Mercedes-Benz Sprinter: Bunnsolid kvalitetsfølelse
Bunnsolid kvalitetsfølelse
Ny front og nye førerassistenter er på plass, men den bunnsolide kvalitetsfølelsen og komforten er den samme på nye Mercedes-Benz Sprinter.
Nye Sprinter er senket 30 millimeter, noe som skal forbedre forbruk og kjøreegenskaper. Fotos: Fredrik Saugstad
Fredrik Saugstad
Det er i korte trekk det jeg ville sagt om nye Mercedes-Benz Sprinte. Bilen som har gitt navn til segmentet, store kassevogner, hvor den har ligget på en dominerende førsteplass i en årrekke. I 2012 ble det registrert 605 nye Sprintere, mot 291 Volkswagen Crafter på andreplass. Etter første halvår har den blitt registrert 280 enheter av Sprinter og nå er den oppgraderte modellen på plass.
Nye assistenter
Hva er egentlig nytt fra dagens Sprinter som kom i 2006? Våre oppegående lesere har for lengst sett at dette er det samme Sprinter-karosseriet, men med en ny front som følger sine søsken. Mesteparten av nyvinningene ligger i teknikken og nye Sprinter er nå første varebil som har sidevindsassistent som standard. Systemet, som aktiveres i hastigheter over 80 kilometer i timen, skal stabilisere bilen ved hjelp av målrettet nedbremsing ved hjelp av ESP-teknologien. Resultatet blir at bilen holder seg i riktig felt og unngår farlige situasjoner. I tillegg har Mercedes-Benz lansert Driving Assistance Package, eller kjøreassistentpakke, som inneholder fjernlysassistent, filholderassistent, blindsoneassistent og kollisjonsprevensjonsassistent. Sistnevnte registrerer når avstanden til bilen foran blir for liten og varsler med et lys i dashbordet dersom faren ikke er overhengende. Bremser bilen foran opp, varsles føreren med et lydsignal to sekunder før det skjer en kollisjon. Da klargjøres også bremsene slik at man får den nødvendige kraften uansett hvor lett man tråkker på bremsepedalen. Bilen bremser altså ikke selv, slik som flere nye personbiler gjør, men dette kan komme på varebilene fra Mercedes-Benz om få år, har vi fått vite.
Fjernlysassistenten regulerer fjernlyset ut fra hastighet og lysforhold. Filholderassistenten sier fra når bilen kommer over stripene i veien. Blindsoneassistenten gjør deg oppmerksom på at du har annen bil i blindsonen ved lyssignaler i sidespeilene. Alt i alt holder assistenten orden på kjøringen din og skal redusere risikoen for uhell og ulykker.
Mindre NOx-utslipp
Den første norske bilen er, ikke overraskende, en godt utstyrt bil med modellbetegnelsen 316, altså totalvekt på 3,5 tonn og den velkjente 2,1-literen på 163 hestekrefter. Ute på veien får vi ingen overraskelser, Sprinter er solid, velkjørende og komfortabel, noe du merker kjapt bak rattet. Men denne bilen var også utstyrt med automaten 7G-Tronic, som nok en gang hinter om en av grunnene til at Sprinter selger omtrent det dobbelte av kusinen Crafter. Den gjør turen ekstra komfortabel og bykjøring blir mindre anstrengende. Det merkes også at støydempingen blitt bedret enda et hakk, noe som gjør turen ekstra trivelig. Ikke store endringer i kupeen, men du vil legge merke til det nye multifunksjonsrattet, den nye telematikken, ny girspak og nye setetrekk. Ellers er det som vanlig svært komfortabelt å kjøre Sprinter.
Motorene er de samme, 2,1-literen med effekter fra 95 til 163 hestekrefter og V6 3-liter med 190 hestekrefter, som den største. Men det er også lansert en bensinmotor på 1,8-liter med kompressor, men om vi får se noe særlig til den her til lands, er usikkert. Det viktigste å si om motorserien sånn i første omgang, er at alle motorene tilfredsstiller de kommende Euro VI-kravene som trer i kraft om drøye to år. Dette har Mercedes-Benz klart ved å bruke AdBlue-tilsetning i eksosen, noe som reduserer NOx-utslippet med inntil 85 prosent i forhold til utgående modell.
Bra Eco
Vi noterte oss at Eco-modus med start-stopp funksjonen fungerte svært godt og raskt, også på automaten. Når man stopper helt og funksjonen aktiveres, blir det stille fra motoren. Siden denne har automat står man bare i Drive med bremsen inne. Så fort bremsen slippes starter motoren. Det føles nesten som om bilen drives fremover før motoren er i gang, så systemet har virkelig blitt kjapt.
Garantien er på fem år eller 300.000 kilometer, det skulle vel hinte om Mercedes-Benz sin egne klokketro på kvaliteten, om ikke annet. Serviceintervallene er også blitt lenger og kan strekke seg opp til 60.000 kilometer, men det er avhengig av innsatsen.
--------------
600 tilvalg
Mercedes-Benz Sprinter har ledet sitt segment i en årrekke og har vært referansen siden den kom på markedet i 1995. Den store varebilen har over 600 utstyrstilvalg. Testbilen hadde tilvalg for over 170.000 kroner og av de 44 tilvalgte punktene, kan vi nevne metallic lakk, multifunksjonsratt, høyt tak, Map Pilot radio-navigasjonsenhet, tempmatic, regnsensor, 7G-Tronic automat, ryggekamera, Bi-xenon hovedlys, vannvarmer med tidsur og fast tilhengerfeste.
Kundene kan velge klimapakken til kr. 7.920 ekskl. mva. Denne inneholder Tempmatic automatisk klimaanlegg, måler for utetemperatur, regnsensor, taklys med to leselys foran, innvendig speil og magnetisk clutch for klimakompressor.
Driving Assistance pakken koster kr. 8.810 ekskl. mva og inneholder de fire nye assistentene nevnt i teksten.
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI
www.logistikk-ledelse.no © 2013