23948sdkhjf

CeMAT 2011: Bærekraftig logistikk – en klar gjennomgangsmelodi i Hannover

Bærekraftig logistikk – en klar gjennomgangsmelodi i HannoverMajoriteten av utstillerne på CeMAT – verdens største logistikkutstilling som ble avholdt i Hannover i begynnelsen av mai – presenterte nyh...

Bærekraftig logistikk - en klar gjennomgangsmelodi i Hannover

Majoriteten av utstillerne på CeMAT - verdens største logistikkutstilling som ble avholdt i Hannover i begynnelsen av mai - presenterte nyheter og innovasjoner i tråd med messens motto «Sustainability in intralogistics». Energireduserende tiltak og regenerering av energien var gjennomgangsmelodien. Stadig flere av truckprodusentene lanserer hybrider av forskjellig slag og tar i bruk høyeffektive Litium-ion batterier. Også lagersiden var dominert av mindre energikrevende systemer i tillegg til stadig flere systemer for automatisert plukk.

Christian Ryg og Henning Ivarson

I følge arrangørene kunne messen skilte med over 1.000 nye produkter og oppfinnelser. Deltagelsen fra utlandet var rekordstor og 58.000 besøkende var innom. Det er samme tall som for tre år siden. Men årets messe utkonkurrerte den forrige når det gjaldt antall utstillere. Det er ikke dårlig når man tenker på at CeMAT 2008 ble arrangert før finanskrisen for alvor slo til.

Messens ledelse sier seg svært godt fornøyd med både antall besøkende, hvor de kom fra og hvem som besøkte messen. Hele Europa var representert. I tillegg kom 11 prosent av de besøkende fra Asia og 7 prosent fra USA. Rundt 40 prosent av de besøkende var folk fra toppledelse i sine firmaer. Derfor kunne man også notere mange som kom med konkrete investeringsplaner. Messen er altså et sted der kontrakter diskuteres seriøst og avtaler inngås.

Hurtigere og mer automatisert plukk

SSI Schäfer hadde en rekke nyheter som for en stor del gikk på automatisert plukking og sortering av enkeltenheter. Hartmut Dammeyer i Lager & Industrisystemer (LIS) sier til Logistikk & Ledelse at etter som man ser stadig mer plukk av enkeltkomponenter og enkeltpakker, kreves det økt automatisering for å holde kostnadene nede. Det er særlig innen elektronikkproduksjon og farmasøytisk industri at en del av disse lagerautomatene vil få stor anvendelse. På CeMAT presenterte Schäfer et system for ordrebekreftelse og sikkerhet for farmasiprodukter, der man plukker ordres til hvert enkelt apotek, et system for produksjonslinjer for elektroniske komponenter og en plukkrobot som opererer ved hjelp av vakuum blant annet.

viste sin nyeste Megamat, RS 650. I forhold til RS 350 kan den lagre adskillig tyngre gods og mer gods. Salgsdirektør for Norden, Ole Sverre Spigseth, sier at den nye og tyngre utgaven kan lagre 650 kilo i hver hylle, i motsetning til 350 i den tidligere utgaven. Han understreker at den nye og større utgaven også er svært energibesparende og økonomisk i ressursbruk. Kardex fokuserte ellers på nye automatiserte smådelslagre og en ny utgave av sitt dataprogram WMS, Global Power Pick. Ved hjelp av dette kan man sjekke lagerbeholdning uansett hvor man befinner seg ved hjelp av en iPad, iPhone eller andre mobiltelefoner med web tilgang.Kardex

Når vi er inne på lagerautomater kan det også nevnes at fulgte CeMATs motto «Sustainability in Intralogistics» og hadde hovedfokus på løsninger for energisparing og mer effektiv drift av både deres Lean-Lift lagerautomater og Rotomat paternoster. Hänel har også lansert en high-speed versjon av Rotomat. Avhengig av applikasjon er rotasjonshastigheten blitt økt med opp til 70 prosent, og den gjennomsnittlige aksesstiden med 40 prosent. Hänel viste også fram eksempler på praktisk bruk av lagerheisene, der alle hyller kan leveres med permanent strømforsyning når de ligger i lageret.Hänel

Svenske (produsent av Nordverks Compact lagerautomater) hadde få nyheter på produktsiden, men opplyser at det til gjengjeld skjer svært mye på programvaresiden som deres danske samarbeidspartner Logimatic er ansvarlig for.Weland Lagersystemer

Østerrikske viste frem både sine plukkstasjoner Pick-it-Easy (omtalt i nr. 3/2011), men ikke minst shuttle-teknologien som i stadig høyere grad nå overtar for miniload. Så langt har KNAPP levert 120 slike systemer, hvorav SentralDistribusjon var piloten i Norge. Snart kommer NMD etter. Daglig leder Urban Jansson i det norske selskapet KNAPP-Moving AS fremhever at shuttle-teknologien blant annet er vesentlig raskere enn miniload og dessuten langt enklere å skalere. Systemet passer derfor godt til brukere med store sesong- eller frekvensvariasjoner. Det er ingen størrelsesmessige begrensinger på systemet som kan bygges ut i det uendelige. Den østerrikske produsenten har over 10 års erfaring med shuttle og hevder å ha et godt forsprang på de fem til ti andre leverandørene av shuttle.KNAPP

lanserte nylig sin shuttleløsning - SmartCarrier - som produseres av Servus Intralogistik. Som tidligere meldt fokuserte Swisslog i tillegg på avtalen om en verdensomspennende distribusjon av det norske robotlagringssystemet AutoStore og Swisslogs nye GreenLog-standard som skal sikre at energiforbruket for respektive teknologi er redusert til det minimale. Det fokuseres på energiforbruket for hele distribusjonsanlegget, ikke kun for individuelle systemer og undersystemer.Swisslog

Flere hybrider og bruk av Litium-ion batterier

Truckprodusentene lanserte en rekke større og mindre nyheter under årets CeMAT. Også for mange av disse står bærekraftig utvikling sentralt i FoU-arbeidet og stadig flere av dem har blant annet lansert hybrider i ulike varianter.

Også Litium-ion batterier gjør sitt inntog hos stadig flere produsenter. Sammenlignet med bly/syrebatterier skiller de seg ut ved å være helt servicefrie, være tre til fire ganger mer energitette, ha raskere regenerering av energien, ha samme spenning hele tiden som gjør truckene mer produktive, ha tre ganger så lang livslengde og tåler 5.000 ladesykler. I tillegg lades de svært raskt, ofte bare i løpet av et par tre timer. Dessuten avgir slike batterier ingen avgasser slik at de kan lades over alt uten behov for utlufting. Batteriene koster idag fem ganger mer enn et konvensjonelt, men det er forventet en kraftig prisreduksjon etter hvert som at produksjonsvolumene øker.

En annen utviklingstrend de siste årene er hydrogendrift. Enkelte produsenter har hatt slike trucker lenge, og på CeMAT viste Dantruck en ny 2,5-tonns motvektstruck, mens Baumann lanserte en sidelaster. Slike maskiner krever at brukerne har en egen hydrogentank, hvilket i stor grad er en begrensende faktor for hvem som kan ta i bruk slike trucker.

Lager- og motvektstrucker

Jungheinrich hadde både messen desidert største stand og kanskje også den produsenten med flest nyheter i år. Flere av dem - et nytt navigasjonssystem, de førerløse truckene APM (Auto Pallet Mover), støttebenstrucken ERC 212/214/216 som nå er utstyrt med ståplattform og trekkvognen EZS C40 - ble presentert i nr. 3 tidligere i år. I tillegg lanserte Jungheinrich blant annet en ny ledetruck med litium-ion batteri. Dette batteriet veier bare 14 kilo sammenlignet med 150 til 200 kilo for et konvensjonelt. Produsenten har også lansert en onlineversjon av sitt flåtestyringssystem ISM. Jungheinrich har også videreutviklet sine skyvemasttrucker, og på disse fremheves spesielt et nytt høydeforvalgsystem som skal være betydelig bedre enn dagens.

Også kunne vise en rekke nyheter på sin stand. Mye var prototyper som foreløpig ikke er i serieproduksjon, slik som eltrucker med litium-ion batterier, men mange modeller er også klare i produksjon og kan leveres. De nye batteritruckene er som man sa, klare til bruk. Men serieproduksjonen lar vente på seg. En lagertruckserie, Epion, som kan utstyres med ulike håndteringsredskaper, er en konseptmaskin. Derimot er vendbar førerstol en realitet. Det samme gjelder en ny smalgangs plukktruck med 1,5 tonns kapasitet og 16 meters løftehøyde. Den skal utstyres for å lese RFID-brikker og forbedret ergonomi. Man hadde også eksplosjonssikrede trucker av ulike typer på standen. Dessuten lanserte man en forbedret serie H40 og H50.Linde

har alltid vært opptatt av å presentere konseptmaskiner som så vises og utvikles gjennom mange år. Mange av ideene fra tidligere konsepttrucker har senere blitt brukt i nye modeller. I år skulle Cube XX vise de besøkende en mulig multifunksjonsmaskin, som man sa kunne komme i drift innen en ti års periode. I følge Still skal Cube XX kunne utføre alt som man i dag behøver en rekke ulike trucktyper til, enten det dreier seg om førerstyrte trucker eller automatiserte løsninger. Som tidligere meldt lanserte også Still en ny elektrisk 3-hjuling fra 1 til 1,6 tonn. Disse nye maskinene i RX 50-serien hevdes å være markedets smaleste og er også blitt mer energigjerrige. Stills RX 70 Hybrid er dessuten nå i ordinær serieproduksjon.Still

Også har sin hybridtruck i ordinær produksjon, men den er først og fremt myntet på hjemmemarkedet. Dette domineres av motvektstrucker med forbrenningsmotorer og derfor vil en hybrid her ha langt mer miljøeffekt fremfor i Europa hvor andelen av elektriske motvektstrucker er langt høyere. Toyota hadde verdenspremiere på de minste L-modellene i den nye plukkserien BT Optio som erstatter den tidligere Opusserien. De er blitt utstyrt med AC-motor og byr på høy komfort, blant annet ved hjelp av en ny gulvplate med god demping. Oppbevaringsrommet i fronten av maskinen som var option på Opus er standard på Optio. Maskinene kan også leveres med en bøyle for montering av truck-PC og annet tilleggsutstyr. Optio lanseres i flere serier som toppes av H-serien med løftehøyde opp til 10,5 meter. Den ble omtalt i forrige utgave sammen med de to nye smalgangstruckene i Vectorserien. Også Toyota viste en truck med litium-ion batteri. Det dreier seg om en BT Reflex skyvemasttruck som for tiden utprøves på et dansk fryselager. Det er usikkert når Toyota/BT vil gjøre trucker som bruker slike batterier kommersielt tilgjengelige.Toyota

Foruten Grendia EX Hybrid var den store nyheten til den nye 3- eller 4-hjuls eltrucken Edia. Den benytter litium-ion batterier og har kapasitet på 1,3 til 2 tonn.Mitsubishi

Hyster hadde flere nyheter som spennet fra den store reachstackeren som først og fremst er blitt mer driftsøkonomisk til en helt ny trekktruck som introduseres for første gang i deres sortiment. Det må virkelig glede den norske importøren å få en slik flygende start. Vekten ligger mye på lavere forbruk med økt kapasitet.

Stortrucker

Cargotec, som de fleste kjenner bedre som når det gjelder trucksiden, viste sin nyeste truckserie DCG 90 - 180. Trucker som løfter fra 9 til 18 tonn, og dermed plasserer seg i markedet for sagbruk, trelast og industri. Dette er den første av en ny generasjon, der hytta er det første man legger merke til. Den setter en helt ny standard for komfort og ergonomi. Sammenligner man med den tidligere F-serien er det som å komme til en helt ny verden. Buede vinduer både i front og bak føreren gir bedre utsikt. Innstillinger av alle betjeningsorganer og sete sikrer at uansett fysisk størrelse finner man sin ideelle arbeidsstilling. Trucken er også forbedret på en rekke andre felt, slik at man oppnår bedre driftsøkonomi og høyere ytelser. Forbedringene vil bli gradvis innført i andre trucker fra Cargotec.Kalmar

EU har nylig innført nye utslippskrav som har medført at alle stortruckprodusentene har måttet oppgradere drivlinjen med mer miljøvennlige dieselmotorer. Bortsett fra dette var det lite nyheter både på og ( ). Sistnevnte selges i Norge av Brubakken og Elektro Maskin som kan vise til svært godt salg de senere årene, spesielt innenfor oljebaser på Vestlandet.SvetruckKonecranes LifttrucksSMV

Vi bringer mer nytt om spesialtrucker og andre enkeltnyheter fra CeMAT i neste utgave av bladet (red. anm).

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062