23948sdkhjf

64. IAA Nutzfahrzeuge: Ford dominerte nyhetsbildet

Ford dominerte nyhetsbildetMed ikke mindre enn tre nye modeller på podiet var det utvilsomt Ford som hadde mest nytt å vise frem på varebildelen av årets internasjonale nyttekjøretøyutstilling i Hanno...

Ford dominerte nyhetsbildet

Med ikke mindre enn tre nye modeller på podiet var det utvilsomt Ford som hadde mest nytt å vise frem på varebildelen av årets internasjonale nyttekjøretøyutstilling i Hannover. På lastebilsiden overrasket DAF med en ny XF.

Henning Ivarson og Tormod Magelssen

IAA (Internationale Automobil-Ausstellung) har røtter helt tilbake til 1897 da fire utstillere presenterte åtte motorkjøretøyer på Bristol Hotel i Berlin. Messen samlet i mange år både personbiler og nyttekjøretøyer i Frankfurt, men ble etterhvert så stor at arrangøren VDA (Verband der Automobilindustrie) valgte å skille ut nyttekjøretøyene og etablere en egen messe for slike. IAA Nutzfahrzeuge ble arrangert for første gang i 1992 og har etter det vært arrangert annet hvert år i Hannover, mens personbilmessen (IAA Personenkraftwagen) fortsatt er i Frankfurt.

Årets IAA hadde over 260.000 besøkende og samlet over 1.900 utstillere fra 46 land som fylte 260.000 kvadratmeter utstillingsareal. Til tross for stagnasjonen i en rekke europeiske økonomier og dystre fremtidsutsikter for europeisk bilindustri, ligger disse tallene over forrige messe i 2010 og ble en av de største i IAAs historie.

Selv om det i høyeste grad er en internasjonal utstilling, var det som vanlig de tyske produsentene som dominerte på det enorme området til Deutsche Messe i Hannover og som således også markerte sin styrke på det store og viktige hjemmemarkedet.

Tre nye fra Ford

Med ikke mindre enn tre nye modeller på podiet var det utvilsomt Ford som hadde mest nytt å vise frem på varebilsiden i år. Transit Custom (ref. omtale i forrige utgave av L&L) er den første modellen i en ny serie som i løpet av to år vil fornye hele nyttekjøretøyprogrammet til Ford. Modellen ble kåret til "Van of the Year" og kommer på det norske markedet i løpet av året.

Ford presenterte også nye Transit som skal erstatte dagens tyngre Transitmodeller med totalvekt opp til 4,7 tonn. Den skal altså bare hete Transit, og vil bli tilbudt med både forhjuls-, bakhjuls- og firehjulsdrift og ha mye av det samme personbilrettede interiøret som Transit Custom. Den svært dominerende grillen er muligens en USA-tilpasning siden Transit også skal erstatte Ford E-Series.

Også Transit Connect hadde publikumspremiere i Hannover. Den er produsert på Fords C-plattform som blant annet benyttes av personbilene Focus og Kuga, men vil få et egenutviklet understell. Per Netland, salgsdirektør for nyttekjøretøy hos Ford Motor Norge, opplyser at Transit Connect er helt ny, hvor ikke skrue er identisk med dagens modell. En 4x4-versjon står høyt på ønskelisten til den norske importøren, men Netland forteller at Ford heller ikke på den nye modellen har noen konkrete planer om å tilby det.

Ford har også en fjerde modell på trappene. Den minste pizzaraceren Courier skal relanseres, men det vil ikke skje før tidligst i 2013 og ifølge Netland er det høyst usikkert om den vil være stor nok til å kunne bli varebilregistrert i Norge.

Prisgunstig Citan

Mercedes-Benz Citan er en sterk utfordrer i et knallhardt marked (ref. omtale i forrige utgave av L&L). Under IAA ble de norske prisene klare, og med en innstegspris på kr. 151.200 (ekskl. mva) kryper modellen seg så vidt under Volkswagen Caddy som fullstendig dominerer dette markedet.

Knut M. Breivik, direktør for Mercedes-Benz Nyttekjøretøy i Bertel O. Steen AS, forteller at Citan vil bli markedsført med to utstyrsnivåer i Norge; en grunnmodell som har det viktigste utstyret for biler i denne klassen, og en toppmodell med ytterligere komfort-, sikkerhets- og designelementer. Her i landet vil den bli tilbudt i to lengder; lang (A2) med et varerom på 3,1 kbm og ekstra lang (A3) på 3,8 kbm. Citan produseres også i en kort utgave, men er for liten til å kunne bli godkjent som varebil i Norge. Den lange utgaven vil bli lansert på det norske markedet i november/desember, mens den ekstra lange kommer til neste år.

Motormessig har den norske importøren foreløpig valgt å satse på 109 CDI, en 4-sylindret diesel på knappe 1,5 liter, med en effekt på 90 hk og et maks dreiemoment på 200 Nm. Citan produseres også som 108 CDI med 75 hk og 111 CDI med 110 hk, men ifølge Breivik blir 75 hesteren i Norge nesten ikke noe billigere enn 90 hesteren. Samtidig mener importøren at markedet for den sterkeste motoren er for lite til at de satser på denne - i hvert fall i første omgang.

Prisen på grunnmodellen av Citan 109 CDI A2 Lang starter som nevnt på kr. 151.200 (ekskl. mva). Toppmodellen koster kr. 163.200 (ekskl. mva) og inkluderer midtkonsoll, hanskerom, kjørecomputer, lys- og regnsensor, halogen tåkelys, cruise control, fabrikkmontert hengerfeste, thorax kollisjonspute for fører og passasjer samt en lakkpakke.

Bertel O. Steen kan melde om godt salg av Vito så langt i år, og har blant annet levert 4x4-versjoner til Posten. På IAA for to år siden var det premiere på den elektrisk drevne Vito E-Cell. Modellen har så langt vært produsert i liten skala og tilbudt utvalgte kunder på kontinentet. På nyåret vil Bertel O. Steen ta inn en slik Crewbus og sondere det norske markedspotensialet.

Franske elektriske tvillinger

Det franske bilkonsernet PSA Peugeot Citroën stilte som vanlig ut side ved side. I tillegg til de relativt nylig oppgraderte versjonene av Peugeot Partner og Expert samt tvillingene Citroën Berlingo og Jumpy, var det premiere på nye elektriske versjoner av Partner og Berlingo. Også disse ble omtalt i forrige utgave av bladet. Den todelte batteripakken er plassert under bunnen av varerommet som dermed har samme volum som i de ordinære Berlingo og Partner varebilene. Også nyttelasten på 685 kilo er uendret. Modellene vil bli introdusert på markedet i løpet av første halvår 2013, og på nåværende tidspunkt kan hverken Peugeotimportør Bertel O. Steen eller Citroën Norge si noe om pris.

Nissan med ambisiøse mål

De to elektriske konseptmodellene e-NV200 og eNT400 spiller viktige roller i Nissans ambisiøse mål om å bli verdens største produsent av lette nyttekjøretøyer innen 2016. De er basert på henholdsvis den ordinære Nissan NV200 og Nissan Cabstar og den elektriske drivlinjen har svært mye til felles med personbilen Leaf som Nissan har hatt stor suksess med. Det inkluderer blant annet "Quick Charging"-teknologi som gjør at batteriet (i likhet med PSA-bilene) vil lades til 80 prosent kapasitet i løpet av bare 30 minutter på en e-NV200 og 60 minutter på en e-NT400.

Når produksjonen av e-NV200 starter opp i Barcelona til neste år, hevder Nissan at de vil sementere sin posisjon som verdensledende innenfor nullutslipps-mobilitet. Foreløpig er det ikke opplyst når e-NT400 vil bli satt i produksjon.

Verdenspremiere på Doblò Cargo XL

Fiat har utvidet sitt allerede brede Doblò-program med nok en modell. På IAA var det verdenspremiere på Doblò Cargo XL som med lang akselavstand og høyt tak har et varerom på 5 kbm. Fra før er modellen tilgjengelig med normal takhøyde og to lengder med varerom på henholdsvis 3,4 og 4,2 kbm, samt en kort versjon med høyt tak på 4 kbm. Salgssjef Espen Kristoffersen hos Fiatimportør RSA opplyser at den nye XL-modellen raskt vil være tilgjengelig på det norske markedet.

Som mange vet er siste generasjon Opel Combo basert på Fiat Doblò. På Opelstanden fant vi imidlertid kun Combo med høyt tak og kort akselavstand, og vi fikk heller ingen opplysninger om når den vil bli lansert med høyt tak og lang akselavstand. I skrivende stund kunne heller ikke Opel Norge opplyse noe mer. Så langt har salget av Combo med høyt tak vært minimalt i Norge, så noe stort savn er det neppe snakk om.

Volkswagen i full bredde

Foruten en imponerende stor stand hvor hele modellutvalget var utstilt, hadde Volkswagen også utenfor hallen samlet et stort antall biler med ulike påbygg for nær sagt alle tenkelige formål.

Med et topp moderne modellprogram var det få tekniske nyheter å oppdrive. Ett hederlig unntak i så måte er unntak er at samtlige Caddymodeller nå kan leveres med bi-xenon hovedlys, inkludert svinglys og LED kjørelys.

Til gjengjeld presenterte Volkswagen flere "oppstashede" modeller. Caddy Edition 30 er en av disse. Den har allerede har vært på markedet en stund og som markerer 30-års jubileet for denne modellen. Caddy Edition 30 kan leveres med en motor på hele 170 hk og er i salg ut året.

I likhet med Cross-versjonene av Polo, Golf og Touran har også den nye Cross Caddy et mer sportslig og offroad-lignende utseende enn originalen.

Amarok Canyon er foreløpig en prototype, men skal etter planen introduseres til neste år. Med sin kobberorange farge, sortlakkert bøyle og kanalbeskyttere er den mistenkelig lik konkurrenten Ford Ranger Wildtrak.

Transporter Edition skiller seg ut fra en vanlig Transporter med blant annet sort tak, spesielle 17 eller 18 tommers felger, elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil hvor huset dessuten er lakkert i bilens farge, samt H7 hovedlys og tåkelys med integrert svinglys.

Spennende eT!

Om disse spesialmodellene kan virke som et lite gjesp, våkner man fort når man ser nærmere på konseptmodellen eT! Det er fremtidsstudie av en bil - skreddersydd for post- og pakkeleveranser i tettbygde strøk - og således langt mer enn bare en elektrisk drevet Transporter.

eT! har tre forskjellige dørsystemer. Foruten den konvensjonelle døren inn til førerplassen, er den utstyrt med en todelt, automatisk skyvedør på høyre side som åpnes elektrisk i to steg. Første trinn åpnes i løpet i løpet av bare tre sekunder og gir rask tilgang den fremre delen av varerommet og området rundt det spesielle passasjersetet. Hvis man ønsker tilgang til den bakre delen av varerommet, åpnes den andre halvparten av døren. For å gjøre adkomsten enda enklere er gulvet senket og er bare 315 mm over bakken.

Mange sjåfører foretrekker en topphengslet bakluke fordi den da kan virke som et tak som beskytter for snø og regn. eT! er utstyrt med sidehengslede bakdører som åpnes raskere, men for å oppnå værbeskyttelse er eT! utstyrt med et ekstra tak som kan skyves ut ved behov. Både taket og sidedøren kan fjernstyres ved hjelp av en iPhone som sjåføren også benytter ved vareleveranse.

Kan kjøres fra passasjersetet

For å gjøre distribusjonsarbeidet enklest mulig er eT! utstyrt med en ekstra førerplass. De fleste av bilens funksjoner kan betjenes ved hjelp av knapper og brytere til venstre på passasjersetet og en spesiell "drive stick" på høyre side av dette gjør at bilen også kan kjøres herfra. Topphastigheten er da begrenset til en 6 km/t.

"Kom til meg" og "Følg meg"

Dersom sjåføren befinner seg et stykke foran bilen, kan man ved hjelp av iPhone aktivere et semiautomatisk, kamerabasert kjøresystem og få den til å kjøre frem til sjåførens posisjon. Man kan også få bilen til å følge etter sjåføren mens han eller hun går for eksempel en postrute. Ved hjelp av Wi-Fi overføres sjåførens posisjon til bilen som automatisk vil følge etter.

Ifølge Volkswagen Nutzfahrzeuge viser analyser at de semiautomatiske kjørefunksjonene Kom til meg og Følg meg, i tillegg til den spesielle drive-sticken og enklere adkomst til varerommet kan kutte ned leveringstiden med 40 minutter pr. dag.

Bilinstrumenter på iPad

Som nevnt benyttes iPhone til å styre mange av bilens funksjoner. Den er i tillegg utstyrt med en iPad som både fungerer som en vertsmaskin og erstatter den klassiske senterkonsollen på bilen.

De to enhetene bidrar også i stor grad til å gjøre leveransene av brev og pakker enklere. De kan vise en oversikt over hele ruten, inkludert alle adresser og praktisk tilleggsinformasjon om parkeringsforhold etc. På kartet vil det også den enkleste gangruten bli vist i tillegg til informasjon om skjulte postkasser etc. Når bilen ankommer et stoppunkt, vises automatisk all informasjon om mottakeradresse og hva som skal leveres. Hvis pakken er tung får sjåføren til og med beskjed om å bruke tralle. iPaden informerer også sjåføren om hvilke deler av ruten som er best egnet til å bruke Kom til meg- og Følg meg-funksjonene.

DAF overrasket

Vi har ikke tall på hvor mange messearrangører som skryter av alt de er, størst, ledende, internasjonal, foretrukket av publikum og så videre. "Alle" må se seg slått av IAA i Hannover. Størrelsen og gjennomføring med tysk grundighet gjør at messen står i en særklasse. Derfor sparer også mange av utstillerne på kruttet inntil IAA i Hannover åpner.

Riktignok er det lenge mellom hver gang noen overrasker med for eksempel en helt ny lastebil på en slik messe. De aller fleste har vist frem det de har i forkant av slik blant annet Volvo har gjort i år. Nye FH er ikke lenger en ukjent bil, men IAA ble stedet der nyheten fikk publikumspremiere. At derimot nederlandske DAF skulle avduke nye XF kom som en overraskelse for de aller fleste.

På nyttekjøretøysiden er det ingen tvil om hvem som er størst i verden. Daimler hadde som vanlig to haller for seg selv som inneholdt alt de har å tilby i Europa hva gjelder varebiler, lastebiler og busser. Nye Mercedes-Benz Antos var selvsagt på plass. Modellen retter seg inn mot tung distribusjonskjøring, og bilen kommer snart til Norge.

- Den vil bli tilbudt med førerhus i to høyder og to lengder. Vi har ennå ikke forhandlet oss ferdig på pris med fabrikken, men den vil bli noe dyrere enn dagens Axor på grunn av kun vil bli levert med Euro 6-motor, forteller Knut M. Breivik, direktør for Mercedes-Benz Nyttekjøretøy i Bertel O. Steen AS.

Hos Volvo er det selvsagt stor stas om dagen. Nye FH rulles ut i all sin bredde, og det var liten tvil om at svenskene ønsket å bli lagt merke til i Hannover. Faktisk hadde de breiet seg ut på en stand som var 25 prosent større enn de tidligere har hatt.

- Vi er fulle av forventninger til den nye bilen. Den uavhengige forstillingen bør den være spesielt velegnet for mange norske kunder. Denne, sammen med nytt hytteoppheng, og bakstilling der blant annet stabilisatorstaget er endret, skal gi unike kjøreegenskaper. Fabrikken har testet dette i Norge og sier at "hvis det funker der så funker det overalt", sier Erik Engelien, adm. direktør i Volvo Norge.

En annen direktør som er fornøyd om dagen er Kai Abrahamsen i DAF Norge. Nye DAF XF var jo messas store overraskelse.

- Vi ser frem til å begynne å selge den, men er også godt fornøyd med dagens modell. I og med at den nye modellen kun leveres som Euro 6, kommer vi til å selge dagens XF en god stund til, sier Abrahamsen.

Iveco Stralis Hi-Way ble kåret til "Truck of the Year 2013" foran Mercedes-Benz Antos og tyrkiske Ford Cargo.

Miljøoptimalisering

Miljøfokuset blir stadig større, også innen transportindustrien. Derfor er det vel ingen bombe at de aller fleste utstillerne hadde miljøoptimaliserte kjøretøyer på sine stands. Om ikke annet for å kunne skryte av at de kan være miljøvennlige de også. Hos Renault Trucks hadde de en prototype på en helelektrisk Midlum distribusjonsbil, og en Premium renovasjonsbil med hybriddrift. De store nyhetene fra Renault lar vente på seg, men ikke så lenge til. Et nedtellingsur på standen talte sitt tydelige språk. Nye lastebilmodeller kommer snart på plass, for eksempel ny Magnum.

Strengere utslippsnorm

Euro 6 er rett rundt hjørnet og alle som ønsker å fortsette å selge lastebiler i Europa må pent kunne levere slike motorer. Hos Scania hadde de fokus på dette, der de blant annet kunne vise fram sine Euro 6-motorer, minus en. V8eren i den grønneste versjonen glimret med sitt fravær, men i følge pressematerialet kommer den som Euro 6 i dagens effekter, minus én; 620-hesteren står ikke oppført i pressemappen. Der står 16-literen oppført med 520, 580 og 730 hk.

Én produsent som i dag har V8, men som lar denne motoren avgå ved døden i forbindelse med Euro 6 er MAN. Deres 680-hester, som er utviklet sammen med Liebherr, kommer definitivt ikke i en Euro 6-versjon. Derimot skal den tyske produsenten være i gang med en rekkesekser på rett over 15 liter, som skal tilbys kundene som ønsker de største effektene.

- Ellers viser vi hele rangen i oppgradert utgave. Den nye fronten som gir mer kjøling til motoren, samt det nye interiøret i TGS og TGM, forteller salgs- og markedsdirektør Pål Bergstad fra MAN Truck & Bus Norge.

Show og sirkus

Nå er ikke en messe komplett uten show og sirkus. Tradisjonen tro stilte både Fiat og Nissan med et stort antall "produkteksperter" som vel egentlig hadde fått jobben bare for å ta seg pent ut. Og på produktsiden kan vi nevne at Daimler hadde hentet over en knalltøff Western Star fra USA, komplett med saltasker som verktøykasser.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063