent, sier hun.

Det første skipet er under bygging i Sør-Korea og jomfruturen vil finne sted i slutten av juni. I løpet av en to årsperiode vil det i alt bli levert 20 skip som skal operere mellom Asia og Europa med direkteruter til og fra blant annet Göteborg.

Designet for effektivitet

Et innovativt design gjør at Triple-E fartøyene vil gi miljøgevinster og stordriftsfordeler. 98 prosent av skipet er laget av stål, og hvert skip består av en mengde stål tilsvarende 8,4 Eiffeltårn. Når skipene ikke lenger er i drift, vil alt materialet kunne bli gjenbrukt så effektivt som mulig. Stålet vil for eksempel kunne benyttes til å bygge nye skip og containere i fremtiden.

Triple-E fartøyene er designet for å brukes på en mest mulig effektiv måte. I stedet for én stor motor og én propell som de konvensjonelle fartøyene har, er Triple-E designet med to mindre motorer og to propeller. I tillegg er fartøyet utstyrt med maskineri og skrog utformet for "slow steaming", hvilket vil si at man har en noe lavere hastighet. Dette gir betydelig bedre ytelse og drivstofføkonomi, samt en kostnadsreduksjon per container på 20-30 prosent i forhold til i dag.

- Skipning av ett tonn last fra Kina til Europa tilsvarer energiforbruket ved å kjøre ett tonn med lastebil fra Oslo til Trondheim. Dette illustrerer hvor miljøvennlig sjøtransport er. Å frakte varer sjøveien har alltid vært et kostnadseffektivt og miljøbesparende transportalternativ, vi håper at kundene vil sette pris på de nye skipene, sier Vårdal.

--------

Triple-E

Triple-E vil anløpe Gdansk i Polen, Århus i Danmark, Göteborg i Sverige, Bremerhaven i Tyskland, Rotterdam i Nederland, Tanger i Marokko, Singapore, Yantian, Hong Kong, Ningbo og Shanghai i Kina, Busan og Kwangyang i Sør-Korea samt Tanjung Pelepas i Malaysia.

Maersk Line

er verdens ledende containerrederi med kontor i mer enn 125 land. De har en flåte på over 500 skip og nærmere 1.900.000 containere. Maersk Line er en del av danske A.P. Møller Maersk Group som totalt har rundt 120.000 ansatte. Maersk Line i Skandinavia har hovedkontor i Göteborg samt kontorer på Lysaker utenfor Oslo, i Stockholm, Århus og København.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078