Drive-in supermarkeder: Lagerautomater sikrer lønnsom internetthandel med dagligvarer
Lagerautomater sikrer lønnsom internetthandel med dagligvarer
Internetthandel med dagligvarer i såkalte "drive-in supermarkeder" sprer seg raskt i mange europeiske land. Forutsetningen for at aktørene skal oppnå suksess på lang sikt krever imidlertid at internlogistikken automatiseres, mener Kardex Remstar som blant annet har levert et stort antall karuseller og heisautomater til dagligvareplukket.
Horisontale karuseller egner seg i bygg med lav takhøyde. Disse kan bygges opp til fire meter i høyden og har en kapasitet til å lagre opp til 60 tonn. Flere automater kan integreres og konfigureres til å jobbe sammen. Illustrasjonsfoto: Kardex Remstar
Internetthandel er i sterk vekst. Med nåtidens tidsklemme har vi ofte liten tid å bruke på shopping, og handler mye mer på nettet enn tidligere. I flere europeiske land kan man nå også bestille dagligvarer på nett. Etter å ha gjort det kjører man ved en passende anledning innom et opphentingspunkt, stopper i fem minutter og får plassert varene i bilen.
Frankrike lengst fremme
USA er normalt en trendsetter på drive in konsepter, men ligger etter når det gjelder dagligvarer. På dette området har Frankrike kommet lengst og er klart verdensledende. England følger rett etter Frankrike, mens konseptet er et relativt nytt fenomen i Tyskland.
Det at drive-in løsninger utvikler seg forskjellig i ulike land skyldes folks vaner og preferanser, men også markedsbetingelsene i det enkelte land. Franskmenn er eksempelvis ikke redde for online shopping, og bruker kredittkort over alt. I Tyskland er det et godt utvalg av lavpriskjeder, og kundene finner fornuftig prisede varer rett rundt hjørnet. Her ser det ikke ut til at det ikke legges like mye vekt på nye innovative løsninger.
Suksessfaktorer
I følge Kardex Remstar er konseptet med Drive in supermarked først og fremst avhengig av at kundene er villige til å handle på internett. Videre er man avhengig av korrekt lokasjon på opphentingspunktet, et godt utvalg av kvalitetsprodukter, god service, og konkurransedyktige priser. For varig lønnsomhet viser det seg at drive-in supermarkedene må automatisere ordre- og plukkeprosessen. Handlingen starter med at kundene bestiller varene via en Webshop. Den har et interface til ERP-systemet i supermarkedet, eller til kjedens hovedkontor som genererer en orde. Kundens ordre overføres så til lageret for plukking.
Prosedyren som fortsatt ofte praktiseres, er at butikkansatte går eller løper kilometervis langs tradisjonelle hyller og plukker varer i en handlevogn eller kurv. Stadig flere franske drive-in supermarkeder har imidlertid innsett at dette ikke er effektivt nok, og har begynt å automatisere internlogistikken ved hjelp av lagerautomater.
En standard lagerstruktur består av følgende soner: Tørrvarer, ferskvarer, og frysevarer. Akkurat som i tradisjonelle supermarked er antallet varer, materialflyt og lagerkapasitet avhengig av arealet som er til rådighet. Videre vil valget av lagerfasilitet avhenge av om man benytter et manuelt, delvis automatisert, eller fullautomatisert lagersystem. Takhøyden spiller også en rolle. Ved stor takhøyde benyttes vertikale karuseller eller heisautomater. Er det lav takhøyde benyttes horisontale karuseller. Disse kan bygges opp til fire meter i høyden og har en kapasitet til å lagre opp til 60 tonn. Flere automater kan integreres og konfigureres til å jobbe sammen. I området for tørrvarer kan for eksempel to plukkstasjoner med fire karuseller hver benyttes. Dette er utprøvd i drive-in sektoren og sikrer hurtig plukking av mange forskjellige høyfrekvente varer.
Automatisert internlogistikk
Lagerautomatene mottar som regel automatisk ordre fra ordresystemet, eller fra plukklister som lagermedarbeideren skanner med en strekkodeleser. Med en gang systemet mottar plukkordren, starter karusellen og bringer varen den korteste veien til portåpningen. Her plukker medarbeideren aktuell artikkel ved hjelp av posisjonslys, og bekrefter deretter at rett antall er plukket. Medarbeideren snur seg rundt og ved hjelp av "pick to light" system ser han eller hun hvor varen skal legges. Automatisering av store deler av den interne logistikken ved hjelp av lagerautomater kan i praksis benyttes over alt. Effektiviteten sammenlignet med konvensjonelle reolsystemer øker betydelig, fremholder Kardex Remstar. Slike løsninger optimerer intern logistikken på flere måter: karusellen finner automatisk korteste vei til neste vare, medarbeideren står aldri og venter, fordi karusellene alternerer på å levere varer til plukkestasjonen. Medarbeideren plukker varer til flere ordre samtidig, såkalt multiordreplukking. Det er også mulig at to medarbeidere plukker de samme ordrene samtidig ved hjelp av et flerfarget lyssystem.
Det forventes en kraftig vekst i denne formen for dagligvarehandel i hele Europa. De som ligger i tet og som klarer å drive internetthandel med dagligvarer med lønnsomhet, er de som har valgt å automatisere. Ikke minst fordi automatisering muliggjør vesentlig kortere tid mellom bestilling på nettet og opphenting.
www.logistikk-ledelse.no © 2013