Managed Print Services: Tjenester blir stadig viktigere
Tjenester blir stadig viktigere
For Xerox har tjenester tatt over stadig mer av selskapets oppmerksomhet og omsetning. - Utviklingen av tjenester innenfor Managed Print Services (MPS) gjør oss i stand til å møte kunders behov for både teknologi og tjenester, som support og drift. Vi ser at denne utviklingen forsterkes, sier Jon Dahl som tidligere i år overtok som ny leder av Xerox i Norge.
- Salgsapparatet skal videreutvikles, samtidig som vi investerer mye for å være tilstede på alle plattformer og i nye media, sier Jon Dahl.
Jon Dahl (49) begynte i Xerox i 1988, og kommer fra stillingen som salgsdirektør for storkunder.
- Jeg har overtatt et velutviklet selskap med gode resultater. Jeg fortsetter den kursen som er lagt, med oppmerksomheten rettet mot kundene og deres behov og ønsker, sier han.
Nødvendige markedstilpasninger
Xerox har de senere årene tatt mange steg for å utvikle og tilpasse selskapet til et marked i endring.
- Det gjelder å være tilstede i de salgskanaler der kundene fortrekker å handle, sier Jon Dahl.
Xerox Norge har i dag 55 ansatte, og et velutviklet landsdekkende salgs-, service- og forhandlerapparat.
- Vi jobber løpende med å videreutvikle salgsapparatet. Samtidig gjør vi store investeringer for å være tilstede på alle plattformer og i nye media, sier Dahl.
15 partnere står for hovedkontakten mot små og mellomstore bedrifter, samt deler av grafisk industri.
- Storkundene tar vi stort sett hånd om selv, eller i samarbeid med partnerne der det er naturlig. Det vil vi også gjøre fremover, sier Dahl.
Tjenestevekst
For Xerox har tjenester tatt over stadig mer av selskapets oppmerksomhet og omsetning. Løsninger for Managed Print Services (MPS), tilbys i dag både direkte og gjennom Xerox forhandlernettverk.
- Utviklingen av tjenester innenfor MPS gjør oss i stand til å møte kunders behov for både teknologi og tjenester, som support og drift. Vi ser at denne utviklingen forsterkes, sier Dahl.
MPS omfatter blant annet tjenester der Xerox går inn og tilpasser antall og type skrivere til kundenes behov og hvor kundene oppnår store effektiviseringsgevinster, kostnads- og miljøbesparelser. Samtidig overtar selskapet stadig oftere overvåking, service og vedlikehold av skrivere gjennom fjernadministrasjon.
Et tilpasningsdyktig og innovativt selskap
Jon Dahl har overtatt sjefsstolen etter Jens Petter Ørjansen (55) som har jobbet 32 år i Xerox, de siste 11 som administrerende direktør i Norge og markedsdirektør i Norden. Han har ledet Xerox Norge gjennom flere nødvendige omstillinger og tilpasninger.
- Det har vært en flott tid i et innovativt selskap, hvor jeg har fått lov til å bryne meg på mange oppgaver og hatt gleden av å samarbeide med mange dyktige medarbeidere. Jeg gleder meg etter hvert til å ta fatt på nye utfordringer, men vil alltid følge med og holde kontakten med Xerox, sier han.
Xerox Norge er en ledende leverandør i B2B-markedet med mellom 15 og 20 prosent markedsandel for multifunksjonsmaskiner og "alt i ett" skrivere i de markedssegmentene hvor selskapet er representert. I segmentene for digitale produksjonsløsninger for grafisk industri har Xerox alltid hatt en ledende rolle med markedsandeler fra 35 til 70 prosent avhengig av segment.
www.logistikk-ledelse.no © 2013