Ford: Forbedret Connect kan få batteridrift
Forbedret Connect kan få batteridrift
Ford lanserer nå en kraftig forbedret serie av varebilen Transit Connect og 5-seteren Tourneo Connect der både eksteriør, interiør og utstyrslisten er oppgradert. I tillegg ligger alt an til at den kompakte varebilen på kort tid vil kunne bli tilgjengelig med elektrisk drift.
Både utvendig og innvendig har nye Connect fått klare likhetstrekk med produsentens europeiske personbilmodeller. Blant annet har støtfangeren foran og grillen fått Fords karakteristiske trapesform, og nye frontlykter og baklykter forsterker det friske utseendet. Nye detaljer som karosserilister og nyutviklede aluminiumsfelger bidrar til bilens tidsriktige uttrykk, heter det i forhåndspresentasjonen.
Innvendig har det skjedd en tydelig modernisering og kvalitetsheving. Utformingen av det nye dashbordet er tydelig påvirket av S-MAX, mens instrumentpanel og ratt er utseendemessig knyttet til nye Fiesta. Det nye dashbordet, midtkonsollen og hyllen under taket i hele bilens bredde sørger for rikelig oppbevaringsplass både for sjåfør og passasjer, og en dashbordmontert skriveplate gjør de hverdagslige arbeidsoppgavene enklere. I tillegg er det nedlagt mye arbeid for å heve kvaliteten, blant annet med bruk av nye slitesterke materialer.
Standardiserer sikkerhetsutstyr
For den nye modellen tilbyr Ford oppgradert aktivt sikkerhetsutstyr med elektronisk stabilitetsprogram (ESP) gjennom hele serien som standard. Med ESP følger også blokkeringsfrie bremser (ABS) med hydraulisk bremseassistanse (HBA) og aktiv yawkontroll (AYC), hindring av velt (ROM) og inngripen ved sterk krengning (RMI). Elektronikken i det nye bremsesystemet omfatter også bakkestarthjelp (HLA). Sammen med de elektroniske forbedringene, har samtlige modellvarianter fått ventilerte skivebremser foran.
En 1.8-liters Duratorq TDCi-motor er tilgjengelig i tre forskjellige effektutgaver på henholdsvis 75, 90 og 110 hk. Takket være variabel turbogeometri har ikke sistnevnte bare mest krefter, men også minst forbruk et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 159 g/km.
Elektrisk drift
Ford har nå startet salget av Connect i USA, noe som kan føre til at en elektrisk drevet versjon raskere vil komme på plass i produktprogrammet.
Fords toppsjef i Europa, John Fleming, opplyser at det kun er et spørsmål om hvorvidt kundene vil ha det og Ford vil på kort tid kunne sette en elektrisk drevet Tourneo Connect i produksjon.
Fleming legger til at de allerede har klar en konseptbil med en 21 kWt Lithium-Ion batteripakke som driver en 50 kW motor. Målsettingen er en rekkevidde på opptil 160 km og en toppfart på 113 km/t.
Flere nyheter
Foruten de moderniserte Connectmodellene har Ford som tidligere meldt også lansert en oppgradert utgave av pickupen Ranger. I tillegg er det tatt frem en ECOnetic-versjon av Transit som også tilbys med et sterkt forbedret 4x4-system.
Etter å ha prøvekjørt modellene i Tyskland kommer vi nærmere tilbake til alle Fordnyhetene i neste utgave av bladet.
www.logistikk-ledelse.no © 2009