Loyds Paxster: Kan bli et nytt norsk eksporteventyr
Kan bli et nytt norsk eksporteventyr
Loyds Industri, Eker Design og Posten Norge står bak "Europas mest effektive og miljøvennlige postbil". Loyds Paxster fikk Hedersprisen for god design og kan fort bli et nytt norsk eksporteventyr.
"Lag en postbil som bidrar til lavere kostnader, større effektivitet og mindre utslipp", lød utfordringen fra Posten Norge. Loyds Industri, en bedrift i Sarpsborg som tidligere bare hadde erfaring med innredning av biler, grep sjansen. Resultatet ble Loyds Paxster, Europas mest effektive og miljøvennlige kjøreløsning for postbud. Foto: Marius Wallin/Norsk Designråd
Hedersprisen for god design ble delt ut av NHO-leder Kristin Skogen Lund under Designdagen, årets største markering av design og innovasjon.
- Det er viktig at næringslivet våger å tenke nytt. Design er et strategisk redskap for å fremme innovasjon i Norge. Det øker konkurransekraften og skaper morgendagens vinnere, sa hun.
Thea Mehl, prosjektleder i Norsk Designråd, forteller at flere norske bedrifter bruker strategisk design som et verktøy for å strekke seg etter ambisiøse, internasjonale mål.
- Loyds Paxster er et unikt produkt som er 100 prosent utformet for å gjøre jobben sin, nemlig å få frem posten. Dette er en ergonomisk, miljøvennlig, effektiv og attraktiv arbeidsplass med stort internasjonalt potensial, sier hun.
- Vi kommer alle fra Østfold, et fylke som har vært å finne på bunnen av innovasjonskåringene. Med andre ord har vi noe å ta igjen. Jeg synes vi nå beviser at vi kan design, vi kan industrialisering og vi kan lage svært gode produkter, sa Bård Eker i Eker Design rett etter prisutdelingen.
37 millioner pakker
Mens vi sendte åtte prosent færre brev i 2012 enn året før, holder antall pakker seg stabilt takket være økende netthandel. 9 av 10 nordiske forbrukere netthandlet i 2012, og volumet på netthandelen ventes å øke med 20 prosent i år. I fjor ble over 37 millioner pakker sendt gjennom Posten. Det stiller helt nye krav både til konsern og det enkelte postbudet.
"Lag en postbil som bidrar til lavere kostnader, større effektivitet og mindre utslipp", lød utfordringen fra Posten Norge. Loyds Industri, en bedrift i Sarpsborg som tidligere bare hadde erfaring med innredning av biler, grep sjansen. Resultatet ble Loyds Paxster, Europas mest effektive og miljøvennlige kjøreløsning for postbud. Nyvinningen tar ikke bare alle mulige ergometriske hensyn til postbudets arbeidshverdag, den kan til og med bidra til å forhindre belastningsskader.
Takket være den nyutviklede kjøretøyet har Loyds nå vunnet en stor anbudskonkurranse med Posten. Totalt skal det leveres flere hundre biler over en periode på noen år, og de seks første settes nå inn på postruter i Kristiansand, Stavanger, Mandal og Lillehammer. Mot sommeren vil mest sannsynlig enda flere Loyds Paxster rulle på norske veier.
Østfoldbedriften er også på vei inn på det internasjonale postmarkedet.
- Vi er kvalifisert for å delta i en anbudskonkurranse i Frankrike. Vi merker også stor interesse i Sverige, Danmark, Finland, Østerrike og flere andre land, sier Eirik Lier, markedssjef for Loyds Industri i Norge.
Brukervennlighet i førersetet
Prosjektet begynte med at designerne i Loyds Industri fulgte Postens bud på jobb i all slags vær og vind, og observasjoner ned på detaljnivå ble systematisert. Deretter begynte det grundige arbeidet med å bygge en prototype helt fra bunnen av. Eker Design, som har lang erfaring fra bilindustrien, ble hentet inn for å hjelpe til med modellering og ferdigutvikling av karosseridelene. Viktige hensyn som sittestilling, av- og påstigning, lastekapasitet og brukervennlighet havnet i førersetet.
Designerne bygde et tak over mopeden for å holde posten tørr og omgå behovet for hjelm. Batteriene ble lagt lavt for best mulig stabilitet. Boksene med post kan håndteres på begge sider av kjøretøyet, og postbudene sitter på sadelseter som gjør det enklere å bevege seg ut og inn. Alt for å knipe inn på tidsbruk per brev, småpakker og brosjyrer som leveres til deg og meg.
Batteriene varer hele ruten, ergonomien er god og det er mulig å kjøre helt opp til postkassene, noe som sparer både tid og krefter. Og med nyttelast på hele 200 kilo reduseres behovet for depotstopp underveis på ruten.
- 75 prosent av kostnadene ved en brevforsendelse ligger i det aller siste leddet, og nå får denne delen av verdikjeden et kjærkomment teknologisk og designmessig løft, sier Lier.
Og siden Loyds Paxster utelukkende går på elektrisitet og er laget av resirkulerbare materialer, spares miljøet for opptil 2,1 tonn CO2 årlig for hver dieselbil som erstattes.
www.logistikk-ledelse.no © 2013