23948sdkhjf

Slagtestene til Volvo Trucks: Fortsatt verdens tøffeste etter 50 år

Fortsatt verdens tøffeste etter 50 årVolvos over 50 år gamle slagtest er både hardere og mer omfattende enn EU-kravene og fortsatt den tøffeste innen lastebilindustrien. – Vi vil fortsette å teste vår...

Fortsatt verdens tøffeste etter 50 år

Volvos over 50 år gamle slagtest er både hardere og mer omfattende enn EU-kravene og fortsatt den tøffeste innen lastebilindustrien. - Vi vil fortsette å teste våre førerhus i henhold til de tidligere svenske normene, sier Carl Johan Almqvist, trafikk og produktsikkerhetssjef i Volvo Trucks.

De vanligste lastebilulykkene skjer når lastebilen enten ruller over, eller blir truffet forfra. Volvos slagtest simulerer de kreftene som førerhuset utsettes for under slike omstendigheter.

- Det er viktig at testen gjenskaper det forløp og de krefter som lastebilen blir utsatt i en virkelig ulykke. Vår forskning gir et klart bilde av slagtestens betydning. De undersøkelsene som blir gjort av Volvo lastebiler som har vært involvert i ulykker har gang på gang vist at et sterk førerkabin redder liv, sier Almqvist.

Lovpålagt standard i Sverige i mange år

Tidligere hadde alle lastebilførerhus en trekonstruksjon. Volvo har alltid fokusert på sikkerhet, og i 1948 var selskapet den første lastebilprodusenten som startet serieproduksjon av førerhus i stål. Den selvbærende førerhytten med trepunkts oppheng revolusjonerte både lastebilmarkedet og sikkerheten for lastebilsjåfører. I 1959 ble de første testene utført der man lot et solid lodd på ett tonn slå inn i førerhuset for å teste styrken. Året etter ble denne testen innført som lovstandard i Sverige, og den forble gjeldende frem til april 2009. Loven er nå erstattet av et EU-krav (ECR 29). Det nye kravet skiller seg fra den svenske testen både med hensyn til struktur og de kreftene som førerhuset utsettes for.

- Det som tidligere var svensk lovkrav, er nå altså kun et krav Volvo selv stiller til sine førerhus. Som ledende innen sikkerhet, ønsker vi ikke å gå på akkord med vårt mål om å lage de sikreste førerhusene på markedet. Det er derfor vi har valgt å opprettholde våre tøffere standarder i fremtiden også, forklarer Almqvist.

3-trinns slagtest

Volvos slagtest er blitt utviklet og forbedret over flere tiår. Imidlertid består testen fortsatt av tre trinn, som den har gjort de siste 50 årene:

Først utsettes førerhusets tak for en vekt på 15 tonn. Etter dette, slår man et sylindrisk lodd mot førerhusets fremre venstre hjørnestolpe. Til slutt, slås loddet mot den bakre veggen av førerhuset. Loddet veier ett tonn, og slippes fra en høyde på tre meter.

- Disse tre stadier tilsvarer en ulykkesekvens der bilen kjører av veien, ruller over og treffer et tre eller andre harde gjenstander. Slaget på baksiden simulerer at lasten løsner, sklir forover og treffer førerhuset bakfra, sier Volvo Trucks´ sikkerhetsekspert Ulf Torgilsman.

For at førerhuset skal å bestå testen, må deformasjonen ikke påvirke førerens, eller andre personers overlevelsesområde. Førerhuset må beholde sin opprinnelige struktur, uten store hull eller utstående skarpe kanter. Dørene skal være lukket, men må likevel kunne åpnes uten verktøy etterpå.

- Dørene skal kunne åpnes uansett hvor mye førerhuset er skadet. Å kunne evakuere føreren umiddelbart etter en ulykke er avgjørende, forklarer Torgilsman.

Kontinuerlige konstruksjonsforbedringer

Under slagtestens 50-årige historie, er førerhusene forbedret på en rekke områder som design, stålstyrke, innfestinger og sveisepunkter.

Hver forbedring er blitt utsatt for nye slagtester for å kontrollere at de nye løsningene oppfyller Volvos krav.

- Det er viktig å understreke at førerhuset er en del av vårt systematiske engasjement for å beskytte fører og passasjerer i tilfelle en ulykke. Denne tilnærmingen omfatter også trepunkts sikkerhetsbelte, kollisjonsputer og et interiør som gir etter ved sammenstøt med personer, sier Torgilsman.

Sikkerhetsbeltet er fortsatt lastebilsjåførens beste livsforsikring.

- Sitter du fastspent i setet, reduserer du dramatisk risikoen for å bli skadet eller drept dersom lastebilen krasjer eller velter, avslutter han.

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063