Dagligvaregrossisten K. Ekrheim: Med returlager på hjul
Med returlager på hjul
I 85 år har dagligvaregrossisten K. Ekrheim AS levert varer til store og små butikker i Stor-Oslo og østlandsområdet. De siste 10 årene har de tatt med seg pantegods, papp og plast tilbake fra butikkene. Det frigjør lagerkapasitet hos fornøyde kunder.
Ellen Conradi
Dagligvaregrossisten har vært engasjert i panteordningen siden Norsk Resirk ble etablert for ti år siden, i 1999. Samarbeidet er tett, og K. Ekrheim leverer daglig til Resirk sitt anlegget på Alnabru. Med store og små butikker i kjedene Bunnpris, Joker, Butikkringen og Spar som kunder, har dagligvaregrossisten spesielle utfordringer når det gjelder logistikken.
Mer pant enn salg
- Butikkene vi betjener har lange åpningstider, også på søndager. Ofte pantes det mer tomgods enn det selges drikkevarer i disse butikkene, forteller daglig leder Haakon Jærv Ekrheim i K. Ekrheim AS.
- Storhandelen er kanskje unnagjort andre steder, mens folk ønsker å kvitte seg med tomgodset straks festen er over. Mandag morgen fyller tomgodset store deler av butikkenes lagre. De butikkansatte blir strålende fornøyde når vi kan fjerne papp, plast, bokser og flasker før vi fyller på med nye varer,
Riktig første gang
Da Kaspar Ekrheim startet grossistvirksomhet i 1924, var han opptatt av pinlig nøyaktighet i driften. Behovet er ikke mindre i dag, med 7.000 varesorter på lager. Generasjonsskifter fordrer ofte endringer, men Haakon Jærv Ekrheim er opptatt av å ivareta bestefarens grunnleggende driftsprinsipper.
- Etter at jeg overtok som daglig leder i 2005 innførte jeg «Riktig første gang!» som slagord. Å gjøre ting om igjen er dyrt, tidkrevende og lite hyggelig for både kunden og oss. Gjør vi det riktig første gang blir alle fornøyde, påpeker han.
Jåleri og spesialdesign
Familiebedriften har et godt miljø og lojale ansatte. Flere har jobbet der i over 30 år, og enkelte har jobbet for både bestefar og far før Ekrheim junior overtok driften. Ekrheims daglige leder har ikke noe behov for jåleri, og er sparsommelig når det kommer til oppussing av lokaler. Når det kommer til lastebilene ser han imidlertid at litt jåleri kan være en god investering.
- En spesielt engasjert sjåfør bruker gjerne feriene sine på å mekke bil, og deltar på truckshow over hele landet. Med den behandlingen trucken får, varer den i flere år lenger enn den ellers ville ha gjort, hevder Ekrheim med overbevisning.
Engasjementet har også gitt seg utslag i spesialdesignede skap for Resirk tomgods under lastebilen. Overskuddsvarmen fra eksosen varmer skapene, hindrer at tomgodset fryser fast om vinteren og tørker opp eventuelt søl.
Service versus effektivitet
Det er mange brikker som skal på plass når kundenes daglige drift avhenger av regelmessig henting av tomgods.
- Mange av de mindre butikkene vi betjener får ofte akutt behov for å frigjøre lagerkapasitet for tomgods. Til tross for faste hentemønstre strekker vi gjerne ut en hånd for å hjelpe til, så lenge de ikke krever både armen og skulderen i neste omgang. Balansen mellom ekstraservice og effektiv drift er alltid vanskelig, men vi får stadig tilbakemeldinger om at kundene våre er fornøyde, forteller Ekrheim.
Miljøfokus på jobb og privat
Gamle lokaler gir ikke de beste mulighetene for miljøvennlig drift, men Ekrheim har sørget for både energigjenvinning fra kjøle- og fryseanlegg, og frys og kjøl med CO2 på bilene sine.
Pantepengene på kontoret går rett til de ansattes velforening, mens Haakon Jærv Ekrheim gjerne tar med seg pantebevisstheten hjem fra jobb.
- Hjemme hos oss er vi opptatt av å pante, og barna er allerede gode ambassadører. Men jeg har blitt et mareritt å gå på tur med. Ser jeg bokser og flasker liggende ute må jeg ta dem med meg og pante dem, tilstår han.
----------
Norsk Resirk AS driver pantesystemet for drikkevarebokser og gjenvinnbare plastflasker i Norge.
www.logistikk-ledelse.no © 2009