Volkswagen Caddy: En god nummer to
En god nummer to
Ikke bare er Volkswagen Caddy landets mest populære varebil - for tiden er den også den Norges nest mest solgte bilmodell uansett type. Vi har vært i Lofoten og prøvekjørt flere av produsentens varebilmodeller. Det i seg selv ga klare svar på populariteten. Andre suksessfaktorer er forhandlerapparatets spesialisering på varebiler og et svært bredt modellutvalg.
Så langt i år har totalmarkedet for varebiler økt med 18 prosent i forhold til fjoråret, mens Volkswagen kan vise til en økning i kontraktsinngangen på hele 37 prosent. Det har resultert i at merkets andel av varebilmarkedet har økt fra 25,5 prosent i desember i fjor til hele 31,2 prosent i oktober i år. Både Caddy (bildet) og Transporter har ca 35 prosent markedsandel i sine segmenter. Foto: Henning Ivarson
Harald Frigstad, nyttekjøretøydirektør i Harald A. Møller AS kunne i midten av oktober slå fast at det er blitt registrert flere Volkswagen Caddy enn hva som har vært tilfelle med populære personbiler som Volkswagen Passat, Mitsubishi ASX, Toyota Avensis og Ford Focus. Det er bare Volkswagen Golf det er blitt registrert flere av så langt i år, men nettopp det plager nok ikke hverken den godeste Frigstad eller hans kollegaer i den norske Volkswagenorganisasjonen i nevneverdig grad. Transporter ligger som en klar nummer to på varebilstatistikken og er det syvende mest populære bilmerket i Norge - hvorav altså fire av disse har VW-emblemet i grillen.
- Jo da, vi har hatt en fantastisk ordreinngang, sier Frigstad, som naturlig nok er mest opptatt av nyttekjøretøysalget. Så langt i år har totalmarkedet for varebiler økt med 18 prosent i forhold til fjoråret, mens Volkswagen kan viser til en økning i kontraktsinngangen på hele 37 prosent. Det har resultert i at merkets andel av varebilmarkedet har økt fra 25,5 prosent i desember i fjor til hele 31,2 prosent i oktober i år.
Ser man spesifikt på de enkelte modellene har Caddy ca 35 prosent markedsandel og er en klar nummer én i sitt segment.
Samme andel og posisjon har Transporter i sitt segment, mens Amarok i løpet av svært kort tid har tatt rundt 23 prosent av pickupmarkedet og har klatret opp til andreplassen etter Toyota Hilux. Tatt i betraktning at Amarok ble lansert på vårparten er Frigstad svært fornøyd med dette, men legger til at deres klare mål er å være nummer én også i pickupsegmentet.
Men når det gjelder Crafter innrømmer han at det blir for tøft å satse på tetposisjonen i sitt segmentet. Til det står Mercedes-Benz Sprinter alt for sterkt, men andreplassen som modellen allerede har hatt en god stund skal sikres. Målsettingen er likevel ambisiøs; dagens segmentandel på 10 prosent bør kunne dobles, mener Frigstad. Til vår kommentar om at dette er noe vi har hørt tidligere, svarer han at de innad organisasjonen har hatt et veldig kraftig fokus på nye Crafter, og at entusiasmen for denne modellen nå er høyere enn noen gang tidligere.
Vellykket «downsizing»
Tradisjonen tro inviterte Harald A. Møller også i år fagpressen til en felles prøvekjøring av en rekke av deres varebilmodeller, denne gang i Lofoten. Alle bilene som stod oppstilt på kaia i Svolvær var lastet til ca 40 prosent av tillatt nyttelast, og med større og mindre nyheter på flere av dem. Størst interesse fattet vi naturlig nok til Crafter som nylig er blitt lansert i en ny generasjon. Den kjennetegnes av en liten designendring i fronten og interiøroppgradering, men først og fremst av et helt nytt motorprogram som er blitt «downsizet» fra dagens 5-sylindrede 2,5-liters motor og ned til en 4-sylindret, 2-liters TDI-motor. Forøvrig den samme som benyttes i både Transporter og Amarok, men som er blitt tilpasset Crafter på en rekke områder, blant annet med en optimert turbolader, et forsterket topplokk, forsterkede stempelringer og en større bunnpanne.
Fordelen med en slik downsizing er ifølge produktsjef Kjetil Olafsen at det mindre slagvolumet og færre sylindre gir lavere friksjonskraft, lavere vekt, forenklet etterbehandling av avgassene, og minst like høyt dreiemoment gjennom en mer målrettet turbolading.
Motoren kommer foreløpig med effekter på 109 og 136 hk. Den lanseres imidlertid snart også med 163 hk og det er forventet at nettopp den vil bli volummotoren i Norge. De har alle et langt lavere forbruk enn dagens 2,5-liters motorer og utslippet er redusert med opptil 31 prosent. De leveres som standard i EEV-utførelse (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle), en frivillig utslippsnorm som er strengere enn det lovpålagte Euro 5-kravet.
Motorene også blitt sterkere, eksempelvis er dreiemomentet økt fra 360 til 400 Nm på 163 hesteren. Også motorkarakteristikken er blitt endret. Dreiemomentkurven stiger raskere og holder seg deretter flat over et lengre område. I Lofoten kjørte vi en 136 hester som allerede ved 1.200 omdreininger gir 270 Nm og som når toppen på 340 Nm ved 1.500 omdreininger. I praksis betød det en svært uanstrengt kjørestil med få girskift samtidig med godt bunndrag og ikke minst et behaglig lavt lydnivå.
Etter vår mening har Crafter også svært gode kjøreegenskaper hvilket vi i fullt monn fikk prøve utover i Lofoten hvor E10 bare blir smalere og smalere og mer svingete for hver kilometer man nærmer seg Å.
Foruten å ha det laveste forbruket i klassen, fremhever Olafsen også det høye sikkerhetsnivået på Crafter. Både doble kollisjonsputer og en full ESP-pakke er standard. Bilene leveres også ferdig forberedt for montering av hengerfeste, inklusiv hengerstabilisering som er svært viktig på biler i denne klassen. Også på interiørsiden skiller Crafter seg ut med blant annet dobbelt passasjersete med nedfellbar skriveklaff i ryggen som standard.
Helt unikt i segmentet er Norgesgarantien på fem år / 250.000 kilometer. «Bransjestandarden» er 100.000 kilometer - hvilket også gjelder på Volkswagens øvrige nyttekjøretøyer - men siden Crafter er en modell som tradisjonelt benyttes til mer «langtransport» enn de øvrige modellene mener importøren at dette er ett av de viktigste bidragene for å gi kundene økt trygghet og forutsigbarhet på driftskostnadene. Forøvrig gjelder 12-års garantien for gjennomrust, men modellen har fått økt galvaniseringen på kritiske områder som blant annet D-stolper, skyvedører og på bakdørene.
At Crafter hverken kan leveres med 4x4 eller automatgir slik tvillingen Mercedes-Benz Sprinter kan, anser ikke Harald Frigstad som noe stort problem. I så måte viser han til at andelen av biler i dette segmentet med slikt utstyrt bare er henholdsvis 4 og 12 prosent.
Crafter har svært gode kjøreegenskaper, og de nye motorene har høyt moment og klassens laveste forbruk. Her parkert på kaia i Nusfjord sammen med en Amarok. Foto: Henning Ivarson
Et annet godt eksempel på downsizing er Amarok som med sin 2-liters motor har et lavere slagvolum enn de fleste av konkurrentene, men med dreiemoment på omtrent samme nivå. Den nye pickupen ble lansert med den største motoren på 163 hk og 400 Nm, men har nå en stund også vært tilbudt med 122 hk som har et maks dreiemoment på 340 Nm - heller ikke det nevneverdig under konkurrentene med 2,5-liters motorer. I Lofoten fikk vi prøve en Amarok 122 TDI med innkoblbar 4Motion. Den har en litt annerledes baksakselutveksling enn 163 hesteren som bidrar til at man langt fra har følelsen av å kjøre en undermotorisert bil. Tvert i mot. Den oppleves som både kvikk og rask og bør være sterk nok i de fleste tilfeller, kanskje rent bortsett fra kjøring med tunge maskinhengere. Prismessig ligger den ca 30.000 kroner under 163 hesteren, men så langt er det likevel denne motoren som er den klart mest populære. Nok en gang lar vi oss imponere av komforten i Amarok. Selv i utgaven med innkoblbar 4Motion (som er utstyrt med kraftigere fjærer) er det lett å glemme at det faktisk er en pickup med svært gode terrengegenskaper. Men så det vel nettopp denne unike kombinasjonen som har gjort modellen så populær.
Flere modeller - økt fokus på miljø
For å imøtekomme den stadig økende etterspørselen av miljøoptimaliserte biler utvider Volkswagen stadig tilbudet av slike. De er delt inn i to kategorier; rendyrkede BlueMotion-modeller som er optimalisert over hele fjøla for å si det slik, og modeller med BlueMotion Technology (BMT) som er utstyrt med enkelte delkomponenter fra BlueMotion-programmet. To slike modeller var med på turen i Lofoten; en Caddy 102 BMT og en Transporter 115 BMT. Begge utstyrt med blant annet start/stopp-funksjon, dekk med lavere rullemotstand, cruise control og med en egen funksjon for regenerering av bremsekraft og energistyring. I stedet for at bilen har en konstant ladespenning, økes denne under oppbremsing og reduseres under akselerasjon. På den måten bli det mindre belastning på motoren som resulterer i lavere forbruk. Og la det være sagt med en gang at miljøoptimaliseringen langt fra går på bekostning av kjøregleden. For Transporters del er også 115 hesteren et godt alternativ som tetter effektgapet mellom de ordinære modellene på 102 og 140 hk.
Snart lanseres det flere BMT-modeller av både Caddy, Transporter og Amarok med permanent 4Motion. I tillegg kommer en rendyrket BlueMotion-modell av Transporter med 115 hk, som utover BMT-utgaven også vil ha blant annet dekktrykkontroll og en noe modifisert girutveksling. Den vil få et CO2-utslipp på bare 166 gram hvilket vil bli klasseledende i sitt segment.
Også det øvrige modellutvalget utvides kontinuerlig.
I sommer ble en egen Exclusive-variant av Transporter lansert. En elegant modell utstyrt med Bi-Xenon og LED-kjørelys, radio/cd/MP3 med DAB, lakkerte speil og dørhåndtak, lakkert støtfanger, krom rundt tåkelys og i grill i tillegg til både krom og rustfrie detaljer i interiøret.
Snart lanseres også Transporter Rockton med offroadpakke fra den tyske produsenten Seikel som Volkswagen har et nært samarbeid med. Rockton vil tilbys som 140 hk 4Motion og 180 hk 4Motion og vil blant annet ha 30 mm høyere bakkeklaring, mekanisk differensialsperre, tilleggsbatteri, 16» stålfelger og allværsdekk. Redusert girutveksling har modellen imidlertid ikke.
Til neste år er det endelig klart for automatgir på Amarok med dobbeltkabin og permanent 4Motion. Det dreier seg om en 8-trinns automat hvor de første girene er så lave at man ikke trenger en reduksjonsgirkasse. Samtidig blir det en effektoppgradering fra dagens 163 hk/400 Nm til 180 hk/420 Nm som også vil gjelde modeller med manuelt gir. Da økes også tillatt hengervekt fra 2.800 til 3.200 kilo.
Avslutningsvis nevner vi også jubileumsutgaven Caddy Edition 30 som vil bli lansert til neste år. Dagens Caddy 140 hk har for lengst fått et GTI-stempel, men denne vil bli grundig slått når motorprogrammet utvides til en 170 hester med 350 Nm som vil fremstå som den sterkeste og raskeste serieproduserte modellen i sitt segment.
--------
Dyktige forhandlere
Brukere av nyttekjøretøyer forventer mer av en forhandler enn det en typisk personbileier gjør. Kompetanseheving og spesialisering har derfor lenge stått sentralt i Volkswagens forhandlerutvikling i Norge - både blant de egeneide som inngår i Møller Bil og blant de frittstående.
Berg & Co AS dekker Lofoten fra Svolvær og ut til Å. Daglig leder Per Vasshaug opplyser at selskapet har som mål å selge 39 varebiler i år. Foto: Henning Ivarson
Harald Frigstad opplyser at de spesialiserte forhandlerne og nyttekjøretøysentrene til sammen står for halvparten av den samlede omsetningen. Det finnes ingen konkrete planer for etablering av flere sentre, men han innrømmer at de gjerne skulle hatt et i Bergen.
Stort område - få biler
Forhandlerspesialisering er relativt ressurskrevende og betinger derfor et visst volum. Berg & Co AS dekker Lofoten fra Svolvær der selskapet er lokalisert og helt ut til Å. Selv om det geografiske dekningsområdet er stort er likevel varebilmarkedet for lite til å investere enda mer i spesialisering. Daglig leder Per Vasshaug opplyser at de har som mål å selge 75 personbiler og 39 nyttekjøretøyer i år. Caddy er den klart mest populære modellen til selskapet som i fjor omsatte for rundt 55 millioner og som har 12 ansatte hvorav fem mekanikere.
Den lokale markedsandelen til Volkswagen nyttekjøretøy i Lofoten er på rundt 14 prosent, altså godt under landsgjennomsnittet. De skiller seg også ut fra store deler av landet ved at deres argeste lokale varebilkonkurrent er Renault - et merke som selges av Bil i Nord AS som forøvrig ble majoritetseier i Berg & Co i 2008.
www.logistikk-ledelse.no © 2011