23948sdkhjf

Dubai Logistic City: Skal bli verdens største knutepunkt

Skal bli verdens største knutepunktDubai Logistic City har som mål å bli verdens største knutepunkt for både flypassasjerer og varer innen 2020. På konferansen «Transport og Logistikk 2011» i oktober,...

Skal bli verdens største knutepunkt

Dubai Logistic City har som mål å bli verdens største knutepunkt for både flypassasjerer og varer innen 2020. På konferansen «Transport og Logistikk 2011» i oktober, kommer den tidligere direktøren for Dubais storslåtte logistikkprosjekt Michael Phillips for å dele sine erfaringer med oss.

I løpet av de siste årene har over 15.000 arbeidere jobbet med å ferdigstille handelsmetropolen Dubai World Central (DWC). Det enorme ørkenområdet på 141 kvadratkilometer ligger en liten time fra Dubai i De forente arabiske emirater (UAE). Logistikknutepunktet Logistic City utgjør alene 29 kvadratkilometer.

Knutepunkt mellom øst og vest

Dubai ligger mellom handelsrutene Asia-Europa og Asia-Afrika, og har et betydelig potensial til å bli knutepunktet mellom den østlige og vestlige halvkule.

Den geografiske plasseringen til UAE har vært fremhevet som svært fordelaktig også for logistikkbransjen. Plasseringen gir tilgjengelighet med fly, sjø og land og har gjort regionen til en svært viktig posisjon i form av transport og global logistikk med voksende handelsvolumer både regionalt og globalt.

Landet ligger nær til India og Kina, som begge har høy økonomisk vekst. Bare UAE importerer minst 60 prosent av sine varer fra disse landene, hovedsakelig via forsendelser gjennom Dubais grenser.

Et nav for gods og mennesker

I følge nettsidene til DWC har de potensial til å bli navet for både gods og passasjerer for rundt to milliarder mennesker over hele Midtøsten, India, Afrika og Kina, alle innen tre til fire timer flytid fra Dubai.

Vi gjorde det

- Intermodalitet er et nøkkelord som hele verden bruker, forskjellen er at vi i Dubai endelig har gjort noe med det. Her har vi nå klart å lage et arabisk logistikkeventyr sier, Mohsen Ahmad som er direktør for drift og utvikling i Dubai World Central.

- I likhet med Norge og resten av Europa har Dubai hatt et stort fokus på å knytte de ulike formene for transport sammen i et nettverk. Dette var noe vi allerede hadde i tankene tidlig på 1980-tallet, hvor den daværende politiske ledelsen blokkerte området til utvikling av næringsformål, forteller utviklingsdirektøren som startet sin karriere med å importere aluminium fra Norge og Elkems fabrikker.

En studietur burde være obligatorisk

- Hva de har fått til siden byggingen startet i 2005 og til nå når den første delen ble avrundet med åpningen av flyplassen, er meget imponerende, sier direktør for Transport og Logistikk 2011, Jo Eirik Frøise som besøkte dette gedigne logistikksenteret i Dubai i sommer.

- Her har norske bedrifter, myndigheter og politikere mye å lære med tanke på å samkjøre arealbruken. En studietur til Dubai burde vært obligatorisk for de som jobber med infrastrukturplanlegging, legger han til.

Verdens største knutepunk

Målet med Dubai Logistic City er å bli verdens største knutepunkt. Al Maktoum International Airport er en ny flyplass under bygging sør for Dubai. Den er planlagt å ha seks 4.500 meter lange parallelle rullebaner. Den skal ha fasiliteter til å håndtere 120 millioner passasjerer og 12 millioner tonn gods per år. Flyplassen er alene planlagt til å være på 68 kvadratkilometer og vil ligge nær Jebel Ali - verdens største menneskeskapte havn, og den største havnen i Midtøsten med plass til 67 store container- og frakteskip samtidig.

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047