Åpen dag hos Truckpartner Norge: Bred mønstring på Skedsmokorset
Bred mønstring på Skedsmokorset
Ikke fullt så mange besøkende som man hadde håpet på, men som kjent teller kvalitet mer enn kvantitet. Allerede dagen før Truckpartner Norge gjennomførte sin åpne dag, inviterte en kunde seg selv og kjøpte tre maskiner.
Tom Erik Nilsen, daglig leder i Truckpartner Norge AS, kan melde om økende salg etter at organisasjonen nå har satt seg. Her ved siden av en Terberg terminaltraktorer som selskapet tidligere i år ble ny forhandler av. Foto: Henning Ivarson
Henning Ivarson
Strålende høstvær, grillmat og en rekke maskiner av ulike typer dannet både en faglig god og hyggelig ramme rundt minimessen som Truckparter Norge avholdt på Skedsmokorset i forrige måned. Her var det rik anledning til å se og prøve både Mitsubishi motvekts- og innendørstrucker, den leddede gaffeltrucken til Bendi, Terberg terminaltraktorer, Dieci teleskoptrucker og en tyngre Hyundai motvektstruck. I tillegg var flere av selskapets nære samarbeidspartnere på plass som profilerte aggregater, batterier, renholdsmaskiner og komfortstoler. Også førstehjelpsutstyr og finansielle tjenester ble presentert av henholdsvis Din førstehjelper og SG Finans.
Godt salg så langt
Tom Erik Nilsen, daglig leder i Truckpartner Norge AS, kunne nok ha ønsket seg litt flere besøkende, men som kjent betyr kvalitet mer enn kvantitet. Han forteller om en kunde som ringte dagen før messen og spurte om han i stedet kunne komme innom med en gang. Det endte med at han kjøpte tre maskiner.
Nilsen hadde ingen nye Mitsubishimodeller å vise frem, men forteller at det er flere i pipeline.
- Vi får blant annet snart en ny 80-volter, en oppgradert reachtruck og ikke minst en heavy duty snile for stående fører. Den tror jeg kommer til å slå godt an, sier Nilsen, som legger til at firmaet går greit, at de fortsatt ikke har lånt én krone og at salget er økende etter at organisasjonen har satt seg.
- Til tross for enkelte leveringsproblemer hadde vi allerede i september solgt nesten samme antall som ble solgt i hele fjor.
Målet til neste år er å selge mellom 250 og 300 maskiner og utvide organisasjonen med ytterligere en forhandler. Nilsen opplyser for øvrig at samarbeidet med Fortuna Truckservice går greit. Som mange vet går det ut på at Truckpartner tilbyr Hyundaitrucker over 7 tonn siden disse anses bedre enn Mitsubishis egne. Samtidig har Fortuna innsett at Mitsubishi står sterkere enn Hyundai når det gjelder trucker mellom tre og fem tonn og på den måten utfyller de hverandre på en god måte. Nilsen innrømmer riktignok at så langt har de kjøpt flere Hyundai av Fortuna enn det de har gjort av Mitsubishi, men det skyldes nok at Fortuna har deltatt på så store anbud at de ikke har rukket opp.
Fornyet avtale med Posten / Bring
Apropos anbud er Nilsen glad for at Truckpartner Norge fikk fornyet rammeavtalen på elektriske maskiner med Posten Bring. De er imidlertid langt fra noen hoffleverandør. Den forrige avtalen var inngått med Mitsubishi og Jungheinrich, men den nye avtalen er det kommet inn ytterligere tre leverandører. Nilsen forteller at de derfor må forberede seg på "interne" anbudskonkurranser, men anslår at de selv bør kunne levere mellom 50 og 60 maskiner til Posten / Bring.
Terberg - Bendi - Dieci
I sommer ble Truckpartner Norge ny forhandler av Terberg terminaltraktorer her i landet. Danske N. C. Nielsen er skandinavisk importør og hadde i mange år en forhandleravtale med Brubakken. Men de ønsket å ha importørstatus og da Brubakken innså at dette ikke var oppnåelig takket de pent for seg og overtok i stedet Mafi.
- Det er en stor bestand Terberg her i landet og jeg er sikker på at Brubakken gjør sitt ytterste til å få disse brukerne over på sitt nye produkt. Vi vet imidlertid at mange av disse ikke vil ha noe annet enn Terberg, sier Nilsen.
Tidligere i år inngikk Truckpartner Norge en avtale med britiske Translift Bendi om salg av deres leddede gaffeltruck. Foreløpig har de ikke solgt noen, men Nilsen forteller om stor interesse for denne trucktypen som har et så smalt gangbreddebehov at et lager kan få plass til mellom 30 og 40 prosent flere paller enn med reolganger tilpasset skyvemasttrucker.
I Logistikk & Ledelse nummer 5 i år omtalte vi selskapet Alere AS som med sin privatimporterte Bendi så langt er første og eneste bruker. På minimessen traff vi igjen lagersjef Magne Engstrøm..
- Vi er rett og slett storfornøyd. Nå har vi hatt den et halvt års tid og har ikke opplevd problemer av noen slag. Den krever nesten ingen opplæring og har absolutt vært en vellykket investering, sa Engstrøm.
Også et par modeller av teleskoptruckene til italienske Dieci ble stilt ut på Skedsmokorset. De blir importert til landet av Trucktech - en av eierne til Truckpartner Norge. Rino Bråten i Trucktech opplyser til Logistikk & Ledelse at han gjør regning med å selge mellom 12 og 15 slike maskiner i år.
e-l-m Kragelund
Danske e-l-m Kragelund har avtaler med de aller fleste norske truckimportørene, og for Mitsubishis del strekker den seg helt tilbake til Jægertiden.
Area Sales Manager Per Thomsen fremhever at e-l-m Kragelund har aggregater som dekker nær sagt ethvert behov og på minimessen viste de frem et aggregat med en optimalisert sideshift av typen iFOSS som skyver pallen så langt til siden at deler av den er utenfor aggregatets bredde. På den måten kan man plassere enn pall tett inntil veggen i for eksempel en frysecontainer uten fare for at den blir påført skader.
Deretter retter han fokuset på deres utstilte gaffelspreder som også kan brukes til å klemming mellom gaflene. For å unngå skade på så vel aggregat som gods er det bygget inn overtrykksventiler som justerer klemtrykket, og låsefunksjonen gjør at den fastholder klemmingen.
- Vi har også med et topallsaggregat fra Kaup som vi har et nært samarbeid med. De er sterke på påhengt utstyr, mens vår klare styrke er på integrert utstyr, forklarer Thomsen.
e-l-m Kragelund leverer ca. 1.000 gaffelspredere i året i Norge og antar at de med det har en markedsandel på 60 prosent. Totalt produserer selskapet 5.000 i året og mange av disse leveres direkte til truckprodusentene.
Exide Technologies
Tom Sjøli og Tommy Marigård, henholdsvis servicesjef og servicetekniker i Exide Technologies AS, GNB Industrial Power, var også tilstede på minimessen.
- Langt flere trucker blir nå tatt inn til landet med batterier enn hva som var tilfelle for noen år siden. Betyr det at dere nå i all hovedsak konsentrerer dere om ettermarked?
- Nei det gjør vi ikke. Fortsatt kommer det både Linde, Mitsubishi og noen Still uten batteri, men det er riktig at det er mye ettermarked. Alle batterier dør etter en stund og da er vi naturligvis på plass.
- Hender det da at brukerne da bytter batterimerke?
- Nei, stort sett er ikke kundene opptatt av det. Som regel kontakter de bare truckleverandøren, opplyser Sjøli, som opplyser at Exide har avtaler med flere av de store truckprodusentene. Her i landet har Exide 45 til 50 prosent av markedet og er desidert størst.
Ladere er et annet viktig segment. Mange småtrucker kommer med innebygde ladere, men på grunn av vibrasjoner og slag etter kjøring over ramper etc blir mange av dem ødelagt etter noen år.
- Flere av dem er svært kostbare å få erstattet og mange kunder velger derfor å kjøpe erstatningslader av oss. Den må riktignok henges på veggen, men er til gjengjeld vesentlig billigere.
Nilfisk
Renholdsmaskiner hører naturlig hjemme på et lager og Nilfisk har derfor forhandleravtaler med de fleste norske truckimportørene.
Michael Høst Hansen, distriktssjef i Nilfisk-Advance og Roar Sørli, regionsjef Norge i Nilfisk Egholm, forteller at Nilfisk betjener over 50 prosent av det norske lagerrenholdsmarkedet.
På messen viste de frem den relativt nye Nilfisk CS7000 - en stor kombinert feie- og vaskemaskin. Sjøli forteller at de så langt har solgt ca. 20 slike, hvorav to til Rema som vasker 27.000 kvm hver eneste dag. Men Nilfisk tilbyr naturligvis maskiner som også passer til mindre lagre, i tillegg til at de har en egen divisjon for store utendørs kombimaskiner som kan brukes til snømåking, gressklipping og mange andre gjøremål.
Grammer førerstoler
Inne i en kassevogn finner vi Bjørn-Arne Paulsbo, distriktsansvarlig i Ole Chr. Bye AS, lettere henslengt i en av de mange komfortable førerstolene fra den anerkjente tyske produsenten Grammer. Han forteller at de leverer stoler til førere av både trucker, anleggs- og landbruksmaskiner som krever litt mer komfort enn det originalstolen ofte gjør. Operatørstoler til offshorenæringen er for øvrig et sterkt voksende marked for den norske importøren. På trucksiden er forhandlerne deres desidert viktigste salgsledd og Paulsbo var svært glad for å få være med på messen.
www.logistikk-ledelse.no © 2013