Aentera eCommerce Solution: Skaper dialog mellom innkjøper og leverandør
Skaper dialog mellom innkjøper og leverandør
Nylig passerte ordre nummer 100.000 gjennom systemet Aentera eCommerce Solution (AeCS). Color Line og National Oilwell er storbrukere av løsningen.
Markedssjef Thomas Bergstøl i Aentera Network viser til at mange virksomheter investerer stort i ERP-systemer, men like fullt savner funksjonalitet for å håndtere dokumentasjonsflyten i innkjøpsprosesser.
Paradoksalt nok er innkjøps- og logistikkbransjen verdensmestre på vareflyt, men ikke på dokumentflyt. Aentera Network AS har siden 2000 levert plug in-løsningen AeCS til ERP-systemer. Løsningen gir innkjøpere full oversikt over dialogen med leverandører fra tilbudsforespørsel, via bestilling til levering.
For noen er shopping langt mer enn hobby og fritidssysler. Innkjøpere har som jobb å kjøpe inn for å holde produksjon og bedrifter i gang. Manglende leveringer kan gi forsinkelser og produksjonsstans - med tilhørende økonomisk tap.
Håndterer dokumentasjonsflyten
- Innkjøpere har full kontroll på ordren frem til de sender den. Men hva skjer da? Blir ordren lest av leverandøren? Kommer all dokumentasjon frem sammen med ordren? Kan leverandøren levere riktig kvantum til riktig tid? Dette må innkjøpere ha full kontroll på. Vanligvis skjer kontrollen gjennom nitidig oppfølging via telefon, mail og til og med brev. Tidkrevende, kostbart og med mange potensielle feilkilder, sier markedssjef Thomas Bergstøl i Aentera Network.
Han forteller at mange virksomheter investerer stort i ERP-systemer, men like fullt savner funksjonalitet for å håndtere dokumentasjonsflyten i innkjøpsprosesser. Det inkluderer også noe så enkelt - men avgjørende - som oversendelse av etiketter for merking av varer og kolli, slik at det blir enkelt å registrere når varene/ordren sine bevegelser frem til destinasjonen.
Fortløpende beskjed om status
Bergstøl mener at ERP-systemer flest ikke gir en tilsvarende dialog i innkjøpsprosessen.
- Ved å logge seg på eller plugge ERP-systemet inn i AeCS, får innkjøperne blant annet fortløpende beskjed om ordrens status og endringer i leveringskvantum og -tid. For hvert innkjøp er dette avgjørende informasjon. For en virksomhet som handler inn mye, er informasjonen driftskritisk, sier han.
Bergstøl legger til at gevinstene også er færre feil, lavere administrasjonskostnader og i siste instans; bedre bunnlinje. Løsningen forandrer ikke eksisterende arbeidsflyt i bedriften, noe som gjør det enkelt å ta den i bruk i virksomheter flest.
- Mange bedrifter sliter med å skaffe folk. AeCS effektiviserer innkjøpsprosessene slik at innkjøpsmedarbeidere kan håndtere en større mengde ordre og likevel ha full kontroll, mener han.
I fjor vår ble fjerde generasjon av AeCS lansert. Både kundene og deres leverandører er godt fornøyd med løsningen som også kan brukes ved tilbudsforespørsler.
www.logistikk-ledelse.no © 2013