Dekk Partner: I fullt gasellesprang over Golsfjellet
I fullt gasellesprang over Golsfjellet
Selv om Dekk Partner stormer frem som en supergaselle, er det ikke dermed sagt at lastebilsjåfører skal holde samme tempo. I hvert fall ikke ned de bratte bakkene fra Golsfjellet med dårlige dekk og fullstendig uten bruk av kjetting. Dersom sjåføren på denne danske semien (bildet) i stedet hadde svingt innom Oset høyfjellshotell ville han i likhet med over flere hundre andre ha fått god anledning til å prøve ut et bredt utvalg av godt egnede dekk for norske vinterveier.
Henning Ivarson Golsfjellet
Dekk Partner kan se tilbake på nok et vellykket kundearrangement på Golsfjellet. I januar fjor rådet Volvo og Michelin grunnen alene og den gang ble det lagt opp til prøving av identiske biler med henholdsvis slitte og nye vinterdekk. I år stilte både MAN og Scania med biler, i tillegg til at samtlige dekkmerker som Dekk Partner forhandler var representert. Hensikten i år var derfor å la kundene få prøve ut både Michelin, Yokohama, Goodyear, Bridgestone og Bandag - uten det var lagt opp til sammenlignbare bremse- og fremkommelighetstester disse i mellom. I tillegg var både bil- og dekkmerkene samt flere andre utstyrs- og tjenestetilbydere representert med egne stands på hotellet. I sine «Vinteropplevelser» som Dekk Partner inviterte til, var det også muligheter for å delta i isbanerace, sitte på i en rendyrket rallybil, kjøre Subaru 4x4 og snøscootersafari. Markedssjef Bård Dalen la da heller ikke skjul på at nettverksbyggingen og den sosiale kontakten med de mange hundre gjestene fra inn- og utland var av minst like stor betydning.
Supergaselle
Dekk Partner etablert i 1994, og har raskt vokst til å bli Nordens ledende dekkjede. Veksten har de siste årene vært så sterk og ikke minst økonomisk godt forankret at bedriften har vært på Dagens Næringslivs liste over gasellebedrifter i både 2002, 2003 og 2004. I fjor kom den på avisens eksklusive liste over supergaseller som totalt teller bare 137 bedrifter. Av disse er Dekk Partner ranket som nr. 1 i Oslo og 11 på landsbasis.
I følge Bård Dalen skyldes mye av suksessen deres konsept med frittstående verksteder som alle er medeiere og at de således ikke er styrt av noen produsenter. Kjeden teller nå i alt 270 dekkverksteder i Norge, Sverige og i Finland, med en samlet omsetning på 1,9 milliarder kroner.
- Vi har også utviklet en felles kvalitetsstandard, og alle jobber mot det samme målet om å bli best i klassen, sier Dalen.
Foruten et svært bredt dekksortiment, tilbyr kjeden også batterier og kjettinger, lastsikrings- og løfteutstyr gjennom sine rammeavtaler med henholdsvis Exide Sønnak og Flom Kjetting. Dekk Parter tilbyr videre bedriftsavtaler, finansiering, dekkhotell og ikke minst havariservice gjennom Eurofleet som har over 4.000 servicepunkter i Europa.
Flere bilnyheter
En av bilene som ble brukt på Golsfjellet var en spesialutrustet skolebil som var bygget av Norsk Scania i Kristiansand. I tillegg til det obligatoriske ekstra pedalsettet, var denne R470-modellen med «danskerumpe» (6x2*4) og containerpåbygg også utstyrt med ekstra passasjerstoler slik at flere elever kan tas med samtidig. Varsellamper på taket aktiveres når differensialsperren er innkoblet slik at instruktøren i tårnet ser dette når eleven kjører alene på bane. Bilen er også utstyrt med avstandssensorer både i front og på hjulbuen på siden av førerhuset, og i bakkant er det montert en ekstra grov gummibjelke. Etter at den er blitt vist frem hos en rekke sjåførskoler skal den overtas av Skandinavisk Trafikksenter i Kristiansand.
MAN benyttet anledningen til å vise frem sin nye mellommodell TGM som ligger mellom den store TGA og den mindre TGL.
Som 2-akslet 18-tonner får den et bredt bruksområde, eksempelvis til tungdistribusjon der TGA-førerhuset blir for høyt. Serien vil etter hvert bli utvidet med modeller ned til 14 tonns totalvekt.
En annen nyhet fra MAN var en TGA trekkvogn med hydrostatisk drift på forhjulene. Sammenlignet med en ordinær drivende foraksel er Hydrodrive 400 kilo lettere og rundt 50.000 kroner billigere. En annen stor fordel er at man beholder samme rammehøyde som en konvensjonell modell. Systemet forutsetter samme dekkdimensjon på for- og bakhjul, og det kobles automatisk ut ved hastigheter over 28 km/t. Det arbeides imidlertid for å få systemet til å virke også i høyere hastigheter.
www.logistikk-ledelse.no © 2006