Elektronisk fakturaflyt: Knytter næringslivet tettere sammen
Knytter næringslivet tettere sammen
- Det meste av kommunikasjonen mellom virksomheter er i dag ustrukturert i den betydning at vi sender papirer til hverandre, selv om informasjonen i hovedsak er elektronisk. Næringslivet trenger en mer tilkoblet hverdag, der man er mer knyttet til hverandres digitale økonomistyringsprosesser, sier Esa Tihilä, toppsjef i Basware.
- Markedet for elektronisk fakturahåndtering går svært bra for øyeblikket, sier Esa Tihilä (t.h.), toppsjef i Basware. Her sammen med selskapets Norgessjef, Olav Abel Lindberg på konferansen Basware Experience.
Han besøkte Norge for noen uker siden i forbindelse med at selskapet hadde samlet noen hundretalls virksomheter og brukere av efaktura- og ehandelsløsninger på konferansen Basware Experience.
Under konferansen opplyste Tihilä at selskapet ligger foran skjemaet om å nå sitt svært offensive mål om 150 millioner efakturatransaksjoner i 2015. Det fikk flere til å sammenligne farten med Usain Bolt.
- Det meste av kommunikasjonen mellom virksomheter er i dag ustrukturert i den betydning at vi sender papirer til hverandre, selv om informasjonen i hovedsak er elektronisk. Næringslivet trenger en mer tilkoblet hverdag, der man er mer knyttet til hverandres digitale økonomistyringsprosesser, sa Tihilä, som samtidig understreket viktigheten av det norske markedet for Basware, hvor selskapet snart har vært tilstede i 15 år. Norge er i følge toppsjefen, sammen med Finland, to av landene i verden som har kommet lengst - slik Basware ser det - men fortsatt er det et stort potensial for mer effektiv og elektronisk flyt av fakturaer og innkjøpsordrer hos norske virksomheter.
Mer tilkoblet hverdag
Dagens virkelighet er elektronisk og automatisert. Det gir raskere, mer effektive og mer kontrollerte prosesser, noe som både er sikrere og rimeligere enn manuelle papirbaserte prosesser.
- Det næringslivet trenger er en mer tilkoblet hverdag, der man er mer knyttet til hverandres digitale økonomistyringsprosesser. Kostnadene ved behandling av papirfaktura er hundre ganger større enn kostnadene ved elektronisk fakturahåndtering. I 2012 håndterte Basware tre ganger så mange elektroniske transaksjoner som i 2011. Baswares satsning på efaktura vises tydelig i de offensive målene for de neste par årene, der transaksjonsvolumet av efaktura forventes å øke så mye som 7 til 8 ganger frem mot 2015, sier Tihilä, som synes det er utrolig gøy å lede et selskap som har som oppdrag å erobre verden med elektronisk fakturahåndtering. Basware er allerede et av verdens største selskaper i dag, og ser fortsatt betydelige vekstmuligheter i alle markeder, også i Norge, der det allerede er etablert som en av de sterkeste aktørene.
- Det finnes nok av muligheter og utfordringer i markedet. Likevel gjør vi det svært bra innen efaktura. Efaktura er fremtiden, og det er dette vi ønsker å satse på videre - både globalt og lokalt, sier Tihilä.
Vokser raskest i verden
- Markedet for elektronisk fakturahåndtering går svært bra for øyeblikket, spesielt for Basware, som vokser med omlag 50 prosent målt i omsetning. Transaksjonsvolumet vokser ytterligere, og er for øyeblikket på omlag 60 prosent. Ingen i verden vokser raskere i det samme forretningsområdet enn hva Basware gjør akkurat nå, sier Esa Tihilä.
Han legger ikke skjul på at de har gått hardt ut med et mål om å håndtere 150 millioner transaksjoner i året på vegne av sine kunder i 2015.
- Det er et hårete mål, men vi er i rute. Vi er faktisk litt foran skjemaet for øyeblikket. Allerede i mars i år hadde i håndtert 50 millioner efakturatransaksjoner, og siden da har tempoet økt jevnt. Det har gått veldig bra i både Norge og andre markeder, så jeg har stor tro på at vi skal klare å nå målet.
Flere faktorer driver utviklingen innen efaktura og SaaS fremover i stadig høyere hastighet, deriblant myndighetsregulering som stiller høyere krav til leverandørene, og skalérbarhet og fleksibilitet i løsningene som gjør det enkelt og rimelig å komme i gang på kort tid.
Et langdistanseløp
Esa Tihilä trives godt som verdens raskeste innen elektronisk fakturering.
- Det er en hyggelig og givende tilværelse. Men jeg er ingen sprinter som Usain Bolt, selv om det er hyggelig å bli sammenliknet med ham. Jeg er faktisk gammel orienteringsløper, og har deltatt i verdens største orienteringskonkurranse - Jukula - som arrangeres i Finland. Løpet vi kjører med Basware nå tilsvarer på mange måter et maraton eller langløp i orientering. Det er viktig å ha kontroll underveis, å vite at det tar lang tid, og at det er avgjørende å kunne navigere for å holde ruta gjennom alle kontrollpostene. Først da kommer man over målstreken som vinner, avslutter Esa Tihilä i Basware.
----------
Basware og MasterCard blir partnere
Basware har inngått et samarbeid med MasterCard. Hensikten er å sikre leverandører rask betaling og godkjenning på fakturaer samtidig som betalingsbetingelsene for kjøpere blir utvidet.
Partnerskapet kombinerer MasterCards globale betalingsnettverk med Basware Commerce Network for å levere unike B2B-løsninger. Selskaper over hele verden ser etter nye måter å utnytte fordelene som løsninger for elektronisk fakturering og behov-til-betaling kan gi. Tradisjonelt sett kan bedrifter, selv svært vellykkede, oppleve økonomiske ytelsesproblemer tilknyttet lange betalingsprosesser - spesielt når det gjelder kostbare internasjonale betalinger. Dette er forårsaket av en avhengighet til papirbaserte betalinger, tidkrevende prosesser, dårlig digitale transaksjonstjenester og lav tillitt til likviditetsstyring - et problem som til og med kan skape problemer i forsikringen om leveranser. MasterCard og Basware vil endre måten selskaper gjør forretninger med hverandre gjennom denne nye, globale betalingsløsningen.
Kostnads- og tidsbesparelser
E-betalingstjenesten er drevet av Basware Commerce Network, som er koblet til MasterCards globale betalingsnettverk og utnytter MasterCards unike portefølje av betalingsløsninger. Dette vil gi umiddelbare kostnads- og tidsbesparelser for bedrifter i alle størrelser.
- Dette samarbeidet er av en stor og viktig karakter, ikke bare for Basware og våre kunder, men også for alle virksomheter som driver med kjøp og salg, samt for hele behov-til-betalings- og efakturaindustrien. Lanseringen av denne tjenesten utgjør enda eksempel på hvordan efaktura utvikler seg fra å i en stor grad være en teknisk tjeneste fokusert på å levere effektive prosesser, til en tjeneste som er i stand til å levere forvandlende kommersielle fordeler for virksomheten. Løsninger som dette er nåtiden og fremtiden for enhver bedrifts finansielle strategi. Denne utviklingen har potensial til å revolusjonere betaling, noe som kan også påvirke økonomien for øvrig, sier Esa Tihilä.Deler samme visjon
- Samarbeidet med MasterCard representerer en betydelig utvidelse av tjenestene vi leverer, og er en viktig milepæl, også for oss i Norge. Vi er begge globale organisasjoner, og vi deler samme visjon for moderne forretningsdrift, med heldigitale løsninger fra innkjøp til betaling. Samarbeidet med MasterCard vil bidra til å optimalisere fakturaprosessene for en rekke selskaper - på jakt etter morgendagens gevinster allerede i dag - deriblant også i Norge, sier Olav Abel Lindberg, Norgessjef i Basware.
Basware Commerce Network håndterer allerede over 50 millioner fakturaer årlig, til en verdi på mer enn USD 420 milliarder, fordelt på over 900.000 handelspartnere i 100 land. Omfanget og rekkevidden kombineres med MasterCards internasjonale nettverk av betalingskort, som dekker over 150 valutaer i flere enn 210 land og omtrent 20.000 finansielle institusjoner. Den nye tjenesten vil sørge for at leverandørene er garantert å få en tidlig betaling uten å plassere noen ekstra byrde på kjøpere, noe som skaper en viktig økonomisk buffer for virksomheter av alle størrelser. - Sammen skal vi forandre måten virksomheter betaler og får betalt - gjennom å levere økt fart og kontroll i betalingsprosessen, i tillegg til kostnadsbesparelser for både kjøpere og leverandører, sier Hany Fam, President, Globale strategiske allianser i MasterCard.
---------
Basware og MasterCard blir partnere
Basware har inngått et samarbeid med MasterCard. Hensikten er å sikre leverandører rask betaling og godkjenning på fakturaer samtidig som betalingsbetingelsene for kjøpere blir utvidet.
Partnerskapet kombinerer MasterCards globale betalingsnettverk med Basware Commerce Network for å levere unike B2B-løsninger. Selskaper over hele verden ser etter nye måter å utnytte fordelene som løsninger for elektronisk fakturering og behov-til-betaling kan gi. Tradisjonelt sett kan bedrifter, selv svært vellykkede, oppleve økonomiske ytelsesproblemer tilknyttet lange betalingsprosesser - spesielt når det gjelder kostbare internasjonale betalinger. Dette er forårsaket av en avhengighet til papirbaserte betalinger, tidkrevende prosesser, dårlig digitale transaksjonstjenester og lav tillitt til likviditetsstyring - et problem som til og med kan skape problemer i forsikringen om leveranser. MasterCard og Basware vil endre måten selskaper gjør forretninger med hverandre gjennom denne nye, globale betalingsløsningen.Kostnads- og tidsbesparelser
E-betalingstjenesten er drevet av Basware Commerce Network, som er koblet til MasterCards globale betalingsnettverk og utnytter MasterCards unike portefølje av betalingsløsninger. Dette vil gi umiddelbare kostnads- og tidsbesparelser for bedrifter i alle størrelser. - Dette samarbeidet er av en stor og viktig karakter, ikke bare for Basware og våre kunder, men også for alle virksomheter som driver med kjøp og salg, samt for hele behov-til-betalings- og efakturaindustrien. Lanseringen av denne tjenesten utgjør enda eksempel på hvordan efaktura utvikler seg fra å i en stor grad være en teknisk tjeneste fokusert på å levere effektive prosesser, til en tjeneste som er i stand til å levere forvandlende kommersielle fordeler for virksomheten. Løsninger som dette er nåtiden og fremtiden for enhver bedrifts finansielle strategi. Denne utviklingen har potensial til å revolusjonere betaling, noe som kan også påvirke økonomien for øvrig, sier Esa Tihilä.Deler samme visjon
- Samarbeidet med MasterCard representerer en betydelig utvidelse av tjenestene vi leverer, og er en viktig milepæl, også for oss i Norge. Vi er begge globale organisasjoner, og vi deler samme visjon for moderne forretningsdrift, med heldigitale løsninger fra innkjøp til betaling. Samarbeidet med MasterCard vil bidra til å optimalisere fakturaprosessene for en rekke selskaper - på jakt etter morgendagens gevinster allerede i dag - deriblant også i Norge, sier Olav Abel Lindberg, Norgessjef i Basware. Basware Commerce Network håndterer allerede over 50 millioner fakturaer årlig, til en verdi på mer enn USD 420 milliarder, fordelt på over 900.000 handelspartnere i 100 land. Omfanget og rekkevidden kombineres med MasterCards internasjonale nettverk av betalingskort, som dekker over 150 valutaer i flere enn 210 land og omtrent 20.000 finansielle institusjoner. Den nye tjenesten vil sørge for at leverandørene er garantert å få en tidlig betaling uten å plassere noen ekstra byrde på kjøpere, noe som skaper en viktig økonomisk buffer for virksomheter av alle størrelser. - Sammen skal vi forandre måten virksomheter betaler og får betalt - gjennom å levere økt fart og kontroll i betalingsprosessen, i tillegg til kostnadsbesparelser for både kjøpere og leverandører, sier Hany Fam, President, Globale strategiske allianser i MasterCard.
www.logistikk-ledelse.no © 2013