23948sdkhjf

MAN og Michelin: På frierferd i Hurdal

På frierferd i HurdalEtter to år i Kongsvingertraktene, valgte MAN Hurdal som arena for årets faste prøvekjøringsarrangement for kunder. Som tidligere var Michelin også denne gang en nær samarbeidspar...

På frierferd i Hurdal

Etter to år i Kongsvingertraktene, valgte MAN Hurdal som arena for årets faste prøvekjøringsarrangement for kunder. Som tidligere var Michelin også denne gang en nær samarbeidspartner, men nytt i år var innslag av både kunder og fagpresse fra utlandet.

Henning Ivarson

Midt under planleggingen av det som opprinnelig skulle være et rent norsk kundearrangement, så både den skandinaviske MAN-organisasjonen og Michelin betydningen av også å kunne tilby kunder fra andre land prøvekjøring under reale vinterforhold. I tillegg til 90 norske, kom derfor også 120 kunder fra Sverige, Danmark og Finland til Hurdal. Og foruten representanter fra nordisk fagpresse, hadde dessuten Michelin hentet journalister fra Østerrike, Sveits og Tyskland.

Dermed ble arrangementet ganske så internasjonalt, og ble entusiastisk mottatt fra både ordfører og lokalmiljøet forøvrig. Det er tross alt ikke så mye som skjer i Hurdal, og nå kunne de glede seg over fullt belegg på hotellet, sikkert en god vekst i det lokale dieselsalget og at hjembygda ble satt på det internasjonale kartet.

Mange biler

MAN stilte med hele 17 lastebiler og en buss, og med unntak av en bergningsbil og et par trekkvogner til utstillingssemier var alle tilgjengelige for prøvekjøring. Her ble det presentert transportløsninger for en rekke formål, og nær sagt som vanlig med MAN på vinteren var mange av dem utstyrt med HydroDrive. Dette spesielle fremdriftssystemet på forhjulene er som kjent et godt hjelpemiddel, enten det gjelder ordinære landeveisbiler som må få en ekstra dytt under vanskelige forhold med snø og is, eller ved kjøring på løst underlag som for eksempel ved tipp- og anleggskjøring, på skogsbilveier eller ved levering på byggeplasser.

I Hurdal kunne man velge mellom skogsbilveier og ren landeveiskjøring - eller «highway» som riksvei 120 ble karakterisert som i MANs brief til de utenlandske journalistene. Nettopp den benevnelsen skapte stor munterhet blant de tilreisende. De hadde nettopp gått av bussen som hadde snirklet seg nordover fra Gardermoen langs vestsiden av Hurdalsjøen, og hadde kanskje forventet å oppleve en litt annen veistandard når de besøkte oljenasjonen Norge og et av verdens rikeste land.

Tilbakemeldingene etter prøvekjøringen var i all hovedsak svært positive. Også fra dem som ikke kjører MAN til daglig, men som var blitt invitert fordi MAN håper de vil gjøre det. Men det skulle nær sagt bare mangle. MAN har i dag et topp moderne program, bestående av modeller som burde tilfredsstille de fleste både hva gjelder komfort, kjøreegenskaper og ytelser. Det eneste den norske importøren sterkt ønsker seg er å kunne tilby HydroDrive i kombinasjon med det automatiserte girskiftsystemet TipMatic.

Ny etterlengtet dekkdimensjon

Med unntak av minstemann i laget - en TGM 15-tonner - var samtlige biler utstyrt med Michelin XFN 2 på forhjulene. Dette vinterdekket for styreaksler er idag tilgjengelig i dimensjonene 385/65 R 22.5 og 315/70, men blir snart også lansert i dimensjonen 385/55 som ifølge Michelin blir stadig mer populær på de nordiske markedene.

Fokus på Yrkessjåførdirektivet

Som kjent er det blitt innført en ny grunn- og etterutdannelse for yrkessjåfører i hele Europa. Også i år holdt Arvid Mytting fra Vegdirektoratet et engasjerende, underholdende og informativt innlegg om etterutdanningen som systematiseres fra neste år. Den gir grunnlag for utstedelse av et yrkessjåførbevis (YSB) og vil her i landet gjennomføres over fem moduler á syv klokketimer, totalt 35 timer. Dette skal gjennomføres i løpet av maksimalt seks måneder, og vil være obligatorisk hvert femte år for alle sjåfører som «kjører mot vederlag». Anslått kostnad pr sjåfør ligger et sted mellom 15.000 til 20.000 kroner.

MAN har gjennom sin ProfiDrive-virksomhet god erfaring med etterutdannelse. På kontinentet startet virksomheten allerede i 1982. Her i landet startet man opp i 2006, og så langt har det vært gjennomført kurs i økonomikjøring og sikker kjøring til blant annet Schenker og Tollpost Globe. På oppfordring tilbyr MAN flere andre kurs, og etter å ha innledet et samarbeid med fem trafikkskoler gjelder det også etterutdanningstilbud som skal føre frem til yrkessjåførbeviset. Disse fem skolene er Romerike Buss og trailerskole på Kløfta, Åsane Trafikkskole i Bergen, Team Trafikkskole på Sandnes, Norsk Trafikksenter på Braskereidfoss og Trafikksenteret på Steinkjer.

MAN-forhandlere vil gjennomføre informasjonsmøter om dette tilbudet til høsten.

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.065