Subaru valgte Peritus Auto Solution: Et teknologisk syvmilssteg
Et teknologisk syvmilssteg
Subaru Norge AS trengte et moderne IT-system for å lose bilene trygt fra fabrikken i Japan til norske kunder. De valgte bransjeløsningen Peritus Auto Solution, basert på Microsoft Dynamics AX2009. I løpet av noen måneder tok de teknologiske skritt for flere tiår.
Vi skal konsentrere oss om å selge bil. Når marginene er så knappe som de er, må vi kutte vekk unødvendige kostnader. Det gjør vi blant annet med den nye IT-plattformen, forteller finansdirektør Leif Madsberg i Subaru Norge AS.
Selskapet er en av de få gjenværende privateide bilimportørene i Norge, og hadde 35-årsjubileum som Subaru-importør i fjor. Gjennom 54 uavhengige forhandlere selger de biler i hele vårt langstrakte land. I juni gikk Subaru Norge live med Peritus Auto Solution, en bransjeløsning levert av Microsoft-partner Peritus AS. Den baserer seg på ERP-løsningen Microsoft Dynamics AX, integrert med blant annet Microsoft Sharepoint, Microsoft Dynamics CRM og rapporteringsapplikasjonen Target.
- Som privat aktør har vi ingen fabrikk i ryggen med en global IT-løsning. Våre forhandlere har i tillegg flere bilmerker, og trenger et moderne system som er lett å ta i bruk. Det har vi fått i dag, sier Madsberg.
Store utfordringer
En bilimportør skal ikke bare holde kontakten med fabrikk og forhandlere. I løpet av prosessen utveksles det meldinger med både transportører, tollvesenet, Statens Vegvesens database Autosys og andre aktører.
- Vi hadde et gammeldags system som vi har flikket på i årevis. Det ble vanskelig å finne kompetansen til å videreutvikle det, og vi vurderte det som en risikofaktor for hele selskapet. Derfor ønsket vi å bytte. Etter å ha vurdert flere systemer, falt vi ned på Peritus Auto Solution, forklarer Madsberg.
Peritus Auto Solution er en fullintegrert løsning basert på kjent markedsledende teknologi. Den er tilpasset import av unike produkter, som kjøretøy av ulike slag.
- Målet vårt er å ha mest mulig hyllevare og minst mulig tilpasninger. Det gjør det enklere og rimeligere over tid. Så har vi selvfølgelig behov for en god del skreddersøm, men det gjør vi nå på en plattform som ikke er leverandøravhengig, poengterer han.
Godt samarbeid
Microsoft-ekspertene i Peritus har utviklet sin Auto Solution over flere år. Løsningen Subaru Norge AS benytter er den siste versjonen, og bilimportøren har påvirket utviklingen.
- Dette har vært et stort prosjekt for begge parter, forklarer Madsberg.
- Peritus er en lydhør samarbeidspartner, og til tross for tidvis stramme tidsfrister har prosessen fungert veldig bra. Vi har blitt tatt på alvor med våre ønsker hele veien, understreker han.
Implementeringen begynte i april, og to måneder senere var hele systemet i full drift.
- Ingen IT-prosjekter går helt uten problemer. De som mener det, forteller ikke hele sannheten. For vår del har vi fått rettet opp alt småtteri underveis. Vi har ikke hatt nedetid og det har vært business as usual under hele prosessen. Det er vi godt fornøyd med.
Fornøyde forhandlere
En overgang fra tekstbasert databehandling og grønne skjermer til moderne Microsoft-teknologi er på mange måter dristig. Mange har vent seg til den gamle måten å jobbe på, men etter noen måneders drift har tilbakemeldingene vært beroligende.
- Vi er opptatt av at det skal være enkelt å handle med oss, og da er et brukervennlig IT-system svært viktig. Så langt virker de vi snakker med fornøyd, til tross for nye tastetrykk og begreper.
Ved hjelp av SharePoint-teknologi logger forhandlerne seg på løsningen via en nettleser. Gjennom nettportalen får de tilgang til ordre, faktura, lister og annen relevant informasjon.
Enkel og tidsbesparende håndtering av garanti og service
Den største endringen i forhold til det gamle systemet ligger i håndtering av garanti og service. Et viktig område for sluttkundene. Her er mye forbedret i den nye versjonen.
- Vi har heldigvis fått gode tilbakemeldinger på at denne delen er både tidsbesparende og enkelt å bruke, understreker Madsberg.
Spesiell bransje
En bil er et unikt produkt. Det er mange mulige konfigurasjoner, og krav til å skaffe reservedeler i hele levetiden. Det gjør at IT-systemene som skal håndtere bilimport må være svært fleksible.
- Dette er framtiden for oss. Vi har samlet alt i ett system, framfor mange ulike applikasjoner fra ulike leverandører. Det gir oss bedre trygghet og ikke minst en mer solid plattform å stå på for å takle nye utfordringer.
Peritus Auto Solution har et kundebasesystem som holder orden på brukerne, samt et komplett økonomi og ledelsesstyringssystem. Datakuber med salgstall til selgere og ledelsen oppdateres hver natt. Og med Microsoft Dynamics AX som plattform vet Subaru Norge AS at det vil være enkelt å videreutvikle systemet.
- Vi har investert rundt fem millioner i programvare, inkludert utviklingskostnader. Løsningen kjører på virtuelle IBM PowerSystems-servere hos vår driftspartner i Drammen. Dermed har vi en partner på maskinvare og en på programvare, og det gjør hverdagen vår mye enklere, sier Leif Madsberg avslutningsvis.
www.logistikk-ledelse.no © 2011