23948sdkhjf

Thor Rosenberg Erichsen: 40 år med truck og håndtering

40 år med truck og håndteringI 1971 ble en nyutdannet, ung ingeniør fra Oslo tekniske skole ansatt i Hauland Maskin. Thor Rosenberg Erichsen fikk jobb som salgssekretær og skulle ha kontakt mellom pro...

40 år med truck og håndtering

I 1971 ble en nyutdannet, ung ingeniør fra Oslo tekniske skole ansatt i Hauland Maskin. Thor Rosenberg Erichsen fikk jobb som salgssekretær og skulle ha kontakt mellom produsenter og salgsrepresentanter. Siden har han hovedsakelig jobbet med truck og håndtering. Nå takker han av og skal over i pensjonistenes rekker.

Christian Ryg

Egentlig kunne Thor Rosenberg Erichsen gått en helt annen vei. Han fikk et tilbud fra OBOS, og hadde lyst på den jobben, men ved nærmere ettertanke syntes han markedsføring og salg virket mer tillokkende.

- Det gir mer kontakt med mennesker. Dessuten vet jeg en ting om meg selv - jeg er ikke spesielt velegnet som administrator. Jeg har mer enn nok med å administrere meg selv.

Etter en del år med mer anleggsmaskiner enn trucker, begynte Rosenberg Erichsen i 1980 i Maskin Argo som importerte den svenske Stocka-trucken. Den fikk tidlig et godt rykte i industribedrifter som stilte høye krav, og var en av de første som kunne leveres med vendbar hytte. Han forteller at den nærmest hadde en fast kundekrets som kjøpte på nytt og på nytt. Samtidig hadde han Coventry Climax-trucker i programmet. Fra 1984 dannet Thor Rosenberg Erichsen Stocka Norge AS og sto som importør for egen del.

- Det var mange spennende år med mye reising og besøk i norske bedrifter. Men mot slutten av tiåret fikk vi som mange husker en alvorlig økonomisk nedtur. Vi opplevde en nedgang som var for stor til å ta den, og da jeg så at vi drev for kreditorenes regning, hadde jeg ikke noe valg, annet enn å gå til skifteretten og begjære oppbud.

Fra truck til aggregater

Etter at Rosenberg Erichsen så seg tvunget til å begjære oppbud for Stocka Norge under den forrige finanskrisen, kom han tilbake i bransjen som representant for Cascade Scandinavia. Det skjedde meget raskt, slik at han var i gang allerede etter et par måneder. Siden den gangen har han ikke sett seg tilbake, men drevet med aggregater. I dag produseres Cascades aggregater for Europa i Italia, mens man tidligere hadde produksjon også i Nederland.

- Jeg har solgt alt gjennom truckimportørene, og ikke levert direkte til sluttbruker. På den måten har vi kunnet drive uten noe stort apparat. Det er importørene som har stått for service og vedlikehold. Jeg har besøkt sluttbruker, kunden og gitt råd om hva han skal ha. Dette har vært en god situasjon, sier Rosenberg Erichsen, som mener truckimportørene er en «fin gjeng» som det har vært hyggelig å samarbeide med, og som er lojale og ryddige i sin adferd for det aller meste.

- Samtidig har jeg fått ut en mengde aggregater til brukerne, uansett hvilket truckmerke de i utgangspunktet har valgt. Gjennomsnittlig har det blitt rundt 300 aggregater hvert år. Det er ikke fordi Cascade er noe dårlig merke med lav kvalitet, snarere tvert om. Men aggregater slites nå en gang raskere enn truckene. I og med at salget har ligget så høyt gjennom alle disse årene, må brukerne være fornøyde. Cascade er slitesterkt og godt konstruert. Dessuten har vi greid å bygge gode relasjoner til truckbransjen, slik at sluttbrukerne har fått den oppfølgingen de har behov for fra alle parter. Når jeg nå går over i pensjonistenes rekker, så overlater jeg etterfølgeren et godt og solid firma med en rekke gode kunder, avslutter han.

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063