Scania Streamline: Miljøoptimalisert klassiker
Miljøoptimalisert klassiker
Enkelte har kommentert at nye Scania Streamline ikke er noen ny Scania-modell. Det har ikke produsenten påstått heller. Derimot har de lansert Streamline som en ekstra drivstoffoptimert versjon som skal være i stand til å kunne spare opp til 8 prosent drivstoff.
Ny og gammel Streamline. Vi likte å kjøre dem begge, men følte oss mer som lastebilsjåfør i den gamle klassikeren. Foto: Tormod Magelssen
Tormod Magelssen
I aprilutgaven av Logistikk & Ledelse omtalte vi nyhetene som kommer med Scania Streamline. Nå har vi vært i Södertälje og tatt nyhetene nærmere i øyesyn.
Med utgangspunkt fra Scanias demosenter her, finnes det fine områder for prøvekjøring, selv om hverken topografi eller veistandard kan kalles for krevende. Et knippe vogntogkombinasjoner sto til rådighet. Vi valgte å fokusere på "Norge-motorene", de som er formet med fire sylindre i to rekker, montert i vinkelformasjon. Med andre ord en annen måte å si V8ere på.
Den første av dem var en trekkvogn i akselkonfigurasjonen 4x2 med tilhørende semitrailer. Motoren var den minste V8eren på 520 hk, men sannsynligvis den motoren som kommer til å bli vanligst i norske lastebiler. Med 40 tonn og (alt for) god vei, var det en trivelig bil å kjøre. Vi opplevde ikke noen stor forskjell i forhold til Euro 5-versjonene, bortsett fra at V8eren på 16,4 liter har en litt annen motorlyd enn forgjengeren på 15,6 liter. En rundtur på en times tid, der halve turen gikk på motorvei mens resten gikk på god landevei, fungerte aldeles utmerket. På strekningen fikk vi blant annet anledning til å oppleve den forbedrede Opticruise sammen med Scania Active Prediction, en GPS-basert cruise control som forutser topografien og blant annet girer ned og øker hastigheten på rett sted i forkant. Systemet fungerte utmerket!
På neste tur tok vi den sterkeste utgaven på 580 hk og kjørte en kortrunde bare på landevei. Det ble samme opplevelse nok en gang, bare med litt mer bunndrag. Motoren jobbet seg ikke i hjel akkurat, men kreftene var hele tiden tilgjengelige. Vi venter nå spent på Euro 6-versjonen av 730 hesteren.
Nostalgi
På plass var også en original Scania 113 Streamline. Den fikk vi også lov å prøvekjøre, og for en gammel lastebilkusk som undertegnede, ble nok dette turens høydepunkt. Nostalgi skal man ikke forakte, og det var rent deilig å måtte forholde seg til en manuell split- og rangekasse igjen. Ikke minst var det deilig å oppleve at man ikke hadde glemt gamle kunster.
Om Scania Streamline fra 90-tallet var en hyggelig opplevelse, så var også nye Streamline det. Men nå bør det skje noe med det gamle førerhuset fra 4-serien. Det fortjener bilen så absolutt!
www.logistikk-ledelse.no © 2013